ورود پول در نمادهای کوچک به بازار سرمایه / کاهش همزمان صف های معاملاتی

ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799832

بررسی معاملات بازار سرمایه نشان می دهد که پول وارد نمادهای کوچک بازار می شود و این را می توان در رشد شاخص کل بورس مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بازار سرمایه روزهای پرتلاطمی را سپری می کند که بسیاری از سهامداران از این روند خسته شده اند و می خواهند پول خود را از تالار شیشه ای خارج کنند.

بورس در هفته جاری افت کرد اما در معاملات دیروز شاهد افزایش تقاضا در برخی گروه ها بودیم که منجر به افزایش جزئی بورس امروز شد.

در معاملات روز سه شنبه 21 آذر 1400، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 1945 واحد افزایش نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 334 هزار و 701 واحد رسید. شاخص کل همگن با افزایش 1298 واحدی در سطح 353 هزار و 409 واحد قرار دارد و شاخص کل فرابورس با 47 واحد افزایش به سطح 18 هزار و 65 واحد رسید.

محور معاملات امروز رشد نمادهای کوچک بازار است. نمادهای دلار و نمادهای کلیدی بازار سرمایه در جریان معاملات روز سه شنبه به دلیل نوسانات و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافتند.

با این حال نمادهای کوچک ریالی در بازار که طی روزهای گذشته با استقبال بهتر سهامداران مواجه شدند، توانستند رشد شاخص همگن عمومی را بیش از شاخص کل افزایش دهند.

خروج سرمایه گذاران ادامه دارد

اما نکته مهم در این زمینه به خروج پول برای چهارمین روز متوالی بازمی گردد، ارزش خالص تغییر مالکیت قانونی به بازار واقعی منفی 1524 میلیارد ریال است که نسبت به روز گذشته 44 درصد کاهش داشته است.

در معاملات روز سه شنبه بیشترین میزان خروج پول واقعی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش آن از حقیقی به حقوقی 13 میلیارد تن تغییر کرد و پس از آن فملی، میدکو، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در رده های بعدی قرار گرفتند. شرکت وصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول واقعی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات و کاهش ارزش معاملات خرده فروشی

ارزش کل معاملات بورس به 5 هزار و 662 میلیارد تن کاهش یافت، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار دوم 2 هزار و 397 میلیارد تن است که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با 14.5 درصد کاهش نسبت به روز کاری قبل به 2 هزار و 254 میلیارد تن رسید که 39 درصد از کل معاملات بازار دوم را تشکیل می دهد.

کاهش ارزش صف های فروش

در پایان معاملات روز سه شنبه ارزش صف های پایانی فروش در بازار با 11 درصد کاهش نسبت به روز دوشنبه به 107 میلیارد تن رسید. به 84 میلیارد تن رسید. تعداد نمادهایی که در پایان معاملات امروز در صف خرید قرار گرفتند 36 سهم و تعداد نمادهای حاضر در صف فروش 12 سهم بود.

در پایان معاملات امروز 301 نماد برای رشد قیمت وجود داشت که از این تعداد 230 نماد در بورس و 71 نماد در فرابورس بودند. همچنین 352 نماد کاهش قیمت وجود داشت که از این تعداد 293 نماد بورس و 59 نماد فرابورس بودند. یعنی 43 درصد بازار افزایش قیمت و 51 درصد بازار کاهش قیمت دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در نامه ای به رئیس جمهور با تاکید بر حساسیت بالای بازار سرمایه به اجزای قوانین بودجه سنواتی نوشت: «بسته حمایتی بازار سرمایه» ابلاغ شد. طبقه بندی در قالب گزارش الحاقی لایحه بودجه تنظیم و تسریع و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

باید منتظر ماند و دید که طرح 10 ماده ای حمایت از بازار سرمایه دولت با چه حمایتی اجرا شده و این برنامه چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت.

انتهای پیام/ ب

دیدگاهتان را بنویسید