وزیر امور خارجه پاکستان فردا به تهران می آید/ نمی توانستیم قطعنامه علیه ایران را بی پاسخ بگذاریم


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855596

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران خبر داد و رئیس جمهور ترکمنستان در راس هیاتی به کشورمان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه ۲۳ خرداد) در دیدار با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

در هفته های اخیر به موضوعات بین المللی، منطقه ای و دوجانبه پرداخته است.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مقامات ترکیه مبنی بر منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیون گرد و غبار در سی عاج، گفت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با گرد و غبار است. ایران در نشست های قبلی و فائو شرکت کرده است. شیوه انتقال و مستندسازی دیدگاه های ایرانی در مجامع بین المللی قوی است. اغراق در مواضع کشورهایی غیر از ایران کمکی به اصل ماجرا نمی کند. ایران سعی کرده این مشکل را با رویکرد منطقه ای حل کند. مدیریت ضعیف آب و سدها در بالادست وجود دارد. پاسخی مشترک لازم است و باید در یک فضای غیرسیاسی به دنبال آن بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات و سفرهای اخیر به ایران گفت: هفته گذشته سفری از امیر عبداللهیان به هند داشتیم. وی علاوه بر دیدار با نخست وزیر، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی هند، با ایرانیان و تجار در شهرهای حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو نیز دیدار کرد. در این سفر سه توافقنامه و یادداشت تفاهم برای اجرای آنچه دیپلماسی منطقه ای نامیده می شود، امضا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به سفر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت: وزیر امور خارجه پاکستان فردا در تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان به ایران می آید. رئیس مجلس ارمنستان این هفته عازم ایران می شود. سفرهای امیرعبدالیان هفته آینده پیگیری می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر گروسی به سرزمین های اشغالی گفت: ما با یک رژیم فعال و شورشی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است سرسخت ترین تروریست ها، ستیزه جوترین و غیرقانونی ترین رفتارها را در امور بین المللی به منصه ظهور رسانده است. رژیم از هیچ تلاشی برای تمسخر ساختارهای حقوق بین الملل دریغ نکرده است و این کار را با چک سفید امضا شده توسط برخی از طرف های مدعی انجام داده است.به نظر من پیام این سفر به اندازه هر حرکت غیردیپلماتیک دیگر واضح است.در زمان اشتباه با افراد اشتباه ملاقات کرد. و مکان، پاسخ داده ایم و امیدواریم روال اصلاح شود.

وی درباره قطعنامه صادر شده علیه ایران از سوی شورای حکام آژانس گفت: این یک اقدام کاملا سیاسی و برنامه ریزی شده بود. این امر ناقض مسیر تعیین شده بین ایران و آژانس بود و بر اساس بیانیه مشترک توافق شده ایران و آژانس در تاریخ 15 اسفند، تحرکات متقابلی صورت گرفت. ما قطعا نمی توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی را بی پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات تعیین کننده و متناسب بود. با این حال می گویند قطعنامه یک فرم و یک توصیه بود. اگر نیازی به اجرای قطعنامه نبود، باید مسیر دیگری را در پیش می گرفتند.



دیدگاهتان را بنویسید