از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان تا اجرای آن

از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان تا اجرای آن

در سال 92، حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، لایحه ای با عنوان «نظام طبقه بندی حرفه ای معلمان و جذب در آموزش و پرورش» تهیه کرد. این لایحه مربوط به همسان سازی معلمان و اساتید در دانشگاه ها بود و یک سال بعد در سال 93 رتبه بندی هایی به عنوان مربی معلم، کمک معلم، کمک معلم و مدرس معلم معرفی شد.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از کشمکش های فراوان در پاییز 1400 به تصویب مجلس رسید و برای تصویب به هیئت امنا فرستاده شد. اما هیات امنا با تصمیم مجلس برای رتبه بندی معلمان مخالفت کرد. هیات امنا مهمترین نقص این طرح را مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی می داند. با اعمال تغییرات، بار مالی اجرای این مصوبه افزایش می یابد.

به گفته یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه با پارلمان برای حل مسائل و ابهامات مطرح شده از سوی هیات امنا در مورد رتبه بندی معلمان همکاری می کند و در تلاش است تا رتبه بندی معلمان را تسریع کند. نوری چندی پیش در صفحه شخصی خود نوشت: با حمایت معلمان فداکار و صبورم، طرح تحول رتبه معلمان را مجدانه دنبال می کنم و خود را موظف به نظارت و کسب نتیجه می دانم. با همت دولت مردمی، نظر مساعد مجلس انقلاب و حمایت شورای محترم نگهبان جامعه معلمان بزودی طعم شیرین اجرای این طرح را خواهند چشید.

به خواست خدا. به گفته منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، مقرر شد 4 سال تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در این رتبه بندی لحاظ شود و هیچ معلمی نباید کمتر از 80 درصد دریافت کند. رتبه معلمی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکم اسفندماه جاری ضمن بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، با اصلاح لایحه نظام رتبه بندی معلمان به منظور جلب رضایت هیات امنا موافقت کرد.

بر این اساس در ماده ۲ اصلاحیه آمده است: صلاحیت عمومی: مجموعه صفات و ویژگی های شخصیتی یک فرد اعم از باورها، نگرش ها، باورها و رفتارهای مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشی کشور. برای کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی و قوانین و مقررات را آشکار می کند. این شایستگی ها در طول خدمت ذی نفعان بررسی و تایید می شود.

تخصص: مجموعه ای از شایستگی های مربوط به تسلط بر فرآیند و نتیجه دانش تخصصی (معلم)، دانش آموزشی و سایر حوزه های دانش مرتبط با یاددهی-یادگیری، دستاوردها، خلاقیت ها و نوآوری های علمی مرتبط، آخرین سطح و توانایی تفکر علمی. و تحقیق در زمینه ای که فرد باید داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مربوط به کاربرد تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و آموزشی و نمایندگی رقابتی معلمان در وضعیت آموزشی بر اساس نظام آموزشی استاندارد جمهوری اسلامی ایران در ماده 3 اصلاح می‌شود: معلمان مستقر. در زمینه شایستگی های مشترک تخصص، حرفه و تجربه آنها به ترتیب در پنج رتبه کمک معلم، معلم معلم، کمک معلم، کمک معلم و معلم معلم قرار دارد.

معلمانی که امتیاز لازم برای ترفیع را در یکی از رتبه های موضوع این قانون جمع آوری کرده اند هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی می شوند. در صورت عدم کسب امتیاز لازم جهت حفظ رتبه خود در ارزیابی مجدد به دلیل کسب امتیاز به رتبه های پایین تر تنزل می یابند. کاهش دو برابری رتبه از حوزه آموزشی و فرهنگی خارج می شود. نماینده ایذه در مجلس با انتقاد از اجرا نشدن مرحله سوم رتبه بندی فرهنگیان گفت: علیرغم تصویب قانون و اقدامات پیش بینی شده در مرحله سوم رتبه بندی فرهنگیان، به دلیل کم توجهی وزارت آموزش و پرورش. در تهران می آید و از خانواده شان دلجویی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید