وضعیت اینترنت هر روز بدتر می شود

وضعیت اینترنت هر روز بدتر می شود

روز جدید: اخیراً وزارت ارتباطات گزارش عملکرد پایان سال دولت را منتشر کرد. گزارشی بر اساس آمار وب سایت SpeedTest مدعی است که سرعت اینترنت موبایل و ثابت در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین این وزارتخانه ارائه اینترنت رایگان برای اقشار آسیب پذیر، پیشرفت 14 درصدی شبکه ملی اطلاعات، فعال سازی عملکرد جستجوی ایمن و تقویت مدیریت ابزارهای فرار از جمله فیلترشکن و VPN را تک تک خود اعلام کرد. دستاورد سال . در همین راستا گفتگویی با یکی از اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی انجام دادیم تا نظر فعالان این حوزه را درباره گزارش یکساله وزارت ارتباطات جویا شویم. با ما بمان.

رضا الفت نسب; سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: اداره ارتباطات در یک سال گذشته عملکرد چندان خوبی نداشته است. در نتیجه ارزیابی قابل توجهی نداریم، اما از بدو روی کار آمدن دولت سیزدهم تا امروز موضوعاتی مانند طرح دفاعی در افکار عمومی مطرح شده است. وزارت ارتباطات تاکنون تصمیم خاصی در مورد این پروژه نگرفته است. این روند باعث افزایش اضطراب در کشور شد. همچنین باید به قطعی و کاهش سرعت اینترنت در سال گذشته اشاره کرد.

الفت نسب گفت: بحث کمیسیون اقتصاد دیجیتال نیز مطرح شد که اتفاق خوبی برای کشور خواهد بود. تشکیل این کمیسیون و واگذاری ریاست آن به وزارت ارتباطات روند خوبی است، اما نتایج آن باید به دقت بررسی شود. ما هنوز نتایج و دستاوردهای ملموسی را ندیده ایم. اگرچه یک سال زمان زیادی برای نتیجه گیری نیست، اما نتیجه کلی به ما می گوید که آنها چیز خاصی به دست نیاوردند. مشاغل و مردم نگران وضعیت پیش رو هستند. انتظارات ما از وزارت ارتباطات در این حد نیست. امیدوارم نگرانی های موجود هر چه زودتر برطرف شود.

وی افزود: از ادعای دستاوردهای یکساله وزارت ارتباطات که افزایش سرعت اینترنت و امکان جستجوی ایمن است، متعجب هستم. امروزه بسیاری از مردم از VPN استفاده می کنند و این فقط برای اهداف نامناسب یا غیراخلاقی نیست. بسیاری از جوانان مجبورند از VPN برای اهداف علمی و تحقیقاتی استفاده کنند. عده ای فکر می کنند استفاده از فیلترشکن فقط برای کارهای دور از وقار، علیه گروه است. در واقع ما این روند را نمی بینیم.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: مسئولان باید در قبال فیلتر شدن برخی خدمات پاسخگو باشند. دلایل فیلتر توییتر و تلگرام هنوز مشخص نشده است. هر زمان که دلیل فیلتر مشخص شد، نتایج آن دوره فیلتر نیز باید مشخص شود. تلگرام فیلتر شد اما به چه چیزی رسیدیم؟ تنها دستاورد این فیلترینگ آشنایی مردم با VPN ها بود. فیلتر 100% راه حل خوبی نبود. در این سال ها هیچ چیز مثبتی با فیلتر تلگرام ندیدیم. افراد زیادی با فیلتر تلگرام جذب اینستاگرام شدند و شاهد مشکلات بیشتری بودیم. در نتیجه بیانیه وزارت ارتباطات با واقعیت مطابقت ندارد.

الفت نسب با اشاره به صحبت های معاون وزیر ارتباطات در خصوص افزایش توقعات مردم از اینترنت، گفت: آقای باقری سال ها در این حوزه فعال بوده و از کسب و کار دیجیتال حمایت کرده است. به نظر می رسد حرف های او به درستی در رسانه ها بازتاب ندارد.

وی افزود: حدود 6 ماه است که اینترنت گران شده است، اما مردم فکر می کنند کیفیت بهتر نشده، بدتر شده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهادهای نظارتی و پاسخگویی در این حوزه هستند. مردم نیز می توانند گزارش های خود را به این موسسات ارسال کنند. این نظر من و بسیاری از مردم است که گزارش ها به درستی پیگیری نمی شود. بالاخره نظر مردم به عنوان مصرف کننده جذب نمی شود. انتظارات بیشتر است و هر چه جلوتر می رویم وضعیت اینترنت از نظر کیفیت و قیمت بدتر می شود.

به هر حال سخنگوی اتحادیه کسب و کار مجازی خاطرنشان کرد: اینترنت امروز 10 یا 15 سال پیش مورد استفاده قرار نمی گیرد. پس از شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای آفلاین نیز جذب شبکه های اجتماعی و وب سایت ها شدند. در این فضاها محصولات خود را می فروشند و خدمات ارائه می دهند. اینترنت نیز مانند برق، گاز و آب به یکی از خدمات اساسی مردم تبدیل شده است. کمبود و هزینه بالای اینترنت به طور مستقیم بر زندگی تعداد زیادی از مردم تأثیر می گذارد.

منبع:گسترش نیوز

دیدگاهتان را بنویسید