وزیر صمت وجود مافیا در صنعت خودرو را تایید کرد


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815225

وزیر صمت گفت: مافیا در صنعت خودرو وجود دارد، اما در جاهایی که ممکن است با تصور مردم متفاوت باشد، شبکه ای داریم که منافع آن اجازه نمی دهد اتفاقات خوبی بیفتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید رضا فاطمی امین با حضور در نگاه شبکه یک سیما گفت: برای بهبود وضعیت خودرو برنامه دو ساله داریم و برخی از برنامه ها شش ماهه و یک ساله در سال آینده است. بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موارد دیگر یکی یکی حل می شود، اما حل کامل این مشکلات 2 سال طول می کشد.

وزیر صمت درباره دستورالعمل 8 ماده ای رئیس جمهور برای صنعت خودرو افزود: این 8 محور بررسی شده و از ابتدای شهریور ماه حداقل هفته ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشته ام.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل می شود، اما خودرو به خودی خود یک وزارتخانه است زیرا همان حوزه ها و مراقبت های وزارتخانه را دارد.

وی گفت: دستورالعمل 8 نفره عمل بزرگی است. به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که مطرح شد این بود که سال آینده تولید خودرو یک و نیم برابر می شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید می شود.

وزیر صمت گفت: نکته این است که ما این اهداف را خودمان ترسیم نکردیم، بلکه هر کدام از این محورها را با شرکت های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و اکنون خروجی ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.

وی افزود: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش می یابد، البته باید زیرساخت ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها تامین مالی زنجیره ای است.

وی ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و خودروهای سمند و سایپا را غیرفعال می کند که اقدامی بی نظیر است.

فاطمی امین گفت: برای ارائه 3 خودروی جدید در سال آینده برنامه ریزی کرده ایم و این اهداف و دستورالعمل ها را کنترل خواهیم کرد.

وی درباره وجود مافیای خودرو افزود: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که ممکن است با آنچه مردم فکر می کنند متفاوت باشد. یعنی ما شبکه هایی داریم که منافع آنها اجازه نمی دهد اتفاقات خوبی بیفتد و علاقه ای شکل گرفته که با علایق مردم همخوانی ندارد، بنابراین کار ما شناسایی و حل مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت صنعت خودرو را به مردم بسپاریم یعنی. دولت باید برود، حالا دولت سهم کمی در ایران خودرو و سایپا دارد، اما یکی از کاستی ها ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپا است، در دوره اشتباه ایران خودرو و سهامدار سایپا. خودشان می گفتند سایپا درآمد داشته و به جای اینکه درآمدش را صرف تحقیق و توسعه محصول کند، 40 درصد سهام شرکت را خرید که دو عیب دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم مدیرعامل سایپا. مدیر عامل. شرکت تعیین می کند که شرکت در هیات مدیره سایپا رای می دهد و هیات مدیره سایپا مدیرعامل را تعیین می کند. البته در مورد ایران خودرو این شرایط سبکتر است و یکی از دستورات رئیس جمهور تغییر این شرایط است.

وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.

توقف واردات خودرو قرار بود تعادل ارزی کشور را مدیریت کند

فاطمی امین گفت: ممنوعیت واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نیست، بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور است. واردات خودرو در سال 97 به دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد، زیرا در آن زمان تحریم ها اعمال شد و فروش نفت کاهش یافت. به منظور مدیریت هزینه های ارزی، واردات برخی کالاها از جمله خودرو ممنوع است. فرصت است و قصد نداریم در دولت تمدید کنیم و واردات خودرو از اواخر اردیبهشت سال آینده به صورت خودکار آزاد می شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در سال های گذشته بالغ بر صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده ایم، ادامه داد: فکر نمی کنم در سال آینده بیش از این تعداد وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و 500 هزار تقاضا در کشور وجود دارد، اما عرضه محصولات داخلی در سال های اخیر به یک میلیون رسیده است، بنابراین خودروساز برای جلوگیری از واردات این شکاف را پوشش نداده است.

صادرات غیرنفتی امسال به بیش از 47 میلیارد دلار خواهد رسید

فاطمی امین گفت: تراز ارزی کشور روند بسیار خوبی دارد و امسال به بیش از 47 میلیارد دلار صادرات بدون نفت خواهیم رسید. سال گذشته این رقم 35 میلیارد دلار بود، بنابراین صادرات جهش زیادی داشت و سال آینده نگران هستیم، از طرفی با توجه به رقابت و اینکه انحصاری نیست، باید این کار انجام شود. .

وزیر صمت با تاکید بر اینکه واردات خودرو قوانینی دارد که مقررات دولتی است، گفت: افرادی که خودرو وارد می کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و قوانین قبلی نیز اعمال می شود.

قرعه کشی خودرو به تدریج حذف می شود

فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده قرعه کشی به تدریج لغو می شود و اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم، زیرا تولید همچنان رو به رشد است و با تقاضا فاصله زیادی دارد. برآورد ما این است که نیاز به خودرو در ایران حداکثر 1.5 میلیون دستگاه است.

وی ادامه داد: تخمین می زنم تعداد قابل توجهی خودرو وارد شود زیرا سه سال است که خودرو وارد نکرده ایم. تقاضای انباشته ای وجود دارد و تا صد هزار خودرو و شاید بیشتر می توان وارد کرد، زیرا دولت این را به بازار عرضه نمی کند. وقتی ماشین کافی باشد، دیگر انگیزه تجارت مهم نیست.

فاطمی امین افزود: در سال آینده قیمت تمام شده خودرو 15 درصد کاهش می یابد که این امر باعث کاهش زیان خودروساز می شود. اکنون قیمت تمام شده اکثر خودروها از قیمت فروش آنها بیشتر است و این ضرر باعث می شود خودروساز با مشکل تولید مواجه شود.»

وزیر صمت درباره قیمت دو خودرو و تفاوت زیاد آن با بازار در سال آینده گفت: قطعا کاهش می یابد زیرا اکنون جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه است و بین قیمت بازار و قیمت تولید تفاوت وجود دارد بنابراین تعدیل می شود. با تعادل بازار.

زیرساخت ها برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی فراهم شده است

وزیر صمت در خصوص دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی افزود: در دهه گذشته رشد اقتصادی بسیار پایینی داشته ایم حتی در برخی سال ها منفی بوده و اگر در سال 1401 رشد 8 درصدی داشته باشیم به سال 96 می رسیم. و 97; یعنی از سال 1376 تا پایان سال 1400 رشد به حدی بود که سطح تولید پایین آمد، بنابراین زیرساخت ها وجود دارد و برای افزایش تولید و نرخ رشد نیاز به سرمایه گذاری زیادی نداریم، اما سه مولفه اصلی مواد اولیه، تامین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا باید با هم هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: در سمت تقاضا، تقاضای داخلی با اصلاح دستمزد، تحریک تقاضا، اعطای وام به خریداران و صادرات تا حدودی در حال افزایش است. یکی از اولین کارهایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم کاهش موانع صادرات و افزایش رشد طی چند ماه گذشته بود.»ما شاهد هستیم، بنابراین در حال ایجاد تقاضای داخلی هستیم.

فاطمی امین گفت: در بخش فاینانس دو پروژه برای پرداخت تسهیلات فاکتوری و تامین مالی زنجیره ای در سال جاری راه اندازی کردیم. در این طرح که طی سه ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی شروع کردیم، وجوه پرداختی به واحدهای تولیدی بر اساس فاکتور است.» و منابع موجود، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بهتر را تأمین می کند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: برآورد می‌کنم با طرح پرداخت تسهیلات برحساب و تامین مالی زنجیره‌ای از اواسط سال آینده تقریبا 70 درصد از مشکلات سرمایه در گردش حل شود.

وی افزود: یکی از مواردی که در حوزه مواد اولیه روی آن تمرکز کردم، بازار کالا است. در سه چهار ماه گذشته اتفاق عجیبی در اقتصاد ایران رخ داد و شاهد افزایش نرخ ارز به 30 هزار تن بودیم اما در عرض چند ماه کاهش یافت.» اما قیمت فولاد کاهش یافته و ورق و یراق آلات و شمش در حال حاضر ارزان تر از شهریور هستند؛ ما سهمیه های بسیاری از مواد را حذف کرده ایم.

وزیر صمت گفت: در حال حاضر سهمیه بندی در حوزه ورق، فولاد، اتصالات و فلزات را به طور کامل لغو کرده ایم. این کار در حوزه پتروشیمی نیز آغاز شد. البته امکانات زیادی از جمله خریدهای آتی ایجاد کرده ایم یعنی تولید کننده از امروز می تواند ورق را در ماه آینده خریداری کند که نگرانی تولید تا 3 ماه آینده را برطرف می کند.

وی افزود: اصلاح ساختار اساسی بازار کالا که با بورس کالا انجام شد، ادامه خواهد داشت.

فاطمی امین ادامه داد: برای سال آینده آماده تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و موجودی و همچنین در تولید با سرمایه در گردش و دو طرح پرداخت بر اساس فاکتور و تامین مالی زنجیره ای و در بازار کامل صادراتی، تحریک تقاضا و اعتبار است. خریدار در این زنجیره

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده بدهی ارزی حذف می شود؟ وی گفت: خیر، شرایط را تسهیل کرده ایم زیرا درآمدهای ارزی مناسب شده است. به عنوان مثال، شرایط برای امکان واردات در مقابل صادرات تسهیل شده است. تسهیلات بیشتری برای پروژه های خدمات مهندسی و فنی فراهم کردیم و فرصت سرمایه گذاری در خارج از کشور را فراهم کردیم. «و بازگشت ارز وجود دارد، اما ما موانع را برداشته ایم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: قطعی گاز و برق ضربه جدی به تولید وارد می کند، در این راستا کار ملموسی انجام داده ایم، بازار برق را ساماندهی می کنیم که بحث نیروگاه های مجازی را مطرح می کند و چهارم اینکه برای کاهش انرژی برنامه ریزی می کنیم. مصرف در صنعت. با این برنامه ریزی ها در چند سال آینده مشکلات ما در زمینه برق حل خواهد شد.

وزیر صمت درباره برنامه حمایت از صادرات گفت: در 7 ماه گذشته با 7 کشور مذاکره کردم، به 4 کشور سفر کردم و کارمندان 3 کشور به ایران سفر کردند که مکمل ما در تجارت بین المللی است. ما در ایران این ظرفیت را داریم که این کشوها مورد نیاز است و در تمام کشورهایی که من سفر کرده ام آمادگی خود را برای استفاده از فناوری موجود در ایران اعلام کرده اند.

وی افزود: در تجارت خارجی به 3 راهکار توجه داریم؛ اولین رابطه تجارت با تجارت است، زمانی که تجارت ایرانی به تجارت ازبکستان، ارمنستان، روسیه، قطر و عمانی مرتبط باشد، در صادرات موفق می شویم.

فاطمی امین ادامه داد: تا زمانی که ارتباطات فقط در سطح دولت باشد موضوع مسائل سیاسی خواهد بود. در سوریه کشورهایی را می بینیم که در اپوزیسیون بوده و علیه مردم سوریه کار می کنند. اکنون شرکت‌های این کشورها با شرکت‌های سوری کار می‌کنند زیرا ارتباط بین شرکت‌ها برقرار است.»

وی خاطرنشان کرد: محور دوم در تجارت خارجی تنها اندیشیدن به روابط دوجانبه نیست، بلکه باید زنجیره های بین المللی را تشکیل دهیم و خود را در موقعیت مناسب قرار دهیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: محور سوم در تجارت خارجی اصلاح ترکیب اصول و اهداف و ترکیب واردات و صادرات است و وابسته شدن به صادرات به یک کشور خاص است.

وی افزود: باید به سمت صادرات دانش بنیان برویم و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر صمت گفت: این سه محور در تجارت خارجی زمینه های کاری زیادی را برای ما فراهم می کند.

انتهای پیام/
منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید