وضعیت شکننده ذخایر خون / مردم خون اهدا می کنند


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812720

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخایر خونی در این استان در حال حاضر رو به کاهش است هرچند هنوز به بحران نرسیده ایم اما شرایط شکننده است و مردم نیاز به اهدای خون دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا مهدی زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای اسفندماه امسال وضعیت ذخایر خونی در این استان رو به کاهش بوده است. اگر این وضعیت ادامه یابد، سطح ذخایر خون شکننده خواهد بود. “

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در موج ششم تاج قرار داریم و همچنین هر سال آخرین رویای سال و اسفندماه بر تعداد عملیات اعم از عملیات ضروری و غیر فوری افزوده می شود و از طرفی دیگر میزان اهدای خون به دلیل فعالیت های شبانه عید کاهش می یابد.» مشخص شده است که با کاهش سطح ذخایر خونی مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: هر ساله پس از تعطیلات سال نو، در هفته اول فروردین ماه، اهدای خون نسبت به هفته های گذشته افزایش می یابد، اما امسال با توجه به شروع ماه مبارک رمضان، انتظار نداریم شاهد این اتفاق باشیم. استقبال و تعداد خیرین در هفته اول فروردین کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل از هموطنان خود دعوت می کنیم در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای حفظ ذخایر خونی مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی و حفظ جان بیماران به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کنند. نیازمند خون و فرآورده های آن

وی خاطرنشان کرد: از زمان شروع بیماری عروق کرونر قلب و رعایت دقیق نکات بهداشتی، ثابت کرده ایم که یکی از امن ترین مکان ها برای حضور مردم در جامعه، مراکز اهدای خون است و مردم می توانند بدون دغدغه و با خیال راحت به بیماران کمک کنند. «به سوی خون بشتاب.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر روزانه 12 مرکز ثابت در استان تهران و 3 تیم سیار پذیرای اهداکنندگان خون هستند و ساعات کار مراکز انتقال خون در ایام نوروز از طریق رسانه ها و سازمان انتقال خون تهران اعلام می شود. سایت. خواهد بود.

وی ادامه داد: از زمان شیوع تاج در سراسر جهان حتی در بین کشورهای پیشرفته شاهد کاهش قابل توجه اهدای خون بوده ایم تا جایی که برخی کشورها استانداردهای اهدای خون خود را پایین آورده اند، اما این کاهش زیاد بوده است، اما از طریق ایران.» همکاران ما در مراکز انتقال خون و همچنین تلاش و همکاری نوعدوستان، این کاهش چندان زیاد نبود و خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی را تأمین می‌کرد.

مهدی زاده گفت: سالانه بین 350 تا 360 هزار واحد خون باید در استان تهران برای تامین نیازهای خونی بیمارستان ها و مراکز درمانی اهدا شود.

وی تاکید کرد: از همه هموطنان در همه گروه های خونی به ویژه گروه خونی O درخواست داریم که اهدای خون را انجام دهند و چه بهتر که به صورت خانوادگی به فرهنگ اهدای خون و ایثار در بین اعضای خانواده و جوانان پایان دهیم. .

مهدی زاده گفت: با توجه به اینکه نیاز به خون ثابت است و زندگی برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطان وابسته به خون است و مصرف کننده همیشگی خون محسوب می شوند، از طرفی برخی از فرآورده های خونی مانند پلاکت ها طول عمر کمتری نسبت به خون دارند. روزهایی هست که همیشه حوادثی پیش می آید، اهداکنندگان خون باید با اهدای یک واحد خون، خون اهدا کنند و جان سه نفر را نجات دهند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اهداکنندگان خون باید توجه داشته باشند که مراکز انتقال خون، مراکز درمانی نیستند که بیماران برای درمان مراجعه کنند، بنابراین جای نگرانی نیست که ممکن است بیماری یا بیماری عروق کرونر قلب وجود داشته باشد. هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به دلیل اهدای خون وجود ندارد و همچنین در سراسر جهان مانند ایران اهداکنندگان خون همیشه سالم ترین افراد هستند و مراقب سلامتی خود هستند و اهداکنندگان باید با اطمینان خاطر برای اهدای خون مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل سازمان انتقال خون ایران پیشتر اعلام کرده بود که پایان سال و مشغله کاری، آغاز عید، رمضان و اپیدمی تاج، چهار قله کاهش اهدای خون است که در شرایط کنونی. در این شرایط همگام شده اند، تامین ذخایر خونی برای سه ماه سخت آینده نیازمند همت رده های خونی و مردم است.

حداقل سن برای اهدای خون 18 سال و حداکثر سن 60 سال است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال و برای دفعه بعد سن اهداکننده مستمر (با سابقه اهدای خون حداقل دو بار در سال) حداکثر 65 سال است.

خانم ها هر چهار ماه یک بار و در مجموع سالی 3 بار و آقایان هر سه ماه یکبار و در مجموع 4 بار در سال می توانند اهدا کنند.در ایران اهدای خون کاملا داوطلبانه و بالای 2 میلیون و صد هزار است. مردم هر سال خون اهدا می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید