12 هزار و 753 نفر امسال در استان مرکزی خون اهدا کردند/ سهم اندک زنان در اهدای خون


ساعت: 15:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887402

ظهیری با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول بیش از 12 هزار و 753 نفر اهدای خون کردند، گفت: 20 هزار اهداکننده مستمر در استان مرکزی داریم که در ایام مختلف سال اقدام به اهدای خون می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ ریتا ظهیری مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در نشست خبری گفت: با توجه به اینکه در استان مرکزی شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی و همچنین قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور هستیم، نیازمندیم. زیرساخت های انتقال خون را توسعه دهیم زیرا زیرساخت های ما یک نقطه ضعف است.

وی افزود: با وجود افزایش جمعیت خون رسانی به بیمارستان ها در حال انجام است اما در مقطعی باید زیرساخت ها را توسعه دهیم.

ظهیری تصریح کرد: در سال 1400 یکصد هزار واحد فرآورده های خونی تولید و توزیع شد و با توجه به اینکه در سال های آینده با توسعه کمی و کیفی خدمات پزشکی مواجه هستیم، این نیاز به دو برابر افزایش می یابد و امکانات نیز باید دو برابر شود. . افزایش داشته باشد

وی ادامه داد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان مرکزی با توجه به اینکه تعریف پروژه صفر نداشتیم و تنها تکمیل پروژه هایی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی را مد نظر قرار دادیم، با توجه به ظرفیت استان، پروژه خون سازی است. پایگاه انتقال خون در زمان سفر ریاست جمهوری تصویب شد و قطعا این اتفاق برکات زیادی دارد و ساخت این پایگاه مستلزم تامین سردخانه است که هنوز اعلام نشده است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: همچنین در سفر ریاست جمهوری اعتبار قابل قبولی برای احداث پایگاه انتقال خون خمین در نظر گرفته شد و در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت و قطعا برکات زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انتقال خون استان مرکزی خون و فرآورده های خونی مورد نیاز 21 بیمارستان استان را با 2 هزار تخت تامین می کند، گفت: حداقل زیرساخت های لازم برای سال های آینده در حوزه انتقال خون وجود 3 منطقه است. که شهرستان ساوه زرندیه، خمین برای شهرهای خمین، محلات، دیلیجان و اراک و خود اراک و 6 شهر دیگر کافی است.

ظهیری افزود: در حالی که در مرکز اهدا فقط خون اهدا می شود و در کیسه های مخصوص نگهداری و به مراکز فرآوری منتقل می شود، اما در پایگاه انتقال خون که مرکز اهدای خون است، تعدادی آزمایش تخصصی برای نگهداری انجام می شود. سلامت خون و در نتیجه پایگاه انتقال خون یک واحد تخصصی بزرگ است که در آن استانداردهای بالایی برای حفظ سلامت خون اعمال می شود.

وی ادامه داد: با توجه به چرخه انجام شده برای حفظ سلامت خون در این مراکز، ایران سالم ترین خون منطقه را دارد و مهم ترین چرخه حفظ سلامت خون در ایران، پزشکان متعهد هستند که حساسیت قابل توجهی نسبت به آن نشان می دهند. این سوال.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه در سال 1400 بیش از 44 هزار و 129 نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند، گفت: 36 هزار و 701 نفر واجد شرایط هستند و با توجه به اینکه مرکز اراک مجوز اعزام دارد. پلاسما و اعداد تعداد کمی از پایگاه ها در کشور دارای این مجوز هستند، باید برای حفظ این مجوز تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: در سال 1401 تمام نیازهای خونی بیمارستان های استان در اسرع وقت تامین شد اما در زمینه زیرساخت ها و رده سنی اهداکنندگان نگرانی وجود دارد. امیدواریم با تصویب سفر رئیس جمهور و حمایت های کشوری در حوزه زیرساختی و فرهنگی، شاهد اقدامات خوبی در زمینه کاهش سقف سنی خیرین باشیم.

ظهیری بیان کرد: بیش از 33.2 درصد خیرین در استان بین 35 تا 45 سال سن دارند که سن آنها بالا می رود و متأسفانه اقبال جوانان کم است و بیشتر است زیرا تنها 7 درصد خیرین در کشور زیر 25 سال هستند. قدیمی

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال بیش از 12 هزار و 753 نفر خون اهدا کرده اند، گفت: در استان مرکزی 20 هزار اهداکننده مستمر داریم که در ایام مختلف سال خون اهدا می کنند و این عزیزان مانند گنجینه های گرانبهایی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: اهداکنندگان مستمر خون در حال پیری و بازنشستگی هستند و باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی گفت: اهدای خون عاطفی در مقاطع مختلف بسیار خوب است اما مشکلات لحظه ای را حل می کند و برای انجام ماموریت های انتقال خون نیازمند اهداکنندگان دائمی هستیم و باید در این زمینه برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت انجام دهیم.

ظهیری کم شانس بودن اهدای خون بانوان را یکی از دغدغه های ما عنوان کرد و گفت: بهترین نمونه در این حوزه، حراست مقدس است زیرا بیش از 50 درصد اهداکنندگان را بانوان در حراست تشکیل می دهند و استان مرکزی از سال 61 در این حوزه بوده است. وی پیشرو بوده و مشارکت 50 درصدی زنان در حفاظت از انتقال خون مقدس امروز به 6.2 درصد رسیده است و متأسفانه باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد که باید اصلاح شود.

و ادامه داد: در 4 ماهه امسال 15 هزار و 499 نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 12 هزار و 754 نفر واجد شرایط بودند و از این تعداد تنها 775 نفر زن بودند که کشور را از دست دادیم زیرا مشارکت زنان در کشور 5 درصد است. و در استان مرکزی 6.2 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی مشکل گروه های خونی را یکی دیگر از مشکلات مهم انتقال خون خواند و گفت: با توجه به اینکه 90 درصد گروه های خونی مثبت و 10 درصد منفی هستند، همواره نیاز به گروه های خونی منفی بیشتر است.

وی افزود: در استان مرکزی ضایعات خونی نداریم و این اقدام بسیار سخت است اما در گروه های خونی منفی محدودیت کمی داریم و به همه گروه های خونی نیز نیاز داریم.

ظهیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 7 روز ذخیره خون در استان مرکزی داریم که آبی است و باید آن را به 8 روز و وضعیت سبز برسانیم و بیش از 3783 واحد خون از استان مرکزی به تهران ارسال شده است. و زاهدان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید