وزیر اقتصاد: 1000 دلال ارز شناسایی شدند/ یکی از این افراد 9 هزار میلیارد تن خرید و فروش ارز داشت.

وزیر اقتصاد: 1000 دلال ارز شناسایی شدند/ یکی از این افراد 9 هزار میلیارد تن خرید و فروش ارز داشت.

روز جدید : بسیاری از بانک ها اسامی ابر بدهکاران خود را منتشر کرده اند اما برخی بانک ها در این امر کوتاهی کرده اند.

وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: تاکنون 1000 دلال ارز شناسایی شده اند که برخی از آنها بین 1000 تا 2000 میلیارد تن و یکی 9000 میلیارد تن خرید و فروش کرده اند و 600 نفر از آنها اصلا سابقه مالیاتی نداشته اند.

احسان هندوزی در یک برنامه تلویزیونی گفت: در دو ماهه اول دولت سیزدهم موفق شدیم برنامه اصلاحات اقتصادی را با عنوان نقشه راه بدون تورم تهیه و در دستور کار قرار داده و بلافاصله اجرا کنیم. شفافیت شرکت‌های دولتی، کاهش وام‌های بانک مرکزی، معرفی ابربدهکاران، تسهیل پروانه کسب، اتصال سیستم‌های تجاری، فروش املاک دولتی از جمله عناصر نقشه راه انضباط اقتصاد است.

وی افزود: بودجه امسال را با 50 درصد کسری دریافت کردیم. از کلیه تسهیلات اعم از برداشت حقوق و دستمزد و انتشار اوراق در نیمه اول سال جاری برای این منظور استفاده شد. با فروش اموال مازاد دولت، قدرت خرید مردم را مشخص کردیم. در مجموع معادل 59 هزار میلیارد تن اوراق پولی توسط دولت منتشر شد و 70 هزار میلیارد تن بابت اوراق قبلی به بازار و مردم برگشت و درآمد دولت از انتشار اوراق منفی 11 هزار میلیارد تن بود.

کاهش تورم نقطه به نقطه برای 3 ماه متوالی

وزیر اقتصاد ادامه داد: با اقدامات دولت برای سه ماه متوالی تورم نقطه به نقطه کاهش می یابد و اگر بانک مرکزی بر خلق پول توسط بانک ها نظارت داشته باشد موتور دیگری تورم و موانع خوبی را کنترل می کند. فعالیت در بازارهای طلا، ارز، مسکن و … امیدوارم روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.
تسریع قیمت ها گرفته شده است

هندوزی با بیان اینکه تسریع قیمت ها انجام شده است، افزود: ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم در اولویت نقشه راه وزارت اقتصاد است. در زمینه کسری بودجه، دو راه تامین مالی وجود دارد، یکی وام از بانک مرکزی و دیگری وام از بانک ها، افراد و شرکت های بیمه که سهم زیادی از اوراق بهادار دولتی را در پرتفوی خود در بانک های جهانی دارند. موسسات و شرکت های بیمه . . در کشور ما، بانک ها 3 درصد از سبد اوراق قرضه دولتی خود را در اختیار دارند که بسیاری از بانک ها آن را پر نمی کنند. اگر بانک مرکزی همزمان با سیاست های کسری بودجه دولت، نرخ سود بین بانکی را از طریق عملیات بازار باز کنترل کند، هیچ مشکلی در بخش های مختلف اقتصاد ایجاد نمی شود.

وزیر نفت گفت: دولت بیش از آنچه دریافت کرده بود به بازار سرمایه تزریق کرده است. در ماه های آینده با سازوکارهای الکترونیکی و شفاف درآمدهایی در این حوزه خواهیم داشت و این درآمدها صرف امور جاری دولت نمی شود، بلکه صرف سرمایه گذاری در استان های مرتبط با این اموال دولتی می شود.

ارز 4200 دارو و گندم حذف نمی شود

وی افزود: حذف ارز ترجیحی تدریجی خواهد بود و ارز 4200 تومانی دارو و گندم ادامه خواهد داشت، زیرا فرض بر این است که بدون شوک و در شرایط باثبات اقتصادی از اقتصاد حذف شود که آثار منفی آن خواهد بود. به حداقل برسد.

هندوزی ادامه داد: ظرف 100 روز از معرفی دولت، پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه تسهیل شده است. در حال حاضر شرکت ها در عرض سه هفته وارد بورس می شوند و افزایش سرمایه برای شرکت ها طی 3 تا 4 روز انجام می شود. همچنین در این مدت اولین شرکت پروژه ای کشور وارد بورس و تصاحب خواهد شد و به زودی اولین صندوق اهرمی بازار سرمایه افتتاح می شود. علاوه بر این نماد یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل کشور وارد بورس شده است.

جزئیات 10 بسته حمایتی بازار سرمایه

وی با بیان اینکه شفافیت خوبی در رصد بازار سرمایه وجود خواهد داشت، گفت: وضعیت نامطلوب فعلی بازار سرمایه ناشی از انتظارات نسبت به آینده است چرا که فعالان بازار نمی دانند در ماه های آینده سیاستمداران در مورد متغیرهای اقتصادی چه تصمیمی خواهند گرفت. برای پیش بینی بیشتر اقتصاد، مالیات شرکت ها برای اولین بار در 15 سال گذشته کاهش یافته و حمایت های ویژه از صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

وزیر اقتصاد درباره بسته 10 گانه حمایت از بازار سرمایه گفت: جزییات این بسته در هفته جاری پس از تصویب ستاد اقتصادی اعلام می شود که در قالب فرمول بازدهی هیچ اتفاقی نیفتاده و مانند قبل است. محاسبات تغییری نخواهد کرد، «در مورد هزینه خوراک و سوخت، فرمول اشتباه است، اما با وجود بحث کارشناسی، سقف مشخصی برای هزینه خوراک و گاز تعیین شده است.
بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند تقاضای ارز را کنترل کند

هندوزی در خصوص بازار ارز نیز گفت: ورود منابع ارزی به کشور در شرایط خوبی است، بنابراین در هشت ماهه امسال منابع ارزی معادل آن موجود است که بازار ارزی جذابی است. یکی از اقدامات دولت برای کنترل تقاضا در بازار ارز اخذ مالیات بر خرید و فروش ارز است. 600 نفر از این افراد اصلا دفترچه مالیاتی نداشتند.

وی ادامه داد: بسیاری از بانک ها اسامی ابر بدهکاران خود را منتشر کرده اند اما برخی بانک ها در این امر کوتاهی کرده اند. در صورتی که بانک نسخه ای از قرارداد خود را با مشتری ارائه ندهد، افراد می توانند در سامانه مربوطه شکایت کنند و بازرسان مربوطه ظرف مدت 72 ساعت رسیدگی می کنند.

وزیر اقتصاد در نهایت از افتتاح 100 پروانه کسب در قالب بیانیه ای از اول بهمن ماه خبر داد و گفت: تا 10 بهمن ماه صدور 80 درصد پروانه ها با سهولت و شفافیت بیشتری انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید