وزیر امور خارجه فنلاند پس از اعدام افراد در ناآرامی های اخیر ابراز نگرانی کرد


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917414

وزیر امور خارجه فنلاند با اشاره به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو تن از دستگیرشدگان ناآرامی های اخیر در ایران، گفت: روز پنجشنبه با وزیر امور خارجه ایران و نگرانی فنلاند در این باره تلفنی گفتگو کردم و این موضوع را محکوم کرده ام. اعدام هایی که در ایران انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اروپا، پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند امروز پیش از آغاز نشست شورای وزیران اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای حکم اعدام. محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو تن از دستگیرشدگان در ناآرامی های اخیر ایران گفت: امروز جلسه بسیار مهمی است. در ابتدا می خواهم به مسئله ایران و اعدام هایی که در حال انجام است اشاره کنم. من روز پنجشنبه با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی داشتم و نگرانی فنلاند از این موضوع و محکومیت این اعدام‌هایی که در ایران انجام می‌شود را اعلام کردم. صحبت در این مورد در جلسه امروز بسیار مهم است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا به اظهارات مداخله جویانه برخی کشورها و مقامات اروپایی پس از اعدام محسن شکاری واکنش نشان داده است.
وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران حداکثر خویشتنداری را در برخورد با ناآرامی ها نشان داده و برخلاف بسیاری از رژیم های غربی که حتی معترضان مسالمت آمیز را به طرز وحشیانه سرکوب می کنند، از روش های متناسب و استاندارد برای مقابله با ناآرامی ها استفاده کرده است. در روند قانونی هم همینطور.

وزارت امور خارجه می افزاید: اما امنیت عمومی خط قرمز است. یک حمله مسلحانه و مخرب را نمی توان تحمل کرد، حتی برای آن دسته از رژیم های غربی که فرصتی پیدا کرده اند که ریاکارانه ایران را مورد خطاب قرار دهند. غرب به جای نشان دادن عدم صداقت خود، باید از پذیرش، حمایت و تشویق تروریست ها دست بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اروپا، هاویستو در ادامه ادعای مقامات غربی مبنی بر حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین را تکرار کرد و گفت: البته در مورد صادرات تسلیحات از ایران به روسیه نیز بحث خواهیم کرد. سلاح های ایرانی علیه غیرنظامیان و شهروندان اوکراینی استفاده می شود.

در حالی که مقامات کشورمان اعلام می کنند منتظر تصمیم نهایی طرف غربی در مذاکرات وین برای اعلام نهایی توافق هستند، وزیر امور خارجه فنلاند با اشاره به موضوع از سرگیری توافق هسته ای، که مذاکرات در وین برای چند ماه متوقف شد، گفت: انتظار داریم ایران هر چه زودتر به برجام بازگردد. ما عمیقاً نگران گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران هستیم، جایی که توسعه و ادامه توسعه هسته ای به سمت یک سلاح هسته ای در حال حرکت است.

مقامات تهران و مسکو ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرده و موضوع همکاری نظامی دوجانبه این کشورها را جدا از موضوع جنگ اوکراین می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید