وظایف دستگاه های اجرایی در رابطه با حقوق عامه اعلام شد


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918678

دادستان کل کشور در بخشنامه ای وظایف دستگاه های اجرایی در رابطه با حقوق عامه را ابلاغ کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دادستان کل کشور در بخشنامه ای وظایف دستگاه های اجرایی در رابطه با حقوق عامه را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:

بر اساس ماده 5 بخشنامه «نحوه برخورد با ترک تعهدات قانونی مدیران و کارکنان و پیشگیری از آن» ابلاغی از سوی رئیس قوه قضائیه در سال 1398 و تکلیف دادستان کل کشور به (نمونه‌هایی از تعهدات و اختیارات قانونی نهادها در حوزه حقوق عمومی که از اهمیت بالایی برخوردار است و ابلاغ آن به دادستان ها است) و با توجه به مفاد ماده 15 «دستورالعمل نظارت و استیفای حقوق عمومی» در خصوص تهیه موارد لازم. سازوکارهای حمایت از حقوق عامه توسط دادستان اصلی کشور و پس از دریافت نظرات و نظرات دادسراهای سراسر کشور، سازمان بازرسی کل کشور، پژوهشکده مطالعات قضایی، جلسات علمی و برگزاری جلسات متعدد. در جلسات کارشناسی در این خصوص فهرستی از مهمترین مصادیق تکالیف و اختیارات قانونی نهادها در حوزه حقوق عمومی که از اهمیت بیشتری برخوردار است (از جمله یکصد و سه عنوان که هر کدام گاه نمونه های متعددی دارند). تدوین و ارسال برای نظارت، مطالبه و پیگیری اجرای حقوق عمومی.

در بخش دیگری از این بخشنامه به موضوع نظارت، نظارت، الزام و تکلیف مجریان به رعایت تکالیف قانونی و در صورت لزوم نظارت قضایی تاکید شده و آمده است:

به استناد ماده ۲۲ «قانون آیین دادرسی کیفری»، ماده ۲ دستورالعمل نظارت و اعمال حقوق عمومی و وظایف دادسرا در حمایت از حقوق عامه و پیشگیری و رسیدگی به ترک وظایف قانونی مدیران و کارکنان. ادارات دولتی که منجر به نقض حقوق می شود آسیب یا صدمه به اموال عمومی یا منافع بیت المال یا حقوق اساسی ملت عمومی یا مضر است. علاوه بر برنامه ریزی دقیق، پیگیری، نظارت بر اجرا، الزام و الزام مراجع مجری به اجرای تعهدات قانونی مربوطه و در صورت لزوم پیگیری موضوع بر اساس ماده 13 بخشنامه حقوق عمومی نظارت و پیگیری ضروری است. که مبنی بر پرهیز از تداخل و تخلف از تصمیمات می باشد و وظایف اداری دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گیرد و در صورت وجود ابهام یا خلأ در مفاد مصادیق مذکور سوال از سوی معاونت .- حقوق عمومی و جرم انگاری دادستانی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید