هدیه ای قرمز که جان می دهد/ سهم اندک زنان در اهدای خون


ساعت: 15:37
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886797

اهدای خون نه تنها به نجات جان افراد کمک می کند، بلکه فوایدی برای سلامتی اهداکننده نیز دارد. اما آمار نشان می دهد که درصد اهداکنندگان زن در مقایسه با مردان کم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، اهدای خون نه تنها به نجات جان افراد کمک می کند بلکه فوایدی برای سلامتی اهداکننده دارد.

در ایران سازمان انتقال خون در سال 1353 به منظور ساماندهی وضعیت آشفته تامین خون و ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تهیه خون و فرآورده های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیازهای بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی، سرطان خون) تأسیس شد و به همین مناسبت 18 مرداد به عنوان روز ملی اهدای خون در ایران اعلام شد.

این روز فرصتی است برای تشکر از اهداکنندگانی که داوطلبانه خون خود را برای نجات جان مردم اهدا می کنند.


0c8cfa14 24f5 4436 8143 2ad217c7afb6 خبر خاکستری

بزرگداشت این روز همچنین می تواند دیگرانی را که برای اهدای خون مردد هستند تشویق کند.


اهدای خون به سلامت قلب و کبد کمک می کند

خانم فیضی 41 ساله از اهداکنندگان خون و فارغ التحصیل رشته زیست شناسی در گفتگو با مرصادنیوز وی گفت: با توجه به شرایط جسمانی ام سالی یک بار خون اهدا می کنم زیرا اهدای خون به سلامت قلب و کبد کمک می کند.

وی گفت: اهدای خون باعث تحریک تولید سلول های خونی جدید و از سوی دیگر کاهش رسوبات مضر آهن می شود که به سلامت کبد نیز کمک می کند.


d832b596 74af 446e b757 655e1f4b0a9e خبر خاکستری


اهدای خون باعث بهبود سلامت روح انسان نیز می شود

آقای مهدوی 39 ساله نیز یکی دیگر از اهداکنندگان خون است که گفت: اهدای خون مزایایی دارد زیرا قبل از خونگیری، ارزیابی فیزیکی بر روی همه اهداکنندگان انجام می شود که شامل نبض، فشار خون، دمای بدن، هموگلوبین و موارد دیگر می شود. گاهی اوقات مسائل مربوط به سلامتی افراد را روشن می کند که ممکن است حتی از آن اطلاعی نداشته باشند.

وی گفت: اهدای خون نه تنها سلامت جسم بلکه باعث سلامت روح و روان انسان می شود زیرا اهدای خون جان دیگران را نجات می دهد.

وی ادامه داد: توصیه من این است که مردم در اهدای خون تردید نکنند و هر چه زودتر برای این امر خداپسندانه اقدام کنند. مخصوصاً در این ماه محرم که می توانند خون خود را نثار کنند.


بیش از 20 هزار نفر از ابتدای امسال برای اهدای خون آمده اند/تعداد کمی از اهداکنندگان زن

مریم میرزاده در گفتگو با مرصاد نیوز ضمن تبریک روز اهدای خون گفت: در چهار ماهه اول سال 1401 بیش از 20 هزار نفر از تمام استان ها برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد بیش از 17 هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: 18 درصد از این افراد برای اولین بار خون اهدا کردند و حدود 47 درصد نیز اهداکنندگان مستمر بوده اند. آنها دو بار در سال خون اهدا کردند.


5e545987 11ef 4740 868c 2f4672f6db99 خبر خاکستری

وی گفت: 4 درصد از تعداد فوق را زنان تشکیل می دهند که رقم بسیار پایینی است زیرا تجربه نشان می دهد که آلودگی خون زنان کمتر است و برای سلامتی آنها نیز بسیار مفید است.

میرزاده گفت: بنابراین انتظار داریم تعداد اهداکنندگان زن افزایش یابد و طبق برنامه ما این تعداد باید به 10 درصد برسد.

این مسئول گفت: در سه ماهه نخست امسال بیش از 200 درصد انتقال خون داریم که 15 درصد افزایش نشان می دهد.


برای خون رسانی به بیمارستان ها مشکلی نداشتیم

وی گفت: متاسفانه در چند هفته اخیر به دلیل گرمای هوا و شیوع مجدد ویروس کرونا تعداد مراجعه کنندگان کاهش یافته است اما خوشبختانه مشکلی برای تامین نیاز خونی بیماران در بیمارستان ها وجود ندارد.

میرزاده بیان کرد: امسال باید تلاش کنیم ذخایر خونی را افزایش دهیم، برنامه هایی داریم که امکان خونگیری برای همه مردم در اکثر شهرها فراهم می شود، زیرا وظیفه سازمان انتقال خون است که با مردم همکاری کند، بنابراین پایگاه هایی را ایجاد کرده ایم. در شهرستان های – فعال است که امکان بازدید از این مراکز برای همه افراد وجود دارد.


1c4200c9 02a7 419b aafc 9b45bb24aa3c خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع دوستی مردم و طرح اهدای خون که چند سالی است در ایام محرم و صفر در حال انجام است، جوانان و اهداکنندگان خون و عزاداران حسینی از اهدای خون استقبال می کنند، اما باید انجام شود. می دانیم که نیاز به خون و فرآورده های آن ثابت است و مختص زمان خاصی نیست و باید در تمام روزهای زندگی به فکر کسانی باشیم که به خون نیاز دارند.

به گزارش مرصاد، اهدای خون هر روز جان میلیون ها نفر را در سراسر جهان نجات می دهد، علیرغم تلاش های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش های جایگزین، خون طبیعی انسان هنوز تنها راه حل برای حفظ سلامت انسان و جلوگیری از مرگ ناشی از خونریزی، جراحی است. ، تروما یا برخی اختلالات خونی.

آمارها نشان می دهد که باید به اهدای خون از افراد خوب ادامه دهیم وگرنه جان بسیاری از بیماران به خطر می افتد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید