تلاش برای تامین زمین برای ساخت 2.3 میلیون واحد مسکونی

ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799649

وزیر راه و شهرسازی گفت: زمین مورد نیاز 600 هزار واحد را تامین کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال 2 میلیون و 300 هزار واحد زمین راه و شهرسازی آماده بارگیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 21 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان ارائه گزارش فصلی دولت درباره قانون جهش مسکن، اظهار کرد: یک میلیون پروژه مسکن در سال یکی از بزرگترین ابرپروژه های کشور است. جهان نیاز به برنامه ریزی دقیق و فراهم کردن زیرساخت های زیادی دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات راه اندازی سامانه نهضت ملی مسکن برای شناسایی و شمول مردم بود. طبق قانون جلسات متعدد و فشرده ای با ادارات مختلف در شورای عالی اعتبار و اعتبار، بانک ها، بانک های مرکزی برگزار شد. و وجوه و ضوابط و روشهای تعیین ضمانتنامه و مشارکت و تعیین منابع تعیین شده است تا بتوان پرداختها را انجام داد.

وی گفت: تامین زمین یکی دیگر از اقدامات مهمی بود که از زمان تاسیس بانک زمین برای جمع آوری اطلاعات در سه ماه گذشته انجام شد و 1300 شهر در این بانک به روز شده و اطلاعات آنها را جمع آوری و تعیین کردیم. استفاده از زمین در شهرها و به دلیل مغایرت های قانونی و عدم شفافیت در قانون تولید مسکن و قانون بهره وری در بودجه سال 1400 نتوانستیم از بخشی از قانون و اراضی دولتی استفاده کنیم اما امروز با اقدامات انجام شده، زمین مورد نیاز 600 هزار واحد مسکونی را تامین کردیم و یک میلیون و 400 هزار واحد در نظر داریم و امیدواریم تا پایان سال 2 میلیون و 300 هزار واحد از زمین های راه و شهرسازی آماده تکمیل شود.

قاسمی گفت: برای استفاده از زمین های اهدایی در شهرهایی که زمین نداریم با سازمان خیرین توافقاتی انجام شده است، البته در این زمینه مشکلات جزئی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این مشکلات را برطرف کنیم. هزار هکتار زمین با بنیاد مستضعفان به صورت رایگان در اختیار نهضت ملی مسکن قرار می گیرد و با نیروهای مسلح توافق شده است که از زمین آن برای نیروهای مسلح ثبت شده در این سازمان استفاده شود. جنبش ملی استفاده شود تا امروز بحمدالله ساخت 100 هزار خانه در این بخش آغاز شده و در جاهایی که زمین مازاد دارند از توان آنها استفاده کنیم و یا در صورت کمبود زمین در شهرها، زمین آنها را فراهم خواهد کرد.

لزوم تامین منابع مورد نیاز برای ساخت دو میلیون مسکن ملی در بودجه 1401

قاسمی گفت: یکی از موضوعات مهمی که طی سه ماه گذشته در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت، امروز ما را در زمینه تامین زمین در جایگاه خوبی قرار داده است، علیرغم اینکه نتوانستیم از قانون پرش مسکن استفاده کنیم. از اراضی دولتی، امروز قرار است تا پایان سال دو میلیون و 300 هزار مسکن تامین شود، همچنین 760 واحد مسکونی آماده سوخت‌گیری است و ساخت 200 هزار واحد مسکونی در شهرستان‌ها آغاز شد.

وی ادامه داد: موضوع تامین زمین برای ساخت این واحدهای مسکونی باید در مواد 10، 11 و 12 قانون جهش تولید و بودجه 1401 روشن شود تا بتوانیم از این فرصت باقی مانده برای تامین زمین مورد نیاز استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: برای اینکه بتوانیم تا پایان 4 سال این طرح را طبق برنامه اجرا کنیم، باید ساخت دو دستگاه را آغاز کنیم. میلیون واحد مسکونی «ساخت مسکن در کشور بین 1.5 تا 2 سال طول می کشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: در حال حاضر ساخت 520 هزار مسکن در قالب اقدام ملی آغاز شده است و بر اساس گزارش دادگاه، ساخت آنها بین 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. آنها باید با استفاده از ظرفیت قانون پرش مسکن در نهضت ملی مسکن ادغام شوند. از سوی دیگر ساخت 150 هزار واحد مسکونی روستایی بر اساس کد ملی متقاضیان به بنیاد مسکن واگذار شد.

قاسمی افزود: امروز بیش از 800 هزار واحد مسکونی در حال ساخت هستیم و تلاش می کنیم این تعداد را به سرعت به دو میلیون واحد برسانیم تا دولت در دو سال اول بهره برداری تکمیل شود و برای بار دوم دو میلیون واحد مسکونی بسازیم. جدید آغاز شده و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی تا پایان این دولت به اتمام می رسد.

وی در خصوص تامین مالی صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: قانون دقیق و خوبی برای جهش تولید مسکن ابلاغ شده و آماده اجراست، اما برای تامین منابع آن طبق قانون ابهامات جدی وجود دارد، اما بنا به تجربه: «ساخت مسکن مهر که اقدامی تاریخی در کشور بود و مردم در حوزه آموزشی با مشکلاتی مواجه بودند، از این رو هزینه مراکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و نظامی مانند کلانتری ها در این قانون لحاظ شده است. که هزینه بسیار بالایی دارد بنابراین اگر بخواهیم این چرخ را بچرخانیم و نیازهای جدی کشور در حوزه مسکن را برطرف کنیم باید اعتبارات لازم برای صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیش بینی منابع لازم برای این بخش حاکی از آن است که فروش املاک به وزارت راه و شهرسازی باید تضمین شود، بنابراین به دنبال فروش املاک و قطعاتی هستیم که در حمایت از آن به فروش برسد. نهضت ملی مسکن اما اجرای این قانون در مدت زمان کوتاه نمی تواند به این شکل انجام شود.

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم گفت: تامین منابع برای صندوق ملی مسکن یک بحث مالیاتی است اما آنچه به زمین و مسکن برمی گردد بر اساس آنچه که تفسیر می شود ابهاماتی دارد که باید برطرف شود چرا که در سال 1401 داریم. پروژه ای بزرگ در دستور کار است.«که هم اقتصاد کشور را رونق می دهد و هم اشتغال ایجاد می کند، بنابراین باید این چرخه را به سرعت پیش ببریم.

وی گفت: دولت برای اجرای قانون جهش تولید مسکن تلاش جدی کرده است و شخص رئیس جمهور نیز به صورت روزانه بر این موضوع نظارت دارد، بنابراین لازم است در بودجه 1401 اعتبارات لازم برای آن پیش بینی شود تا بتوانیم به آن پایان دهیم. شماره دولتی مقرر در این قانون اجرا می شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید