وزیر جدید کار چه کسی خواهد بود؟

وزیر جدید کار چه کسی خواهد بود؟

روز جدید با توجه به سپری شدن دو سوم فرصت قانونی رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه به شورای اسلامی، به نظر می رسد رئیس جمهور می خواهد وزیر پیشنهادی را در مهلت مقرر معرفی کند.

حجت عبدالمالکی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جوان ترین وزیر دولت سیدابراهیم رئیسی چهارم خردادماه امسال استعفای خود را به رئیس جمهور اعلام کرد. عبدالمالکی دلیل استعفای خود را «افزایش هماهنگی در دولت» عنوان کرد. فقدان تجربه در مدیریت وزارت تعاون مهم، نارضایتی کارگران و مستمری بگیران از وضعیت معیشتی و حقوقی، احتمالاً ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت و حتی نارضایتی کارکنان وزارت تعاون از مهمترین چالش های پیش روی عبدالملکی بود.

در همان روز استعفای عبدالملکی، «محمدهادی زاهدی وفا» از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد. وی پیش از این معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور بود. مهمترین چالش کنونی زاهدی وفا پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان برای افزایش حقوق بازنشستگان است، به ویژه اینکه در نهم تیرماه، کلیباف رئیس مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، دو مصوبه دولت مبنی بر «تعیین حداقل حقوق بازنشستگان» را ارائه کرد. برای بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال 1401 و «کمک» مدعی شد که هزینه مسکن کارگران در سال 1401 خلاف قانون بوده است.

11 سال وزارت با 5 وزیر

وی در دولت دهم احمدی نژاد در راستای کوچک سازی دولت لایحه دوحزبی ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی را به مجلس ارائه کرد که این وزارتخانه ها به تشکیل وزارت تعاون رای دادند. ، کار و مراقبت اجتماعی. از بدو تأسیس این وزارتخانه عبدالرضا شیخ الاسلامی، اسدالله عباسی، علی ربیعی، محمد شریعتمداری و خجت عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رأی اعتماد گرفتند. عباسی کمترین و ربیعی بیشترین سابقه حضور در این وزارتخانه را به عنوان وزیر داشتند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در 21 مرداد 1398 با 204 رای موافق، 31 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجلس هشتم رای اعتماد گرفت اما مجلس در 25 بهمن 1397 با 192 رای موافق پس از یک سال از سمت خود برکنار شد. نیمی. احمد توکلی، سیدناصر موسوی لرقانی، علی مطهری، عبدالکریم حسین زاده، غلامرضا نوری، قاسم عثمانی و غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان حامیان استیضاح و روح الله عباسپور و خجت الاسلام روح الله حسینیان به عنوان مخالفان در مجلس سخنرانی کردند.

علت اصلی استیضاح شیخ الاسلامی عدم تمکین به رای دیوان عدالت اداری و درخواست نمایندگان مجلس برای برکناری سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی بوده است. شیخ الاسلامی اما گفت که نقشی در انتخاب مرتضوی نداشته است. حامیان استیضاح معتقدند سازمان تامین اجتماعی را نباید به فردی سپرد که به اتهامات مختلفی از سوء استفاده از قدرت گرفته تا مشارکت در قتل متهم شده است.

حاشیه های جلسه استیضاح شیخ الاسلامی مانند چالش احمدی نژاد و علی لاریجانی روسای وقت دولت و مجلس و اکران فیلم برادر لاریجانی در صحن مجلس به یکشنبه سیاه مجلس معروف شد.

اسدالله عباسی در 25 اردیبهشت 1391 با 200 رای موافق، دومین وزیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد اما تنها سه ماه وزیر بود و با پایان دولت دوم احمدی نژاد عمر وزارتخانه های عباسی به پایان رسید. .

علی ربیعی سومین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 163 رأی موافق، 21 رأی ممتنع و 100 رأی مخالف رأی اعتماد نمایندگان مجلس نهم را به دست آورد. وی بار دیگر با کسب 191 رای موافق در 8 مرداد 1395 موفق به کسب رای اعتماد مجلس دهم شد. ربیعی در سال 1395 یک بار از استیضاح مجلس فرار کرد اما در 27 مرداد 1396 استیضاح شد و پس از پنج سال از وزارت تعاون خارج شد. آشفتگی شرایط اقتصادی کشور و شرایط سخت معیشتی کارگران و مستمری بگیران مهم ترین دلایل حامیان استیضاح ربیعی بود. خود ربیعی و مخالفان استیضاح معتقد بودند که وزیر تعاون نقشی در این ماجرا ندارد.

ربیعی که رکورددار بیشترین بازدید از وزارت تعاون بود، بعدها سخنگوی دولت روحانی شد.

محمد شریعتمداری 14 آبان 1396 با 196 رای موافق از مجلس دهم، تا پایان دولت روحانی که کمتر از سه سال بود، وزیر باقی ماند.

خجت عبدالمالکی در سوم شهریور 1400 با 191 رای موافق مجلس یازدهم وزیر تعاون شد اما در 3 خرداد امسال از سمت خود استعفا داد. او خودش گفته است که برای افزایش هماهنگی دولت استعفا می دهد. در هر صورت سابقه وزارت عبدالمالکی کمتر از یک سال است، بنابراین رئیس جمهور طبق قانون موظف است وزیر جدید را به مجلس معرفی کند.

بر اساس قانون اساسی پس از استعفای هر وزیری، رئیس جمهور باید گزینه جدیدی را به مجلس پیشنهاد کند و از مجلس برای وزیر پیشنهادی رای اعتماد بگیرد. قانون اساسی برای معرفی وزیر پیشنهادی مهلت تعیین کرده است. اصل 135 قانون اساسی می گوید: «وزرا تا زمان عزل از سمت خود یا رأی عدم اعتماد مجلس به آنها در اثر استیضاح یا درخواست رأی اعتماد، در سمت خود باقی می مانند.» هیأت وزیران یا یکی از آنها به رئیس جمهور تسلیم می شود و هیئت وزیران تا تعیین دولت جدید به انجام وظایف خود ادامه می دهد. وزیر داشته باشد

تاریخ یک تحقیق است

همچنین بر اساس استفساریه این قانون، رئیس جمهور نمی تواند وزارتخانه ای را که وزیر ندارد، هدایت کند. در سال 90، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت، تصمیم گرفت وزارت نفت را خودش به دست بگیرد. در این مرحله هیئت دولت تصمیم به ادغام وزارتخانه های نیرو و نفت و ایجاد یک وزارتخانه در دولت دهم گرفت، اما با توجه به اینکه تصمیم برای ادغام و تعیین تکلیف وزارتخانه جدید نیازمند تصویب شورای اسلامی است، رئیس جمهور در طبق اصل 135 قانون اساسی، وی برای خالی نماندن وزارت نفت تا تعیین انتصاب قانونی خود را سرپرست آن وزارتخانه اعلام کرد، اما کدخدایی درخواست تفسیر این اصل از سوی شورای نگهبان را در تاریخ 1396/07/13 کرد. 28 مه 1990.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نهم اردیبهشت 1398 در پاسخ به سوال عباسعلی کدایی، اظهار داشت: با توجه به اصول متعدد قانون اساسی و ظهور اصل 135 و سابقه تاریخی ایجاد آن، رئیس جمهور نمی تواند. شخصا مسئولیت وزارتخانه هایی را که وزیر ندارند برعهده بگیرم.” این موضوع در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه بررسی اصل 135 قانون اساسی همان چیزی بود که جنتی به کدخدایی گفت.

دولت در مدت قانونی وزیر را تعیین می کند

سکوت دولت در لحظه معرفی وزیر پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا در این خصوص اطلاع رسانی کند. سید کریم حسینی، عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی، گزارش داد که «با استعلام های انجام شده و اطلاعاتی که داریم، گفتند آقای رئیس جمهور می خواهد سه وزیر را با هم معرفی کند البته بعد از وضعیت وزارت. سکوت و تشکیل وزارت بازرگانی مشخص است.”

اما اظهارات این نماینده مجلس با واکنش سخنگوی دولت مواجه شد. علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود معتقد نبود که اخبار دولتی ارائه شده توسط افراد «غیردولتی» مورد تایید دولت باشد و گفت: از رسانه ها می خواهم اخبار دولتی را از ارگان های رسمی دولتی جویا شوند. دولت در حوزه های مختلف سخنگویان دارد و کارمندان دولتی نیز در دسترس هستند. در خصوص وزارت کار همانطور که گفته شد در مهلت قانونی اقدام خواهد شد. در چارچوب دو وزارتخانه دیگر، هنوز هیچ وزارتخانه ای توسط پارلمان ایجاد نشده است. در صورتی که تصویب نهایی مجلس مبنی بر تشکیل وزارتخانه جدید باشد، دولت وزیر مربوطه را معرفی خواهد کرد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز مقبولیت وزیر پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس را شاخص مهمی می داند. وی اخیراً گفته است: رئیس جمهور باید در این زمینه تحقیقات دقیقی انجام دهد، زیرا وزارت کار یک وزارتخانه معمولی نیست و چندین وزارتخانه در یکدیگر ادغام شده اند… برای انتخاب وزیر باید یک نفر را انتخاب کرد. که در بین نمایندگان مجلس قابل قبول است که با رای خوب مجلس به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برود.

در هر صورت، دوره دولت در 24 سپتامبر به پایان می رسد و این دوره قابل تمدید نیست. دولت اکنون از دو سوم زمان قانونی خود برای ارائه نسخه پیشنهادی برای وزارت مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کرده و همچنان در حال بررسی نسخه مناسبی است که بتواند رای کافی از مجلس را به خود اختصاص دهد. با توجه به مطالبات مستمری بگیران در خصوص حقوق خود و تذکرات متعدد نمایندگان مردم در این راستا، شفاف سازی نقش وزیر تعاون می تواند مانع مهمی بر سر راه حل مشکلات این اقشار را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید