ورود مسافران غیرایرانی به کشورهایی که منشا جهش Omicron هستند، ممنوع است

ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 14/06/09
کد خبر: 1787553

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مردم از سفر به آفریقای جنوبی و شش کشور دیگر اطراف آن یعنی بولسوآنا، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و سواتینی خودداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از سویه جدید Omicron که سازمان بهداشت جهانی آن را «اضطراب‌آور» نامید، گفت: مقابله با آن بسیار دشوار است. چند هفته طول می کشد تا وضعیت این سویه جدید مشخص شود تا بتوانیم نظر قانع کننده تری داشته باشیم.

وی افزود: با این حال شواهد نشان می دهد که باید شرایط جدی تری داشته باشیم. بنابراین با هم همین ترتیبات را انجام دادیم. زمان دیگری برای عزیزانی که قصد سفر به آفریقای جنوبی و شش کشور دیگر اطراف آن یعنی بولسوآنا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و سواتینی را دارند، به تعویق انداختن سفرشان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی توان سفر به این کشورها را ممنوع کرد، گفت: به هر حال ما در فرودگاه و تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور همه اطلاعات را در اختیار مسافران قرار می دهیم و بدون اطلاع از کشور خارج نمی شوند. ما هر کاری می کنیم تا خدای نکرده اتفاقی در کشور رخ ندهد.

گویا گفت: ما پرواز مستقیم به این کشورها نداریم و اگر فردی بخواهد غیرمستقیم به کشور ما بیاید ما مانع هستیم و اجازه ورود به کشور را نمی دهیم. کسانی که در کنار ما هستند و می خواهند سفر کنند، مطمئناً تا زمانی که آزمایش PCR آنها دو بار منفی نشود، باید در قرنطینه ما در مرز بمانند تا آزمایش منفی داشته باشند و فرد می تواند تا 14 روز در قرنطینه مرزی بماند. ما این اطلاعات را هم به مردم کشورمان و هم به سفارتخانه هایمان در آن کشورها ارائه می کنیم.

وی افزود: این موضوع را به دقت رصد می کنیم. در دو روز گذشته در آفریقای جنوبی، این گونه جدید تاج در یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی بیماری‌های عفونی در جهان شناسایی شده است. همانطور که گفته شد، این ویروس با تعداد زیادی جهش مشخص می شود و تقریباً بعید است که در این جهت مشاهده شود.

وی افزود: وقتی می گویند این جهش ها در این طرف مشاهده می شود، دو پیام مهم دارد. یکی اینکه این سویه می تواند باعث بیماری شدیدتر شود و دیگری اینکه ممکن است به خوبی به واکسن پاسخ ندهد. این عمدتاً به این دلیل است که آنها می ترسند که واکسن دیگر برای آنها مؤثر نباشد و بیماری زایی شدیدتر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید