واکنش رابرت مالی به اعدام جاسوس انگلیسی در ایران

ساعت: 21:02
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922666

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به اعدام علیرضا اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس واکنش نشان داد و گفت که از شنیدن این خبر وحشت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز شنبه به وقت محلی در اولین واکنش دولت بایدن پس از اعدام علیرضا اکبری گفت: از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-بریتانیایی وحشت کردم.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا گفت: باید جلوی دستگیری‌های ناعادلانه، اعترافات اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌های سیاسی توسط جمهوری اسلامی گرفته شود.

قوه قضائیه ایران روز شنبه اعلام کرد که علیرضا اکبری که به اتهام فساد گسترده و اقدامات گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی دولت انگلیس محکوم شده بود، به دار مجازات آویخته شد.

اعلام اجرای این حکم در روز شنبه 3 دی 1401 نه تنها با واکنش مداخله جویانه مقامات انگلیسی و اروپایی مواجه شد، بلکه در اولین واکنش آمریکا، رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران. وی که از آغاز حوادث داخلی در ایران بر ناآرامی متمرکز بوده است، اظهارات مداخله جویانه خود و دولت بایدن را تکرار کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه به وقت محلی در واشنگتن، پیش از اعلام خبر اعدام علیرضا اکبری، اتهامات و حکم اعدام علیرضا اکبری را انگیزه سیاسی و اعدام او را غیر وجدان و آمریکا مانند انگلیس عنوان کرد. ، خواستار عدم اجرای حکم اعدام و آزادی فوری وی شد.

این مقام آمریکایی گفت: ما نگران گزارش هایی هستیم مبنی بر اینکه آقای اکبری در زندان مورد شکنجه و مواد مخدر قرار گرفته و هزاران ساعت مورد بازجویی قرار گرفته تا اعترافات دروغین وی را تایید کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات ایران در دستگیری های خودسرانه و ناعادلانه، اعترافات اجباری و اعدام های سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

به گزارش مرکز رسانه های قوه قضائیه، علیرضا اکبری به جرم فساد ارضی و اقدامات کلان علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات به اعدام محکوم شد. او مدتی پیش به اتهام جاسوسی علیه کشور دستگیر شد. بر این اساس پس از تشکیل پرونده برای متهم و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه منتقل و جلسات دادگاه با حضور وکیل متهم تشکیل و با استناد به مستندات معتبر پرونده، محکومیت آن فرد صادر شد. به خاطر جنایت جاسوسی برای انگلستان.

در پی اعتراض متهم و تجدیدنظرخواهی وی، مجدداً پرونده در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت و دیوان عالی کشور با رد درخواست تجدیدنظر، کیفرخواست مقدماتی و حکم اعدام اکبری تایید شد.

در همین زمینه، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: اکبری یکی از مهم ترین عوامل سرویس جاسوسی انگلیس بود که اطلاعات مهم کشور را جمع آوری و به صورت کاملا آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار می داد. .

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره این جاسوس و جزئیات اقدامات انجام شده برای شناسایی و دستگیری وی افزود: به اطلاع ملت شریف ایران می رسد که یکی از مهمترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی خبیث انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشور شناسایی و پس از طی مراحلی طولانی و چندلایه شامل عملیات ضد جاسوسی، فنی و کلاهبرداری دستگیر شد.

جاسوس شناسایی شده به نام علیرضا اکبری به برخی از دستگاه های حساس کشور دسترسی داشت و در عین حال اطلاعات به دست آمده را به صورت کاملا آگاهانه و مکرر در اختیار سرویس جاسوسی دشمن قرار می داد.

این جاسوس در طی مراحل اخذ روادید از سفارت انگلیس در تهران توسط افسران اطلاعاتی مستقر در آن سفارت نشان داده شد و با آنها مصاحبه شد و پس از آن در سفرهای شخصی خود به اروپا به کارمند تمام عیار سفارت تبدیل شد. سازمان جاسوسی بریتانیا

علیرضا اکبری به دلیل اهمیت موقعیت و دسترسی خود به جاسوس کلیدی SIS (SIS) تبدیل شد که در همان زمان توسط چند تن از مقامات برجسته وزارت ایران هدایت می شد.

ماموران ضد جاسوسی وزارت اطلاعات پس از افشای رابطه جاسوسی مورد نظر، تکمیل اطلاعات مربوط به اهداف و فهرست الزامات، شکل ارتباط و وسایل ارتباطی سرویس مقابل، وارد زنجیره ارتباطی می شوند. سرویس SIS (SIS) و جاسوس مورد نظر شروع به تزریق اطلاعات به مدار مذکور کردند که در نهایت در فرصت مناسب و با دستور مقامات قضایی متهم دستگیر و پس از سیر مراحل قضایی، حکم او صادر شد

دیدگاهتان را بنویسید