واکنش و دستور ایگه به ​​گزارش تحقیق و تفحص مجلس


ساعت: 15:54
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891806

رئیس کل دادگستری در جلسه امروز شورای عالی قضایی گفت: بررسی مجلس به قوه قضاییه ارسال نشده است. اما دادستان و رئیس دادگستری تهران باید به محض وصول به موضوع رسیدگی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه های قضایی، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آذهی امروز (دوشنبه 10 مردادماه) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باخنر و سایر شهدای انقلاب از جمله شهید آیت الله قدوسی و شهید لاجوردی را گرامی داشتند و گفتند: شهیدان رجایی و باهنر بر گردن همه ما حق بزرگی دارند. جریان نفاق همراه با استکبار جهانی تحمل وجود این دو مدیر و خدمتگزار متدین را که دارای ویژگی های پسندیده ای بودند نداشت.

رئیس قوه قضائیه با برشمردن ویژگی های بارز شهیدان بهنار و رجایی تصریح کرد: شهید بهنار مدیر و ایده پردازی معنوی بود؛ شهید بهنار و شهید رجایی یک مدیر معنوی بود. شهید رجایی هم نه در شعار بلکه در عمل مسئول، مخلص، مجاهد، متدین، مردمی، ساده دل و حامی محرومان بود. شهید رجایی در حفاظت از بیت المال بسیار دقت می کرد و از تشریفات پرهیز می کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیچیدگی چهره نفاق و منافقین که شهیدان رجایی و باهنر بودند، گفت: چهره نفاق چهره پیچیده ای است و برای افشای آن خود خداوند وارد میدان شد و رفتار و صفات منافقان در سوره منافکون بیان شده است. حضور منافقین محدود به دیروز نیست، بلکه منافقان امروز هستند و فردا خواهند بود.

محسنی آجی در جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس گفت: از شب گذشته که پیگیری کردم هنوز این گزارش به قوه قضائیه ارسال نشده است. اما همین گزارش در رسانه ها مطرح شد و به دستگاه قضایی نیز آورده شد.

وی تصریح کرد: اما پس از دریافت گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، رئیس قاضی استان تهران و دادستان تهران ضمن تشکیل شعبه ویژه، با رصد دقیق و سریع تمامی جوانب، گزارش مذکور را مطالعه کنند؛ لازم به ذکر است که این گونه گزارش‌ها که در مجلس خوانده می‌شود ذهنیتی را در مردم ایجاد می‌کند، بنابراین لازم است با نهایت دقت و سرعت نسبت به قضاوت بر اساس قانون اقدام شود.

رئیس کل دادگستری در ادامه با اشاره به اختلافات موجود در خصوص برگزاری آزمون وکالت بین برگزارکنندگان و مجریان این آزمون و قانونگذاران در مجلس، بر رعایت قانون در این زمینه تاکید کرد و به معاونت حقوقی خود دستور داد در صورتی که در اجرای قانون مربوطه ابهامی وجود دارد، بله، امروز فوراً از مجلس درخواست تفسیر قانون کنند. وی در این خصوص تاکید کرد: ما خود را موظف به اجرای قانون می دانیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به نامه ها و نامه هایی که بعضاً در اخباری که سازمان یا فردی به رئیس قوه می نویسد، اشاره کرد و گفت: برخی از این نامه ها و نامه ها فقط در رسانه ها منتشر می شود. و متن آنها به ما ابلاغ نشده است.» بنابراین مرکز رسانه قوه قضائیه باید به طور مستمر بر این گونه موضوعات نظارت داشته باشد و از دریافت متن این نامه ها اطمینان حاصل کند تا این ذهنیت ایجاد نشود که رئیس قوه قضائیه را اجرا نکند. نامه های خطاب به او .

رئیس قوه قضائیه در ادامه جلسه امروز با اشاره به برگزاری جلسه مشترک شورای دولت و شورای عالی قضایی به میزبانی دولت در شب گذشته، گفت: اینگونه جلسات و جلسات مشترک منجر به درک مشترک از مسائل و مشکلات مقامات دولتی شدن . اما نباید تنها به این جلسات و جلسات اکتفا کرد و از این جلسات کارگروه های مشترکی برای حل مسائل و مشکلات با توجه به اولویت ها تشکیل شود. بر این اساس وزیر دادگستری باید بر تشکیل کارگروه های مشترک بین دولت و قوه قضائیه نظارت داشته باشد.

قاضی القدات با اشاره به مطالب و موضوعات مطرح شده در جلسه مشترک شب گذشته شورای دولت و شورای عالی قضایی گفت: انسداد تریبون ها و گشایش های مفسدان یکی از مقوله هایی است که مورد اجماع و تاکید مسئولان است. . هر چقدر هم که پلتفرم های فساد مسدود شود، به همان میزان از تعداد پرونده های قضایی و حجم کار دستگاه قضایی کاسته می شود و این برای دولت منافعی به همراه دارد. بر این اساس رئیس سازمان بازرسی، رئیس دیوان عدالت اداری و معاونت پیشگیری قوه قضائیه به صورت انفرادی یا در قالب کارگروه مشترک با دولت باید به شمارش خلاءها و اصلی ترین موارد توجه داشته باشند. منابع فساد حداکثر ظرف مدت سه ماه.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی در آدم به تشریح و تبیین مقوله های مربوط به خلأهای فساد پرداخت و در این زمینه چهار موضوع را به عنوان مثال عنوان کرد: «استخدام»، «ازدواج»، «برخی رویه های بانکی» و «رویکردهای تبعیض آمیز». .

قاضی القدات در این خصوص اظهار داشت: به همان میزان که دولت، مجلس و دستگاه قضایی به رفع موانع کسب و کار، اشتغال زایی و جلوگیری از تعطیلی بنگاه ها و بنگاه ها توجه کنند، به همان میزان جرایم رخ می دهد. فساد، جلوگیری از اختلافات و مشکلات خانوادگی است.

رئیس کل دادگستری همچنین با اشاره به مقوله تسهیل ازدواج، با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر سازمان بازرسی بر اجرای قانون مربوطه تسهیل ازدواج، گفت: در قانون بودجه سال جاری تکلیفی وجود دارد. برای اعطای وام به متقاضیان ازدواج، اما با گذشت پنج ماه از سال، متقاضیان همچنان با مشکل دریافت وام مواجه هستند. باید توجه داشت که تأخیر در ازدواج مقوله ای است که می تواند منجر به فساد و جرم در جامعه شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به برخی رویه های موجود در نظام بانکی که می تواند منشأ فساد و جرم باشد، بر شناسایی سریع و انسداد بخشی از رویه های بانکی که در آن فساد و فساد بیشتر است، تاکید کرد. جرم.

قاضی القدات در ادامه به تبعیض های ناعادلانه ای که در بخش های مختلف وجود دارد اشاره کرد و این گونه تبعیض ها را عامل فشار روانی بر مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق این تبعیض ناعادلانه عضویت برخی افراد در هیئت مدیره سازمان است. چندین شرکت و مؤسسه و حقوق و پاداش آنها این است که گاه از این گونه بنگاه ها و مؤسسات ضرر می کنند. این تبعیض های ناعادلانه یکی از منابع فساد است. هم به این معنا که شنونده و آگاه از این تبعیض ها را تحت فشار روانی قرار می دهد و می تواند او را به ارتکاب فساد تشویق کند و هم به این معنا که این گونه عضویت افراد در چندین مؤسسه و شرکت که اکثراً مالباختگان هستند، با اشکالی صورت می گیرد که فقط این کار را انجام می دهد. به خودی خود منجر به فساد می شود.

رئیس قوه قضائیه لزوم توجه ویژه به موضوع پیشگیری را از دیگر موارد مورد توافق قوه قضائیه و دولت دانست و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه باید توجه جدی داشته باشد. تعداد مطالعات موردی اولویت دار در بحث پیشگیری به وضوح مشخص شود که برای پیشگیری از وقوع جرم و فساد کدام دسته بندی ها را در دستور کار دستگاه قضایی و دولت قرار دهیم.

محسنی آژه ای همچنین به دادستان کل کشور دستور داد تا با کمک سایر دستگاه های قضایی ذی ربط نسبت به احصای پرونده های دارای اولویت حقوق عمومی اقدام کند تا این پرونده ها در کارگروه های مشترک تشکیل شده بین دولت و قوه قضائیه بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید