وزیر کار: حقوق کارمندان و کارگران باید تغییر کند

وزیر کار: حقوق کارمندان و کارگران باید تغییر کند

آیا وزیر تعاون، کار و مراقبت اجتماعی برای این امر قانون کار از جمله قرارداد دائم را پس از 4 سال تغییر خواهد داد؟ گفت: باید ببینیم از کمیسیون و از مجلس چه می شود.

سید صولت مرتضوی در گفت وگو با تسنیم در پاسخ به سوالی مبنی بر دائمی شدن قراردادهای موقت پس از 4 سال اظهار داشت: امیدواریم نگرانی های مربوط به قراردادهای موقت مرتفع شود، در این زمینه لوایحی در دست کمیسیون های دولتی وجود دارد که در این زمینه لوایحی در دست کمیسیون های دولتی است که در آن صورت می گیرد. پس از ارائه مراحل کار به مجلس در حال بررسی است.

وی افزود: البته می دانید که قوانین کار موجود نیز از حقوق کارگران حمایت می کند اما فکر می کنیم این قراردادهای موقت باید وصول شود.

مرتضوی تصریح کرد: اصل بر این است که رونق تولید و ایجاد اشتغال داشته باشیم. اگر اشتغال ایجاد کنیم، آن کارگران خوب می گویند “ما انتخاب می کنیم کجا کار کنیم”.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قراردادهای دائمی کارگران بعد از 4 سال عطف به ماسبق می شود؟ وی گفت: وقتی فردی ۴ سال قرارداد موقت دارد پیشنهاد ما این است که قراردادش دائمی شود. این موضوع همچنان در دستور کار کمیسیون های دولتی قرار دارد.

وی افزود: پس از بررسی های لازم در دولت لایحه را تقدیم مجلس می کنیم و تلاش بر این است که به خدا توکل کنیم که قرارداد موقت بیش از 4 سال نباشد.

در مورد بازنگری در حقوق کارکنان، حقوق کارگران نیز باید تغییر کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به افزایش تورم احتمال افزایش دستمزد کارگران وجود دارد، گفت: زمانی که با نمایندگان مختلف کارگری، کارفرمایی و کارگری صحبت کردیم. بحث دستگاه های اجرایی در شورای عالی کار این بود که امکان دارد دولت در حال بررسی حقوق کارگران و کارمندانی است که از دولت دستمزد دریافت می کنند.

و ادامه داد: همانجا گفتیم که اگر تجدید نظر شود حتما به حقوق کارگران اعتراض خواهیم کرد.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که مشکل قراردادهای سرخپوشان مشکلی است که رئیس جمهور در خوزستان نیز نسبت به کاهش تعداد قراردادهای سرخپوشان هشدار داد. وی گفت: اصولا قرارداد لیبل سفید غیرقانونی و خلاف مقررات است و ظلم به کارگران محسوب می شود.

و تاکید کرد: هر چند فکر می کنیم جامعه کارفرمایی ما زیر بار قرارداد سفید امضا نمی رود که در حق کارگران بی انصافی است اما اگر چند نفر پیدا شوند و ثابت شود که عمدتا از این ظرفیت استفاده می کنند. ، سپس کارگران گران قیمت باید به ادارات کل تعاونی مراجعه کنند. ، مراقبت های کاری و اجتماعی و برخورد قانونی قطعا طبق قانون کار انجام خواهد شد.

200 هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق ها پرداخت شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صندوق های ذخیره و به ویژه تامین اجتماعی اظهار داشت: نگرانی های موجود در خصوص وضعیت انباشته صندوق های بازنشستگی است که در گام اول آمد پرداخت کرد. بخش قابل توجهی از مطالبات صندوق ها به ویژه دو تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق آمار در نیمه دوم سال 1400 و در سال 1401 بیش از 200 هزار میلیارد تومان از محل مطالبات وجوه پرداخت شد، اما مشکل دیگر وجوه این بود که متاسفانه بدهی ضعف مدیریتی که وجود داشت، منابع خود صندوق ها از جمله شرکت های مرتبط با صندوق ها به درستی مدیریت نشدند، خوشبختانه ما این شرکت ها را مدیریت و ساماندهی می کنیم و مدیران شایسته ای برای آنها انتخاب می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امیدواریم با توجه به رونق اشتغال ضریب حمایت هم از محل درآمد افزایش یابد و هم دولت تصمیم گرفته مطالبات معلق و انباشته را به صندوق ها پرداخت کند. حقوق، یعنی تا اینکه گفتم در کمتر از 18 ماه دولت توانست 200 هم از مطالبات صندوق را بپردازد که در تاریخ بی سابقه بود.

دیدگاهتان را بنویسید