واکنش رسمی فدراسیون قطر به قرارداد کی روش

فدراسیون فوتبال قطر یکی از فدراسیون هایی بود که در پی پایان جام جهانی 2022 و کسب نتایج ضعیف در آن رقابت ها سرمربی خود را برکنار کرد.

“فلیکس سانچز” اسپانیایی بیش از پنج سال در تیم ملی قطر حضور داشت و با این تیم قهرمان جام ملت های آسیا 2019 شد. اما این مربی روی نیمکت میزبان مسابقات قهرمانی جهان ناکامی بزرگی را متحمل شد و پس از قبول سه باخت از این مسابقات کنار رفت.

اخراج سانچز از قطر با صحبت هایی مبنی بر جدایی کارلوس کی روش از نیمکت تیم ملی ایران همزمان شد. کیروش که سه ماه مانده به شروع جام جهانی جایگزین دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی شد، در جام جهانی مقابل انگلیس و آمریکا شکست خورد و تنها مقابل ولز پیروز شد.

ایران در این مرحله از رقابت ها فاصله چندانی با صعود به مرحله حذفی و رسیدن به یک اتفاق تاریخی نداشت و با تساوی مقابل آمریکا در آخرین دیدار به آن هدف دست یافت اما باخت یک بر صفر در آن دیدار همه معادلات را بر هم زد.

این موضوع تردیدهایی را در مورد ادامه همکاری با کی روش در فدراسیون فوتبال و همچنین کارشناسان و منتقدان ایجاد کرد. البته اختلافات برخی مدیران فدراسیون در این زمینه بی تاثیر نبود. جایی که مهدی محمدنبی به عنوان نایب رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی قصد ادامه همکاری با سرمربی پرتغالی را داشت اما برخی دیگر از اعضای هیات مدیره تمدید قرارداد او را به صلاح ندانستند.

اگرچه هنوز به طور قطعی پایان دوران کی روش در ایران اعلام نشده است، اما فدراسیون فوتبال قطر جذب این مربی را که سه حضور در جام جهانی با ایران دارد، آغاز کرده است.

تقریباً سه هفته پیش، رسانه ها و خبرنگاران قطری نحوه مذاکره با این کشور را فاش کردند. با این حال سرمربی سابق ایران در قطر مخالفانی داشت و برخی کارشناسان معتقد بودند که فوتبال تدافعی و محتاطانه این مربی برای قطر مناسب نیست.

از جمله این افراد می توان به «عبدالعزیز البریده» که در شبکه الکاس فعالیت می کند اشاره کرد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که قطری ها نیازی به مربی دفاعی ندارند و چنین سبکی به فوتبال قطر نمی خورد.

در روزهای گذشته یکی از خبرنگاران نشریه «استادالدوحه» درباره حضور کی روش در تیم ملی قطر صحبت کرد و اعلام کرد که این انتخاب توسط «عنابی» قطعی شده است: «این توافق نیست. هنوز رسمی است و تا پایان بازی های جام خلیج فارس امکان شرکت وجود ندارد. نظری از مقامات قطری در این مورد نخواهید شنید، فکر می کنم یک هفته بعد از پایان جام خلیج فارس این موضوع نهایی و به اطلاع عموم خواهد رسید. “

حمد بن خلیفه، رئیس فدراسیون قطر

انتشار این اخبار و مصاحبه ها از سوی قطری ها البته در نهایت با واکنش رسمی فدراسیون فوتبال آن کشور مواجه شد. حمد بن خلیفه بن احمد آل ثانی، رئیس فدراسیون آن کشور در آخرین گفتگوی خود توافق با کی روش را تکذیب کرد اما مذاکره با او و سایر مربیان را تایید کرد.

حمد بن خلیفه که در یکی از برنامه های شبکه تلویزیونی الکاس حضور داشت در پاسخ به این سوال که منبع آن کیست گفت: من این را تکذیب می کنم که بگویم با چه کسی مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم.

وی افزود: چند گزینه داریم که یکی از آنها کارلوس کی روش است. ما با گزینه های خود مذاکره کرده ایم اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

تیم قطری با مربی موقت در جام خلیج فارس حضور یافت و از راهیابی به فینال این رقابت ها بازماند. تیم های آسیایی اکنون باید به تدریج خود را برای حضور در جام ملت های آسیا که قرار است اواخر سال 2023 به میزبانی قطر برگزار شود، آماده کنند.

ایران، قطر و کره جنوبی سه تیم آسیایی حاضر در جام جهانی بودند که هنوز وضعیت سرمربیگری آنها مشخص نیست و باید دید در روزهای آینده روسای فدراسیون های این کشورها چه تصمیمی خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید