واکنش کارشناسان به تصویب لایحه رتبه بندی معلمان

واکنش کارشناسان به تصویب لایحه رتبه بندی معلمان

کارشناسان معتقدند اجرای این لایحه باعث ارتقای کیفیت آموزش می شود و به بدترین شکل ممکن تصویب شد.

واکنش کارشناسان به تصویب این لایحه به شرح زیر است:

سوال اعتماد از فرج کمیجانی: آیا تصویب این لایحه می تواند به معنای پوشش حداقل بخشی از نیازهای حیاتی فرهنگیان باشد؟

اتفاقاً این معناست. رتبه بندی معلمان و مقتضیات زندگی و شرایط سختی که مربیان در این زمینه با آن دست و پنجه نرم می کنند دو مقوله مجزا و متفاوت است. در واقع، معیشت معلمان و به طور کلی آموزش و فرهنگ در 43 سال گذشته به دلیل کم کاری دولت های قبلی در اولویت نبوده و همین امر باعث شده است که حقوق معلمان در بین کارمندان دولت به کمترین میزان خود برسد. اما رتبه بندی موضوع دیگری است و به کیفیت آموزش و تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش مربوط می شود. از این رو، این لایحه با در نظر گرفتن مزایایی که برای فرهنگیان و معلمان دارد، با هدف افزایش انگیزه عموم مردم برای ورود به آموزش و پرورش و انتخاب شغل معلمی و از سوی دیگر ایجاد انگیزه در معلمان و مربیان برای تدریس بهتر و ارائه بهتر است. خدمات ارتقاء آموزشی. در واقع رتبه بندی به منظور ایجاد انگیزه در معلمان، زمینه سازی برای ارتقای کیفی نظام آموزشی کشور و معلمانی که با رویکرد خلاقانه و تلاش بیشتر سعی در انتقال دانش و آموزش دارند در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر، معلمان طبق قوانین مربوطه مستحق دو نوع حقوق و دستمزد هستند. یک فیش حقوق معمول معلمان است که مانند سایر کارمندان دولت باید طبق قانون خدمات کشوری پرداخت شود. یک رسید موضوع رتبه بندی است که 10 سال به تعویق افتاد و بالاخره امروز تایید شد. البته باید بگوییم آنچه در نهایت به تصویب مجلس رسید حداقلی بود و در واقع این لایحه به بدترین شکل ممکن تصویب شد.

سوال روزنامه جوان از دکتر مسعود سعادتی: هدف اصلی طرح رتبه بندی ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. این مهم چگونه محقق خواهد شد؟

ارتقای آموزش بستگی به برداشت ما از طرح رتبه بندی دارد. کارشناسان به ویژه کارشناسانی که در بدنه کارشناسی این طرح هستند، نگاه تخصصی به ارتقای آموزش در طرح دارند. مطالبات معلمان از نظام حقوق و دستمزد یک درخواست قانونی است. اگر شخص رئیس جمهور تاکید کرده است که پرداخت حقوق و مزایا به دستگاه ها و گروه های دولتی باید در چارچوبی عادلانه و منطقی باشد و تفاوت زیادی نداشته باشد، اما پیوند این موضوع با رتبه بندی به این دلیل است که بیشتر در این مسائل مالی نیز مطرح شده است معلمان این طرح را وسیله ای برای جبران بخشی از این بی عدالتی می دانند، اما هدف سند تحول آموزش و پرورش رتبه بندی برای ارتقای کیفیت آموزش است. ما در یک رقابت جهانی هستیم و رتبه بندی اهداف آموزشی بالایی دارد. اگرچه ما نیز معتقدیم در پرداخت ها باید عدالت رعایت شود، اما با اجرای رتبه بندی باید نتیجه و تحولی در حوزه آموزشی کشور ایجاد شود وگرنه این همه انرژی و تلاش به هدر می رود و در این بین ، زیرا معلمان هم آموزش و هم پرورش را تحت تأثیر قرار می دهند. موضوع عدالت آموزشی نیز یکی از چالش های نظام آموزشی کشور است، آیا رتبه بندی این موضوع را در دل خود گنجانده است؟

علی بهشتی نیا، معلم و کارشناس آموزش و پرورش به آفتاب یزد گفت: من از ابتدا گفتم این مصوبه انتظارات را برآورده نمی کند، زیرا فکر می کنم ابتدا باید یکسان سازی و هماهنگی حقوق صورت گیرد، سپس چنین قانونی اضافه شد. به علاوه اگر بودجه 25 هزار میلیارد تنی هم می شد، انتظارات معلمان برآورده نمی شد. توقعات معلمان تنها مشکل نبود، زیرا مشکلات و مشکلات آموزشی در سیستم آموزشی از جمله کیفیت کلاس ها و … وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگو نباشند و متاسفانه اتفاقات آینده در آینده خوشایند نخواهد بود. که معلمان ولخرج هستند.

دیدگاهتان را بنویسید