انتقاد روزنامه کوسه به طرح مجلس/ حمایت از حقوق عامه یا حیوان آزاری؟

انتقاد روزنامه کوسه به طرح مجلس/ حمایت از حقوق عامه یا حیوان آزاری؟

روز جدید “طرح حمایت از حقوق عمومی در برابر حیوانات مضر و خطرناک” علاوه بر مشکلات فراوانی که به صورت جزئی دارد، بر اساس رویکردی نوشته شده است که نتیجه معکوس داشته و نه تنها در حمایت از حقوق عمومی ناکام مانده است، بلکه علاوه بر ظلم به حیوانات، قوانین عمومی را نیز مورد توجه قرار داده است. مشکلات را چند برابر خواهد کرد. بنابراین این پروژه مصداق بارز نقض غرض است.

علاوه بر مشکلات فراوان در جزئیات، «طرح حمایت از حقوق عمومی در برابر حیوانات مضر و خطرناک» بر اساس رویکردی نوشته شد که نتیجه معکوس داشت و نه تنها در حمایت از حقوق عمومی ناکام ماند، بلکه از طریق ظلم به حیوانات، با تجاوز به آن. حقوق حیوانات جامعه مشکلات را چندین برابر خواهد کرد. بنابراین این پروژه مصداق بارز نقض غرض است.

مقررات نگهداری از حیوانات خانگی در کشورهای دیگر، چه کشورهای غربی و چه کشورهای مسلمان، اقدامی بی سابقه نیست. مقیاس مالکیت حیوانات خانگی در کشورهای پیشرفته با ایران قابل مقایسه نیست، به عنوان مثال 70 درصد خانواده ها در آمریکا، 59 درصد در انگلیس، 65 درصد در فرانسه و 73 درصد در کانادا حیوانات خانگی دارند. در این کشورها مشکلات را نه با چیزی مثل «حمایت از حقوق عمومی»، بلکه با «قانون حمایت از حیوانات» حل کردند. زیرا عملاً تمام مشکلاتی که می تواند از حیوانات برای مردم به وجود بیاید، اساساً مشکلات مربوط به نقض حقوق و نقض اصول «رفتار انسانی با حیوانات» است.

طرح حفاظت همچنین با رویکرد مدیریت تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تضاد است. یک سلامتی. مراقبت‌های بهداشتی یکپارچه رویکردی کل‌نگر برای طراحی و اجرای برنامه‌ها، سیاست‌ها، قوانین و تحقیقات است که در آن بخش‌های مختلف با هم ارتباط برقرار می‌کنند و با هم کار می‌کنند تا به نتایج سلامت عمومی بهتری دست یابند. بر اساس این رویکرد، سلامت زمانی تامین می شود که نه تنها برای همه اقشار جامعه اعم از زن و مرد، ثروتمند و فقیر، بلکه برای همه موجودات زنده اعم از انسان، حیوانات وحشی، حیوانات خانگی، دام و حیوانات شهری نیز تامین شود. تجربه کرونا به ویژه نشان داده است که تضمین سلامت و ایمنی برای همه مردم و حیوانات چقدر مهم است.

سازمان جهانی بهداشت در توضیح اهمیت این رویکرد گفت: بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را نمی‌توان تنها با تلاش در یک بخش کنترل یا از بین برد، زیرا انسان‌ها و حیوانات در اکوسیستم‌های مشترک زندگی می‌کنند. برای مثال، هاری در انسان فقط می‌تواند با هدف قرار دادن منبع حیوانی ویروس (مثلاً با واکسیناسیون سگ ها) به طور مؤثری از آن جلوگیری شود. بیماری های رایج در نتیجه توجه ناکافی به سلامت و رفاه حیوانات که قربانیان آنها عمدتاً خود حیوانات هستند به انسان سرایت می کند.

اکثر نویسندگان و حامیان طرح حفاظت می دانند که دلیل نگهداری از حیوانات خانگی صرفاً برای خودنمایی یا خودستایی است و از ارتباط عاطفی عمیق بین انسان و حیوانات خانگی و اهمیت و ارزش این حیوانات در کمک به بهبود آگاهی کافی ندارند. سلامت روان تحقیقات علمی زیادی برای حمایت از این موضوع انجام شده است، نه فقط سلامت روان، بلکه به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که داشتن گربه خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. اما با ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی و حمل و نقل آنها، طرح حفاظتی نه تنها مراقبت از آنها را کاهش می دهد، بلکه با کاهش سطح دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی و تجهیزات استاندارد نگهداری، باعث ظلم و ستم بیشتر به حیوانات می شود و در عین حال از مردم حمایت نمی کند. حقوق. آیا کسانی که حیوان خانگی دارند حاضرند حیوان دیگری را جایگزین آن کنند؟ اگر از شخصی که ۱۰ سال حیوانی را بزرگ کرده است بخواهیم آن را به مبلغ مشخصی بفروشد، پاسخ مثبت می شنویم؟ اکثر مردم تمایلی به رها کردن رابطه عاطفی عمیق خود ندارند. با اجرای طرح حفاظت، خدمات دامپزشکی محدود، زیرزمینی، بی کیفیت و گران می شود، امکان نظارت کاهش می یابد و دامپزشکان مجرب جای دامپزشکان تحصیل کرده را می گیرند. در نتیجه ممنوعیت کامل خرید و فروش، بازارهای قاچاق و خرید و فروش غیرقانونی رونق گرفته و توانایی نظارت و اعمال محدودیت ها در مورد کشتار توله سگ ها دشوارتر شده است. مشکلات ناشی از این تصمیم اشتباه گریبان شهروندان اعم از دوستداران حیوانات و…

در مقابل، طبق تجربه سایر کشورها، قانون حمایت از حیوانات عملاً تمامی دغدغه ها و مشکلاتی را که شهروندان ممکن است داشته باشند برطرف خواهد کرد. مالکیت مسئولانه حیوانات خانگی که از اصول اساسی هر قانون رفاه حیوانات است، باعث بهبود سلامت و رفاه حیوانات و کاهش هر گونه آسیبی که به دیگران وارد می شود را کاهش می دهد.

مطمئناً ارتباط عاطفی شهروندان با حیوان خانگی خود کمتر از پیشوندی که با ویدیو، ماهواره یا توییتر دارند نیست. اگر ممنوعیت آنها را از بین نبرد، طرح حمایتی صرفاً با افزایش تعداد قانون شکنان، کاهش فرصت برخورد اصولی و اخلاقی و افزایش مشکلات اجتماعی و اخلاقی، حیوانات خانگی را نیز از بین نخواهد برد.

دیدگاهتان را بنویسید