واگذاری زمین برای 1.5 میلیون واحد مسکونی با کد رهگیری به وزارت راه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آخرین ساعت روز گذشته با حضور در این برنامه از خط مقدم، مسکن را نیاز اصلی مردم دانست و اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن به اطلاع مردم رساند. دولت از ساخت یک میلیون واحد مسکونی و از سوی دیگر این موضوع نوید آقای رئیس جمهور را می دهد که متعهد به انجام آن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه ریزی پروژه را در مرحله اولیه آغاز کرده ایم، گفت: موضوع ثبت نام نهضت ملی مسکن به سرعت انجام شده و تاکنون 5 میلیون و 200 هزار نفر ثبت نام کرده اند و 3 میلیون و 600 هزار نفر متقاضی هستند. به عنوان واجد شرایط شناسایی شده است.


*زمین مورد نیاز 1.5 میلیون خانه تامین شده است

وزیر راه و شهرسازی در آمار تملک اراضی اظهار کرد: زمین های یک میلیون و 500 هزار واحدی مسکونی تاکنون به صورت کامل ایمن سازی شده و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی نیز در مرحله الحاق است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به ساخت 800 هزار خانه روستایی در نهضت ملی مسکن گفت: در حوزه مسکن مهر دولتی برای یک میلیون و 60 هزار واحد مسکونی اعطا شد و ما در نهضت ملی مسکن به عنوان قول داده شد در گام اول بانک زمینی که تشکیل دادیم

وی ادامه داد: قانون بودجه سال 1401 با قانون جهش مسکن در مساحت زمین تعارض جدی دارد و به همین دلیل است که هیچ دستگاه دولتی به جز وزارت راه و شهرسازی در تامین زمین نقشی ندارد. برای جنبش ملی مسکن

قاسمی با اشاره به اینکه هیچ برنامه ای برای توسعه شهری در شهرهای بزرگ نداریم، گفت: در شهرهایی که زمین محدود نیست، ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه و توسعه 40 شهر و شهر جدید را در دستور کار قرار داده ایم. مانند شهر جدید ایوانکی در اطراف تهران ساخته شود.»


* جنبش ملی مسکن متقاضی محور است

این مسئول با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن متقاضی محور است، گفت: در گام اولیه با شناسایی متقاضی از طریق مدل های مختلف از جمله تک مالکیت، قراردادهای سه جانبه و سایر روش ها، روند ساخت مسکن راه را ادامه می دهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون ساخت یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی نهضت ملی در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و در حال رصد است.

وی با اشاره به اعطای اعطای مسکن مهر تا پایان سال جاری افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 40 هزار مسکن مهر تحویل داده شده و در حال حاضر 190 هزار مسکن مهر داریم که تحویل نشده است. برای این موضوع تیم جداگانه ای در نظر گرفته ایم و در نظر داریم در پایان سال تا حد امکان پرونده مسکن مهر را ببندیم.


* سامانه کد رهگیری به وزارت راه منتقل شد

قاسمی با اشاره به بسته حمایتی از بازار اجاره مسکن گفت: در مصوبات مسئولان تا حد زیادی موجر و مستاجر تکلیف شده اند و همه در سراسر کشور موظف به اجرای این قانون هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسهیلات ودیعه مسکن گفت: 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران تصویب کردیم که می تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند.

قاسمی ادامه داد: سامانه کد رهگیری از وزارت معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است و می توانیم به شما تضمین دهیم که در سال های آینده دیگر شاهد تخلف املاک بنگاه های معاملات ملکی نباشید.


* سامانه ملی املاک و مسکن در دولت قبل هک شد

این مسئول با اشاره به سامانه ملی مسکن و املاک گفت: این سامانه در دولت قبل رونمایی شد اما تنها دو میلیون نفر در این سامانه اظهارنظر کردند و سپس سامانه هک شد و مشکلات گسترده ای به وجود آمد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز اطلاعات 62 میلیون نفر در سامانه ملی املاک و مسکن را داریم و درصدد تکمیل سامانه هستیم.

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم سامانه را هنوز کامل نشده و آمار خانه های خالی را متفاوت دانست و گفت: تاکنون 600 هزار واحد مسکونی خالی در سامانه املاک و مسکن کشور و سازمان امور مالیاتی شناسایی شده است. برای آنها نرخ مالیات صادر کرده است.

وی افزود: از دستگاه های دیگر می خواهیم اطلاعات را در این سامانه ثبت کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه در مکان هایی که معماری و شهرسازی وجود نداشت مسکن سازی کرده ایم گفت: مصمم هستیم معماری ایرانی اسلامی را در نهضت ملی مسکن احیا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید