وضعیت فعلی بازار سرمایه تا پایان سال 1400 روندی باثبات / صعودی و کند در بورس دارد.

ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798060

ندری با اشاره به ثبات وضعیت بازار سرمایه گفت: در حال حاضر وضعیت بورس مساعد است و مشکلی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کامران ندری در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برای بهبود وضعیت بورس ابتدا دولت باید وضعیت مطلوب را مشخص کند، اینکه فکر کنیم هر چه قیمت سهم بالاتر باشد وضعیت بهتر است، تحلیل نادرستی است.

وی افزود: وضعیت مطلوب زمانی است که قیمت سهم با تورم و اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد بنابراین وقتی دولت نتواند وضعیت مطلوب را تشخیص دهد قطعا نمی تواند سیاست درستی را تعیین کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت از نظر سهامداران وضعیت مطلوب را تعیین می کند و از نظر سهامداران این است که هر روز قیمت سهم افزایش می یابد، اگر روزی بازار سقوط کرد یا شاخص ها سقوط کرد، فکر می کنند وضعیت بازار است. نامطلوب است و دولت هیچ کاری نمی تواند بکند.

وی گفت: باید از دولت ها وضعیت مطلوب را جویا شویم، اما اگر وضعیت شاخص ها به همین ترتیب بالا رفت و روند مثبت بود، آیا وضعیت مطلوب است؟

ندری گفت: در حال حاضر وضعیتی که در بورس جهانی شاهد آن هستیم ثابت است، مگر اینکه فناوری در دنیا وجود داشته باشد که سودآوری را در اقتصاد افزایش دهد و منجر به افزایش قیمت شود.

وی گفت: لغو تحریم‌ها می‌تواند باعث گشایش کسب‌وکار و افزایش سودآوری آنها شود که در واقع می‌تواند قیمت سهام را افزایش دهد و سپس در آن شاخص نوسان کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت ها نوسان داشته باشد و شاهد افزایش قیمت باشیم، ممکن است قیمت سهم افزایش یابد در حالی که قیمت ها ثابت و رو به افزایش است یعنی. متناسب با تورم، قیمت سهام نیز ممکن است افزایش یابد.

وی گفت: در بورس این افزایش قیمت از قبل برنامه ریزی شده و قیمت سهم متناسب با انتظارات تورمی تعیین می شود بنابراین تا پایان سال دلیلی برای افزایش بیشتر قیمت سهم نخواهیم دید. بیش از 1400-1500، مگر اینکه تغییرات شدید ایجاد شود و انتظارات تورم نیز منجر به جهش قیمت ها شود.

ندری گفت: لغو تحریم ها نیز ممکن است تا حدودی سودآوری شرکت ها را افزایش دهد و این سودآوری شرکت ها ممکن است تاثیر کمی در افزایش شاخص داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت بورس با این تعریف که من از وضعیت مطلوب بورس می دانم وضعیت مطلوبی است و مشکلی وجود ندارد اما وضعیت مطلوب از نظر سهامداران وضعیتی است که در بورس با آن مواجه هستیم. در پایان سال 1998 و اوایل سال 1999. در این مدت، ثروت آنها هر روز بدون منطق علمی در بازار افزایش می یافت. ما نمی‌توانیم در بلندمدت به چنین وضعیتی نگاه کنیم و اگر بازار مانند سال 1999 با جهش شدید سودآوری مواجه شود، قیمت‌ها به همان اندازه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید