واکنش نفتالی بنت به تحولات اخیر هسته ای ایران


ساعت: 23:35
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855231

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت و گو با یک روزنامه انگلیسی با اشاره به حوادث هسته ای اخیر ایران از کشورهای غربی خواست در مقابل ایران بایستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که ایران به‌طور «خطرناکی» برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تکمیل می‌کند و اگر غرب در مقابل ایران بایستد، تهران دست خود را بر روی بمب خواهد گذاشت.

وی در گفت و گو با تلگراف از غرب و انگلیس خواست به فشار بر ایران ادامه دهند.

بنت در مصاحبه ای گفت: «ایران در حال غنی سازی اورانیوم با سرعت بی سابقه ای است و به طور خطرناکی به دستیابی به سلاح هسته ای نزدیک است.

صهیونیست ها فقط در منطقه غرب آسیا سلاح هسته ای دارند. بر اساس برخی گزارش ها، رژیم بیش از 100 کلاهک هسته ای در زرادخانه خود دارد و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 200 بمب اتمی دارد.

در حالی که ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است، این رژیم همچنان از پیوستن به آن امتناع می‌کند و کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار زیادی بر رژیم برای امضای این معاهده وارد نمی‌کنند.

نفتالی بنت در مصاحبه ای گفت: «جهان باید در برابر ایران بر سر برنامه تسلیحات هسته ای اش بایستد.

او گفت: «بدون فشار غرب، رژیم اسلامی ایران می‌تواند خیلی سریع دست خود را روی بمب هسته‌ای بگذارد».

نخست وزیر اسرائیل افزود: جهان باید موضع قاطعانه ای اتخاذ کند و به رژیم اسلامی ایران بگوید که دست کشیدن از سلاح هسته ای منجر به لغو تحریم ها خواهد شد. تا زمانی که برنامه هسته ای ایران را متوقف نکنیم، این برنامه متوقف نخواهد شد.

در حالی که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور تنها برای اهداف صلح آمیز دنبال می شود، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی می گویند ایران در بهانه برنامه هسته ای خود به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است.

در این میان، تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و طبق گزارش‌ها، بیشتر بازرسی‌های آژانس در سال گذشته تنها توسط تأسیسات هسته‌ای ایران انجام شده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علی‌رغم همه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه (8 ژوئیه) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن ایران با 30 رای موافق و 2 رای موافق به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم شد. چین ) و 3 رای ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) تصویب کرد.

پیش از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه ای از بسته شدن تعدادی از دوربین های دارای دوربین های اضافی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. ایران. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز عملیات دوربین اندازه گیری خط سطحی OLEM غنا و دبی سنج آژانس متوقف شود که به دستور مسئولان مربوطه صادر شد.

برجام یا توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در ژوئیه 2015 (ژوئیه 2015) در حالی به دست آمد که ایالات متحده و کشورهای غربی مجبور بودند در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران، تحریم ها علیه ایران را لغو کنند، اما در در همین زمان، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز مفاد توافقنامه را در واشنگتن نقض کرد.

اما در سال 2016، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر کناره گیری به قدرت رسید.

سرانجام در اردیبهشت 1397 ترامپ خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را اعلام کرد و کمپین فشار حداکثری را علیه ایران به راه انداخت. ترامپ می گوید برجام بدترین توافقی است که تا به حال دیده است.

پس از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های سه ماهه خود مبنی بر پایبندی ایران به متن توافق برجام اعلام کرد، آمریکا از برجام خارج شد.

کشورهای اروپایی برجام پس از خروج آمریکا از برجام با ابراز تاسف اعلام کردند که برجام یک توافق چندجانبه است و تا زمانی که ایران به آن پایبند باشد، این کشورها به برجام پایبند خواهند ماند.

آلمان، فرانسه و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو برجام، اعلام کرده‌اند که برای تسهیل مبادلات مالی با ایران، مکانیزم مالی برای جبران خسارات ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام ایجاد می‌کنند. این مکانیزم مالی که در ابتدا «SPV» نام داشت، در نهایت با نام «اینستکس» راه اندازی شد.

اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام به وعده های خود به ایران ادامه دادند و سازوکار اینستکس عملا برای ایران ناکارآمد بود و تنها یک تراکنش مالی از طریق این مکانیسم مالی انجام شد.

سرانجام در سالگرد خروج آمریکا از برجام، ایران شروع به کاهش تعهدات هسته ای خود کرد. هر بار ایران به بقیه اعضای برجام دو ماه فرصت داد تا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشد و پس از هر یک از دو ماه، تعهدات خود را کاهش داد. هیچ محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها و مناطق عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) وجود ندارد و از این پس برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی آن خواهد بود.

دولت ترامپ سرانجام در فوریه 2016 به کار خود پایان داد و نتوانست ایران را به زانو درآورد و توافق جدیدی را تحمیل کند، علیرغم اینکه مردم ایران در پی خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام با فشارهای شدید مواجه بودند.

پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، در نهایت تصمیم گرفته شد برای احیای برجام مذاکراتی انجام شود، هرچند مذاکرات مستقیم ایران و گروه 1+5 از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد و مذاکرات غیرمستقیم از طریق نماینده اتحادیه اروپا بین ایران. و ایالات متحده در حال حرکت بودند و ارتباطات از طریق مورا رد و بدل می شد. شش دور از این مذاکرات تا 30 خرداد 1400 در دولت دوازدهم انجام شد، اما علیرغم پیشرفت به هیچ خرابکاری از سوی آمریکا منجر نشد. سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد و معاون سابق وزیر امور خارجه همان روز پس از نشست کمیسیون مشترک در بیانیه ای با بیان اینکه ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب در مورد روند مذاکرات است، گفت: ما به پایان نزدیک شده ایم، اما راه در پیش است. آسان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیمی در این زمینه گرفته شد و در نهایت با رایزنی های انجام شده در 8 آذر سال گذشته این مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در وین کلید خورد. هفتمین دور مذاکرات از هشتم آذرماه در وین آغاز شد و هیات ایرانی با ترکیب حقوقی و اقتصادی در نشستی با هدف تمرکز جدی بر رفع تحریم ها علیه ملت ایران شرکت می کند.

هشتمین دور مذاکرات روز دوشنبه (26 ژانویه) در وین آغاز شد و در 11 مارس برای رایزنی های نهایی در پایتخت ها پایان یافت. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همان روز توییت کرد: «مذاکرات در وین باید به دلیل عوامل خارجی متوقف شود». متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با همه اعضای برجام و آمریکا تماس بگیرم تا بر وضعیت فعلی غلبه کرده و توافق را نهایی کنیم. سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد.

همزمان خبرنگار «فارس» مطلع شد که این وقفه به معنای توقف مذاکرات نیست و رایزنی ها از پایتخت ها ادامه خواهد داشت. در همین راستا، از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات، ارتباطات بین ایران و آمریکا مبادله شد و همانطور که امیرعبداللهیان گفت، از طریق جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه، برخی از وزرای اروپایی و منطقه ای و وزرای غیررسمی رد شدند. ایالات متحده آمریکا مشخص شد که امیر عبداللهیان در داووس اعلام کرد که ایران در سفر اخیر انریکه مورا به تهران ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته است. ابتکاری که سعید حاطب زاده پیشتر در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت: راهکارهایی پیشنهاد شده است و در صورت پاسخ آمریکا می توانیم به وین بازگردیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید