وضعیت فعلی ارزیابی اسناد معلم در اجرای رتبه بندی معلمان

وضعیت فعلی ارزیابی اسناد معلم در اجرای رتبه بندی معلمان

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش همزمان با ایام ثبت نام کنکور سراسری و نوبت اول دی ماه به تشریح نحوه شمارش سوابق تحصیلی، وضعیت فعلی ارزیابی مدارک معلمان در اجرای طرح رتبه بندی و تغییرات جدید در سازمان آزمون های کنکور سال آینده برگزار می شود.

وی در ابتدا با بیان اینکه شعار دولت سیزدهم ارتقاء است و این موضوع هنوز به طور کامل محقق نشده است و نیاز است که ذینفعان را در برنامه ریزی های خود دخالت دهیم و به آنها بها دهیم تا در تصمیم گیری ها سهم داشته باشند. به ویژه در نظام بزرگ آموزشی که سرنوشت فرزندان ما در آن رقم می خورد، بدون این مشارکت اتفاقات خوبی رخ نخواهد داد.

رئیس مرکز پایش و ارزشیابی کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رسانه ها می توانند در این زمینه تسهیل گر باشند، مهم این است که صدای ذینفعان به گوش ما برسد. مثلا با توجه به تغییرات کنکور از سال آینده طبق مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم خود دانش آموزان و هم داوطلبان کنکور و هم اولیا باید توضیحات کامل را دریافت کنند تا بدانند تا چه حد. این مصوبه به نفع دانش آموزان و در جاهایی که مشکلات و نیازهایی وجود دارد این یک اصلاح است.

زارعی با تاکید بر لزوم اجرای صحیح این مصوبه و جلوگیری از تضییع حقوق شرکت کنندگان در این آزمون گفت: باید بتوانیم به نگرانی ها پاسخ دهیم. سال‌ها نظام تعلیم و تربیت این دغدغه را داشت که در سال‌های پایانی آموزش و پرورش، به‌ویژه در پایه دوازدهم، تمرکز دانش‌آموز، خانواده، مدرسه و در نتیجه معلم به سمت ملی شود. امتحانی که قرار بود سرنوشت دانش آموز را مشخص کند.

وی ادامه داد: دانش آموز کاملاً خارج از برنامه درسی، کلاس و مدرسه بود و آزمون دیگری در سرنوشت او دخیل بود و باید برای همان آزمون آماده می شد. درخواست خانواده از مدرسه هم همینطور بود. این موج بیشتر در مدارس استثنایی و غیردولتی بود، اما حالا به مدارس دولتی هم رسیده و شاهد بودیم که بعد از اسفند مدرسه رسما تعطیل شد و برای کنکور آماده شد و در پذیرش شرکت کرد. ساعت امتحان

رئیس مرکز نظارت و ارزشیابی کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه دانش آموز به کتاب و برنامه درسی حائز اهمیت است، گفت: دانش آموز باید فن و مهارت تست زنی را فرا گرفته باشد و برای این کار لازم است. زیرا به همین دلیل نهادهایی ایجاد شد تا او را برای این کار آماده کنند. به همین دلیل از مدرسه و محیط آموزشی کاملاً جدا شده و زندگی آموزشی او در محیط دیگری می گذرد.

زارعی ادامه داد: این نگرانی همیشه وجود داشته که دانش آموز تا زمان امتحان از سیستم آموزشی بریده باشد. تمام تلاش ما این بود که توجه را به برنامه درسی برگردانیم. به نظر می رسد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند کمک خوبی به نظام آموزش و پرورش برای تمرکز توجه دانش آموزان و مدارس به برنامه درسی باشد.

وی با بیان اینکه موضوع کنکور مناسب است اما از آمادگی آموزشی سهم می دهند که در سال اول اجرای مصوبه 40 درصد است و در زمان اجرا به 60 درصد می رسد.

رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: این مصوبه دارای چند بند اصلی بود. ابتدا آزمون ورودی سالی دو بار برگزار می شود. استرس داوطلبی که باید برای امتحان چهار ساعته آماده می شد بسیار زیاد بود و اگر فردی در جلسه مشکلی داشت یا استرس داشت یک سال فرصت را از دست می داد و داوطلبان متضرر می شدند. این امکان خوب است که آزمون دانشجوی داوطلب دو بار در سال برگزار شود و فرد این امکان را داشته باشد که برای هر یک از کسانی که می خواهد حاضر شود و بالاترین نمره را کسب کند.

وی با اشاره به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بیان کرد: دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه درس می خواند و اگر در کنکور موفق شود، کارش در جایی دیده نمی شود. بحث ایجاد سوابق تحصیلی و تاثیر قطعی آن چیز خوبی بود. قبل از آن تاثیر ورودی ها مثبت بود و تمرکز همچنان روی کنکور بود. این یک اثر مثبت اما خنثی بود و ما به طور عینی هیچ بازخوردی در مورد محاسبه این اثر در رتبه داوطلب مشاهده نکردیم. با این مصوبه حداقل تلاش دانشجویان در طول دوران تحصیل منعکس و دیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید