وزیر کار: ثبت نام از یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود

وزیر کار: ثبت نام از یارانه بگیران جدید به زودی آغاز می شود

روز جدید : حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به زودی سامانه هدفمندی یارانه ها کار خود را از سر می گیرد و هرکسی که یارانه دریافت نمی کند به هر دلیلی می تواند در این سامانه ثبت نام کند.

حجت الله عبدالملکی در گفت و گو با شبکه خبر در خصوص ثبت نام افراد واجد شرایط دریافت یارانه افزود: گاهی اوقات افراد می توانند ثروتمند باشند و در دهک دهم که وضعیت مالی آنها خوب است پاسخ مثبتی دریافت نکنند، اما اگر کارگران نتوانند. دریافت یارانه، یارانه آنها ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص ثبت نام از مشمولان دریافت یارانه گفت: به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه ها کار خود را از سر می گیرد و هرکسی که یارانه دریافت نمی کند به هر دلیلی می تواند در این سامانه ثبت نام کند.

افزایش حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می شود؟

وی از افزایش حقوق بازنشستگان در حقوق اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: اگر بنا به دلایلی به اردیبهشت نرسد، قطعاً معوقات از ابتدای فروردین پرداخت می شود و قطعاً مشمول حقوق خرداد می شود.

وی گفت: بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی حداقل سالی یک بار مستمری یا همان مستمری باید به تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برسد و برای تصمیم گیری نهایی به هیات وزیران یا هیات وزیران ارسال شود. “

عبدالملکی همچنین با یادآوری وام کرز الحسنه مستمری بگیران گفت: سال گذشته وام کرز الحسنه مستمری بگیران را 40 درصد افزایش دادیم و بازنشستگی کشوری وام ازدواج فرزندان این افراد را دریافت کرد. همه را با هم پرداخت کردیم و تایید کردیم سعی می کنیم در اسرع وقت پرداخت کنیم.

وی افزود: در سایر حوزه های رفاهی از جمله خرید سهم از سایر مراکز خرید سامانه ای راه اندازی شده که بخشی از آن در حال کار است و بخشی نیز در آینده نزدیک شروع به کار خواهد کرد.

عبدالملکی درباره مسکن کارگری نیز گفت: در حوزه مسکن یکی از مصوبات شورای عالی کار که البته باید در جلسه هیئت دولت مطرح شود، افزایش قریب به 200 هزار تنی حق مسکن کارگران است. صدور تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت 400 هزار مسکن کارگری امضا کردیم.

وی افزود: در سامانه نهضت ملی تولید مسکن نزدیک به 400 هزار نفر از جامعه کارگری ثبت نام شده اند که عمدتاً شناسایی شدند و برخی از مناطق شناسایی و توزیع شده که برخی شروع به کار و برخی دیگر دوباره شروع به کار کرده اند. این اولین فاز بهره برداری از یک میلیون خانه در سال است که در فاز اول موفق شدیم 400 هزار واحد برای کارگران فراهم کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 35 مدل قرارداد کار داریم که برخی از آنها قراردادهای سفید امضا است، گفت: این یکی از مشکلات جامعه کارگری است و رئیس جمهور نیز به این موضوع توجه ویژه ای داشته است. و امروز حضرت آقا تاکید کردند که موضوع قراردادهای موقت و خیلی کوتاه مدت یا عقود یقه سفید باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با تاکید بر تضمین امنیت شغلی کارگران افزود: در این راستا کمیسیونی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برای رعایت اصل سه جانبه گرایی مشروط به قراردادهای موقت و بسیار کوتاه مدت یا قراردادهای سفید ویژه ویژه تشکیل داده ایم. برای اینکه نظم و انضباط را زیر پا نگذارند، یعنی کارفرما را در تنگنا قرار ندهند، امنیت در محل کار کارگر ایجاد شود و دو ماه به آنها فرصت دادیم تا تصمیم عملیاتی بگیرند.

عبدالملکی با اشاره به غیرقانونی بودن قراردادهای امضا شده توسط سرخپوشان گفت: تمامی این قراردادهایی که سفیدپوستان امضا کرده اند از نظر قانونی ممنوع است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در صورتی که تصمیم گیری در مورد قراردادهای موقت و سفید امضاء نیاز به تصویب هیات وزیران داشته باشد، نظارت خواهیم کرد. در صورت نیاز به قانون، لایحه ای تدوین می شود، در صورتی که داخلی بتواند احکامی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید