وزیر کار درباره میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 1402 چه گفت؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حقوق و دستمزد کارگران توسط هیئتی متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرما و دولت نظارت و تعیین می شود، گفت: پس از نظرات و نظرات کارشناسی هر یک از کارگران. نمایندگان، کارفرما و دولت بعید است اینجا در شورای عالی کار تصمیمی برای دستمزد کارگران بگیریم که رضایت خدای مهربان و خلق خدا را جلب کند.

وزیر کار درباره میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 1402 چه گفت؟
سید سلطان مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین دستمزد 1402 کارگر و برگزاری مجامع دستمزد گفت: در سال 1401 این افزایش برای حداقل حقوق و دستمزد انجام شد زیرا چندین سال مطالبات باقی مانده بود. از طرفی تعیین دستمزد در اختیار وزارت کار یا وزیر کار نیست. هم با قوانین داخلی و هم قوانین بین المللی سازمان بین المللی کار، موضوع تعیین دستمزد باید توسط شورایی متشکل از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت پیگیری شود.

وزیر کار با بیان اینکه در بحث بازنگری حقوق، اصل بر سه جانبه گرایی است، گفت: گاهی اوقات تصور می شود آنچه وزیر می خواهد اجرا شود، در حالی که سه جانبه گرایی باید رعایت شود، البته طبق عرف بین المللی می گویند اصل بر توافق طرفین است باید مذاکره کنند و به نتیجه برسند اما از طرفی ما بین کارمندان و کارمندان فرقی نمی گذاریم. ما باید برنامه ای برای تعادل حداقل دستمزد کارگران و حداقل کارمندان دولت تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: البته کارگران در سه بخش هستند. یک قسمت خصوصی و یک قسمت کارگران مؤسسات دولتی غیردولتی خصوصی و بخشی دیگر کارگرانی هستند که از دولت حقوق می گیرند و طبق قانون کار می کنند. در لایحه بودجه، دولت برای آن بخشی از کارگرانی که از دولت دستمزد دریافت می کنند، برآورد کرده است، زیرا دولت باید دخل و خرج خود را مشخص کند و با توجه به منابع خود، هزینه را تعیین کند.

وی درباره برگزاری این کارگاه ها گفت: به همکاران خود در حوزه روابط کار اعلام کرده ایم که جلسه ای تشکیل می دهیم و نظرات و نظرات کارشناسی هر یک از نمایندگان جنبش کارگری، کارفرما و دولت و نیز اخذ می شود. آنها را گرد هم بیاورید و سپس در نصایح عالی کارگری تصمیم بگیرید، لطف خداوند رحمان و خلق خدا را شامل شود.

وزیر کار در عین حال درباره موضع برخی از مسئولان کارگری که بارها اعلام کرده اند که جامعه کارگری خواهان افزایش دستمزد نیست به شرط کنترل تورم در کشور، گفت: تمام تلاش دولت بر کنترل تورم است. در سال آینده اگر این اتفاق بیفتد قدرت خرید مردم افزایش می یابد. البته بخشی از افزایش تورم به دلیل حذف ارز ترجیحی بود و دولت این تورم را پیش بینی می کرد، بنابراین بخشی از این یارانه را به صورت یارانه جبران کرد.

مرتضوی ادامه داد: بخشی از تورم تورم مورد انتظار است. اصولا کشوری با تراز تجاری مثبت نباید تورم را به این شکل تجربه کند. متاسفانه در گذشته اقتصاد کشور را مشروط کردند. اقتصاد زمانی آسیب پذیر است که با اخم و لبخند همراه باشد و تبدیل به یک شرط شود، بنابراین تمام تلاش دولت این است که اقتصاد را از اخم و لبخند نجات دهد و موفق است.

وی خاطرنشان کرد: تراز تجاری ما بر اساس گزارش مراکز رسمی مثبت است و به ویژه اینکه صادرات غیرنفتی ما نسبت به گذشته افزایش یافته و مطلوب تر شده است. همین صندوق هایی که در سال 1400 داریم حدود 400 هزار میلیارد تومان کسری منابع داشتند. دولت قبل برای انجام برخی کارهای عمرانی اقدام به انتشار اوراق خزانه کرد. اوراق خزانه اصلی و فرعی که سررسید آن در 7 اسفند 1404 بود و برای اولین بار بودجه جاری کشور در یک سال 116 درصد رشد کرد.

وی ادامه داد: در سال 1400 نسبت به سال 1399 تنها حساب جاری کشور 115 درصد رشد داشت و منابع تامین نشد و این تعادل بین منابع و مصارف پیش بینی نشده بود. برای کل سال 1400 حدود 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی پیش بینی شده بود که این میزان در 5 ماهه اول سال هزینه شده است. مابقی سال را دولت گذاشت و خزانه بی پول بود، بنابراین بخشی از جهش تورم به دلیل خلق پول بود.

مرتضوی در پایان تصریح کرد: وقتی گفتند اسامی ابربدهکاران را اعلام کنید، دیدیم که صندوق تامین اجتماعی در راس آنها قرار دارد. این صندوق 88 هزار میلیارد تومان به بانک های کارگر بدهکار بود. بانک های فعال چه کردند؟ بانک هایی که هیچ منبعی نداشتند پول ایجاد می کردند و وقتی پول ایجاد می شود اثر تورمی آن هشت برابر می شود، بنابراین صدایی که الان می شنویم ناشی از سازهایی است که در گذشته می زدند، اما این دولت بر این اساس است که بودجه ای که می دهد متعادل است. باید در رابطه با منابع مثبت باشد و همه هزینه ها را افزایش ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید