جامعه انتقال خون چهارمحال و بختیاری در حال سالخوردگی است/ سهم بسیار اندک زنان در اهدای خون


ساعت: 14:45
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887091

حسین هاشمی با اشاره به اینکه جامعه انتقال خون در این استان سالخورده است و جوانان تمایل کمتری به اهدای خون دارند، گفت: 60 درصد اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری افراد خوداشتغال، 30 درصد شاغل و تحصیلکرده هستند. و 10 درصد را جوانان تشکیل می دهند و خانم ها هم هستند که متاسفانه استقبال بانوان از اهدای خون کم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ حسین هاشمی مدیرعامل سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری پیش از صرف ناهار امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصحاب رسانه در اطلاع رسانی به مردم نقش بسزایی دارند و ثابت شده است که رسانه ها همواره راه حل بحران ها و حجت بوده اند. این نقش اعضا به رسانه ها در دوران کرونا است.


وی خاطرنشان کرد: در 18 مرداد ماه در روز تاریخی وحدت علم و ایثار، به همت مروم در انتقال خون، سازمانی متولد شد که امروز نام ایران را در جهان مطرح کرده و نمادی از آن است. فداکاری، همدلی و رفاقت مردم تصریح کرد: تا زمان تاسیس سازمان انتقال خون مردم مجبور بودند از خون خون فروشان برای نجات بیماران خود استفاده کنند اما امروزه نام سازمان انتقال خون با غرور ملی و کمک رسانی گره خورده است. مردم برگ زرینی در تاریخ این سازمان دارد.


هاشمی گفت: این نهاد بشردوستانه بر دوش مدیران، کارکنان، متخصصان و به ویژه خیرین ساخته شده است، افرادی که در هر شرایطی فقط به فکر نجات جان انسان ها هستند.


رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون در سال 53 با هدف ساماندهی وضعیت تامین خون، تهیه و ارائه خون و فرآورده های خونی سالم و رایگان به نیازمندان خون تاسیس شد.


وی گفت: سازمان انتقال خون محدود به تامین خون خام نیست و اجزای خون را نیز دریافت می کند. در این استان به لطف هم استانی هایمان در خون و فرآورده های خونی خودکفا هستیم. ما به همه بیمارستان ها رفته ایم و برای بیماران استان های همجوار خون تهیه کرده اند.


هاشمی با اشاره به اینکه میزان اهدای خون در کشور 27 به ازای هر 1000 نفر و این میزان در چهارمحال و بختیاری 22 به ازای هر هزار نفر است، افزود: خون مایع گرانبهایی است و انتظار داریم مراکز درمانی در نگهداری خون دقت لازم را داشته باشند.


وی ادامه داد: اگرچه خون تنها ماده حیاتی برای بدن است، اما در صورت عدم استفاده علمی عوارضی را به همراه خواهد داشت.


رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شاخص کیفی تمامی فرآورده های خونی این سازمان بالا است و کلیه انتقالات تحت نظارت انجام می شود، تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت خون و فرآورده های خونی ایران را جزو پنج کشور برتر اعلام کرد. کشورهای جهان و منطقه است.


وی افزود: بیماران تالاسمی در چهارمحال و بختیاری در کمتر از 5 تا 6 روز خون دریافت می کنند و این یعنی خون تازه در اختیار بیماران قرار می گیرد و از این رو این بیماران ظاهر طبیعی دارند.


هاشمی یادآور شد: اهداکنندگان خون در ایران به ویژه در چهارمحال و بختیاری داوطلبانه و مستمر هستند، اهدای 100 درصد داوطلبانه و خون از سلامت بالایی برخوردار است، در حالی که سال گذشته از 10 هزار و 230 داوطلب، 8 هزار و 190 نفر برای اهدای خون انتخاب شدند. این نیز دلیلی بر سلامت خون است.


وی بیان کرد: سازمان انتقال خون در چهارمحال و بختیاری از سال 68 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، لردگان با جمعیت 230 هزار نفری فاقد سازمان انتقال خون بود در حالی که از 280 بیمار تالاسمی، 203 نفر از شهرستان ها بودند. لردگان اما با مساعدت مجمع خیرین سلامت کار ساخت آن آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال به پایان برسد.


رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سازمان انتقال خون استان برای خون گیری نیازمند اتوبوس است.


وی با اشاره به تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور به سازمان انتقال خون استان، ادامه داد: 20 میلیارد تومان به پایگاه انتقال خون استان در شهرکرد، 4 میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان نیمه کاره بروجن و 6 میلیارد تومان اعتبار اختصاص می یابد. میلیارد تومان برای پروژه در نظر گرفته شده است.


هاشمی گفت: خون برای چند روز قابل نگهداری است اما پلاکت ها به دلیل شرایط خاص و محدودیت زمان نگهداری کم است و به همین دلیل برای تامین پلاکت باید به صورت مستمر و مستمر از افراد خون گرفته شود.


رئیس سازمان انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جامعه انتقال خون در این استان رو به پیری است و جوانان تمایل کمتری به اهدای خون دارند، اذعان داشت: 60 درصد اهداکنندگان خون در چهارمحال و بختیاری خوداشتغال هستند و خوداشتغال، 30 درصد را افراد شاغل و تحصیلکرده و 10 درصد از میانگین را جوانان و زنان تشکیل می دهند، متاسفانه استقبال بانوان از اهدای خون پایین است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید