وحشیانه چین به Blinken خوش آمدید: همه چیز درباره اقتصاد است

وحشیانه چین به Blinken خوش آمدید: همه چیز درباره اقتصاد است

انتظار کمی وجود دارد که پکن و واشنگتن پس از یک سال در جاده‌ای به‌خصوص پر از دست‌انداز تلاش کنند تا روابط خود را بهبود بخشند.

– آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در حالی به چین سفر کرد که پکن و واشنگتن پس از یک سال پرتنش به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر هستند. بلینکن در ابتدا قرار بود در ماه فوریه به چین سفر کند، اما پس از آن که ایالات متحده یک بالن موسوم به “جاسوس چینی” را که بر فراز ایالات متحده در حال پرواز بود و گفته می شد در حال جمع آوری اطلاعات در مورد تاسیسات نظامی بود، سرنگون کرد، سفر وی لغو شد. به تعویق افتاد زیرا در داخل آمریکا بود.

به گزارش فرارو به نقل از الجزیره و واشنگتن پست، بلینکن بالاترین مقام آمریکایی است که از سال 2019 به چین سفر کرده و اولین وزیر خارجه ای است که از زمان سفر مایک پمپئو در سال 2018 به چین سفر کرده است.جنگ تجاری دونالد ترامپ با پکن. انتظار می رود بلینکن با همتای چینی خود چین گنگ و دیپلمات ارشد وانگ یی دیدار کند.

مشخص نیست که آیا او مانند پمپئو در ژوئن 2018 با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد یا خیر، اما مهم است زیرا شی جینپینگ با بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت روز جمعه در پکن ملاقات کرد. به گفته دانیل کرایتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، تمرکز اصلی سفر بلینکن احیای «کانال های ارتباطی» برای «بررسی باورهای غلط و جلوگیری از محاسبات اشتباه» خواهد بود. وی همچنین خاطرنشان کرد که یکی از اهداف دیگر سفر بلینکن این بود که رقابت بین ابرقدرت های رقیب به درگیری بر سر مسائل مربوط به شرق آسیا و اقیانوس آرام تبدیل نشود.

رایان هاس، تحلیلگر ارشد موسسه بروکینگز، که سفر بلینکن را “اولین گام در یک فرآیند اکتشافی” بین دو کشور توصیف کرد، معتقد است که واشنگتن و پکن ممکن است اکنون آماده باشند تا روابط بین دو کشور را گرم کنند. نه بایدن و نه شی از ایده تشدید غیرقابل توجیه تنش ها در روابط آمریکا و چین سود نمی برند. هاس در این باره به الجزیره گفت: “در عین حال، هیچ یک از آنها نمی خواهند رویکرد خود را نسبت به دیگری نرم کنند.”

او می افزاید: «این حوزه ای است که دو طرف در این دیدار به بررسی آن خواهند پرداخت. آیا می‌توانیم راهی را برای رابطه‌ای ترسیم کنیم که رقابت را مدیریت کند و کانال‌های ارتباطی را باز نگه دارد؟ ما چیزی در مورد آن نمی دانیم. این فلسفه دیپلمات هاست. آنها به دنبال کشف، آزمایش و کشف راه های غیر خصمانه برای مقابله با چالش های دشوار خواهند بود. زمان نشان خواهد داد که آیا این ابتکارات موثر خواهند بود یا خیر.”

این دیدار پس از تعاملات اخیر از جمله گفتگوی بین بلینکن و وزیر خارجه چین و دیدار مقامات ارشد آمریکایی و چینی در پکن انجام شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در ماه می با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در وین برای “مذاکرات صریح” ملاقات کرد. با این حال، ظاهراً پکن به دلیل امتناع بایدن از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه لی شانفو وزیر دفاع چین، که از سال 2018 رد شده بود، دیدار مقامات نظامی آمریکا و چین در نشست امنیتی شانگری لا در سنگاپور را لغو کرد.

کیندو ژو، روزنامه‌نگار سابق و عضو ارشد مؤسسه پانگوال، یک اندیشکده متمرکز بر حکومت در پکن، می‌گوید که دو طرف ممکن است دمای هوا را برای دیدار احتمالی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و بایدن در اواخر سال جاری آزمایش کنند. امسال در جریان اجلاس سران ATIS در ایالات متحده.

او می افزاید: «پکن معتقد است که از ملاقات با بلینکن چیز زیادی به دست نمی آید. با این حال، اگرچه این نظر را ابراز کرده ام، اما فکر می کنم که هر دو طرف همچنان به دنبال هر فرصت و فرصتی برای تثبیت روابط دو کشور هستند. پکن در وضعیت بدی قرار دارد، اما تلاش می کند از بدتر شدن آن جلوگیری کند، حداقل این وضعیت برای پکن قابل قبول است.

با این حال، هنوز نکات مهم زیادی وجود دارد. وال استریت ژورنال اوایل این هفته گزارش داد که چین قصد دارد یک پایگاه جاسوسی جدید در کوبا، تنها در 145 کیلومتری سرزمین اصلی آمریکا، بسازد. بلینکن همچنین احتمالاً موضوعاتی مانند آمریکایی های بازداشت شده در چین و جریان غیرقانونی فنتانیل از چین به ایالات متحده را که سایر دیپلمات ها در جلسات اخیر مطرح کرده اند، مطرح خواهد کرد. پکن، به نوبه خود، مایل به بحث در مورد تعرفه های ایالات متحده بر کالاهای چینی و تحریم ها علیه مقامات عالی رتبه و همچنین تعداد فزاینده شرکت های چینی است که یا از تجارت با ایالات متحده منع شده اند یا در لیست وزارت بازرگانی قرار گرفته اند. تحریم های تجاری، محدودیت ها، ایالات متحده قرار گرفته است.

ژو گفت پکن و واشنگتن همچنین یکدیگر را به بن بست در دریاهای چین جنوبی و شرقی و تنگه تایوان متهم کرده اند و این خطر را افزایش می دهد که “رقابت استراتژیک” بین ایالات متحده و چین به یک درگیری نظامی تبدیل شود.

اندی موک، کارشناس ارشد مرکز چین و جهانی شدن، گفت: «در این میان، آنها باید بر سطوح پایین اعتماد متقابل غلبه کنند. وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که ایالات متحده به «حاکمیت، امنیت و منافع توسعه» چین احترام می‌گذارد و از آمریکا خواسته «به بهانه رقابت» در منافع چین دخالت نکند. وی افزود: با توجه به اجبار اقتصادی اخیر آمریکا و تشدید تحریکات علیه چین، انتظارات از این سفر و دستاوردهای احتمالی آن پایین است.

وانگ یونگ، مدیر مرکز اقتصاد سیاسی بین‌المللی در دانشگاه پکن، به واشنگتن پست گفت: «می‌توان گفت چین امیدی به این دیدار ندارد. احتمالاً Blinken مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

پشت استقبال سرد چین، حس جدیدی از اعتماد وجود دارد. چین ماه‌ها میزبان رهبران جهان، از جمله شرکای آمریکایی مانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بوده است و با موفقیت در مناقشاتی مانند شکاف بین ایران و عربستان سعودی میانجیگری کرده است. پکن فرض کرد که در بحران اوکراین نیز همین کار را کرد و خود را به عنوان یک صلح‌جو معرفی کرد. ماه گذشته، لی هوی، نماینده ویژه این کشور در امور اوراسیا، به اوکراین و روسیه سفر کرد تا پیشنهاد چین برای پایان دادن به درگیری ها را ارائه کند. شی این هفته میزبان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پکن بود، جایی که چینی ها طرح سه ماده ای را برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین ارائه کردند. هندوراس پس از قطع روابط با تایوان برای به رسمیت شناختن چین در ماه مارس، سفارت خود را روز یکشنبه افتتاح کرد. پکن

ژائو مینگهائو، استاد مؤسسه مطالعات بین المللی در دانشگاه فودان شانگهای، معتقد است که انگیزه اصلی چین از میزبانی نشست با بلینکن و مقامات و نمایندگان ایالات متحده، از جمله بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، اقتصادی است.

وی به واشنگتن پست گفت: چین امیدوار است که روابط بین چین و ایالات متحده تا حدودی بهبود یابد تا به بهبود اقتصادی و سایر چالش های مرتبط با اقتصاد کمک کند.

همزمان، مقامات چینی پیام های متفاوتی ارسال می کنند. حملات به شرکت های فعال در چین، مانند Mintz Group و Bain & Company، دیگر شرکت های خارجی را عصبانی کرده است. بازنگری اخیر در قانون جاسوسی چین، مدیران خارجی را نگران کرده است که عملیات عادی تجاری آنها اکنون توسط چین غیرقانونی تلقی شود. بایدن همچنین راه را برای بهبود روابط هموار نکرد. او روز دوشنبه بیش از 30 شرکت چینی را به دلیل فروش فناوری آمریکا به ارتش چین در لیست سیاه قرار داد و انتظار می رود محدودیت های جدیدی را برای سرمایه گذاری آمریکا در چین اعمال کند.

واشنگتن پیش از این فروش نیمه هادی های پیشرفته آمریکایی به چین را ممنوع کرده بود. ژائو با اشاره به کمپین دولت که با اصرار مقامات چینی مبنی بر بازگشایی تجارت این کشور آغاز شد، گفت: کاهش تنش ها با آمریکا به دولت چین کمک می کند تا به هدف تجارت خارجی باثبات و سرمایه گذاری خارجی پایدار دست یابد. “

این یکی از دلایلی است که مقامات چینی با مقامات تجاری و بازرگانی ایالات متحده ملاقات می کنند، در حالی که آنها نمی خواهند با مقامات نظامی و سیاسی ایالات متحده ملاقات کنند یا با استقبال سرد روبرو شوند. مقامات چینی همچنین به حضور احتمالی شی در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در ماه نوامبر در سانفرانسیسکو چشم دوخته اند، جایی که او می تواند با بایدن دیدار کند. آخرین دیدار آنها در ماه نوامبر در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی به کاهش تنش ها کمک کرد. وانگ گفت: “اگر امیدی به نتایج ملموس از دیدار بلینکن وجود داشته باشد، ممکن است اعلام شود که شی برای شرکت در نشست ATIS به آمریکا سفر خواهد کرد. برای درک این موضوع، دیدار بلینکن باید فضای مثبت تری ایجاد کند.”

به گفته وانگ از دانشگاه پکن، چین همچنین قادر به سازش و همکاری در زمینه ها است. این حوزه ها شامل تغییرات آب و هوایی، بهداشت عمومی و تلاش های مبارزه با مواد مخدر است.

با این حال، یکی از موانع پکن، حمایت مستمر ایالات متحده از تایوان است که چین نگران است تعهد ایالات متحده به سیاست “چین واحد” را تضعیف کند.

دیدگاهتان را بنویسید