بسترهایی که باعث تضییع حقوق عامه شده باید برچیده شود

به گزارش خبرگزاری استان موج

وی در تشریح روند رسیدگی به تخلف واردات چای گفت: زمانی که دولت، مجلس و قوه قضاییه از این تخلف مطلع شدند از آن بی توجهی نکردند و روندی که منجر به تخلف شد اصلاح شد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی آژه ای که به استان اردبیل سفر کرده است در مراسم روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: به جای مصداق برخورد با مشکلات، چشمانمان را بالا ببریم و پایه هایی را که باعث تخلف شده است، برداریم. از حقوق عمومی

وی افزود: ما می خواهیم که مبارزه واقعی با فساد بدون تبعیض، آشکار و آشکار باشد و شما نیز به تحقق آن کمک کنید.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید سعی کنیم همه دادگاه های خود را جدا از آنچه قانون اساسی می گوید علنی برگزار کنیم و به روی مردم باز باشد زیرا منافع آن به مراتب بیشتر از ضرر است حتی اگر مضر باشد. شما باید آن را حذف کنید و مزایای آن را از دست ندهید.

خجت الاسلام محسنی ادجه ای در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر تخلف در پرونده چای گفت: خود دولت پیگیر این پرونده است و وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور نیز با جدیت پیگیر این پرونده هستند.

دولت تخلفات پرونده گروه دباش را با جدیت پیگیری کرد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع تخلفات در واردات مواد اولیه دامی و همچنین موضوع چای دباش که از زبان یکی از دانشجویان مطرح شده است، گفت: متاسفانه در هر دو مورد وجود دارد. تخلفات بدون شک؛ اما وسعت آن چقدر است یا اینکه حادثه جنحه یا جنایت محسوب می شود و اگر جرم است چه نوع جرمی است و چه مجازاتی دارد از جمله مواردی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و قاضی باید در مورد آنها تصمیم بگیرید و رای دهید

وی گفت: باید تاکید کنم که به محض اطلاع ادارات و دستگاه های ذیربط در دولت و قوه قضائیه، بررسی ها و پیگیری های مناسبی انجام شد و از این دو موضوع غافل نشدیم. سعی کردند بگویند هیچ اتفاقی نیفتاده است اما خود دولت، سازمان بازرسی کشور، وزارت اطلاعات جدی بودند و پیگیر قضیه بودند.

رئیس قوه قضائیه افزود: اتفاقی که افتاد این بود که پولی که از مجرای صحیح نرفته بود متوقف شد و مبلغ ریالی که به وی داده شده و ضمانت نشده بود تعدیل شد. همچنین روند معیوب به طور کامل اصلاح نشد و اجازه ادامه این روند داده نشد.

آژه ای افزود: متخلفان نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و وزیر مربوطه استعفا داد و دولت پذیرفت.

وی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده در مرحله نهایی است، ادامه داد: فردی از یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه دباش ارز گرفته و سازمان بازرسی کل کشور وارد پرونده شده و این فرد هم اکنون در بازداشت به سر می برد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همه این اتفاقات مربوط به اواخر سال 1401 است، گفت: در آن زمان و در همان زمان وزارت اطلاعات به موضوع میزان چای موجود در گمرک حساس شد و رسیدگی به آن را آغاز کرد. .

آژه ای ادامه داد: اتحادیه چای نیز گزارشی در خصوص واردات چای به معاون اول رئیس جمهور ارائه کرد و معاون اول رئیس جمهور با حساسیت تمام، بلافاصله از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خواست تا موضوع را بررسی کند.

وی ادامه داد: در این مورد ارزها تعلیق شد، مبلغ ریالی اصلاح شد، متخلفان تحت تعقیب قرار گرفتند و روندی که منجر به تخلف شد اصلاح شد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در بررسی ها مشخص شد گروه دباش مرتکب تخلف شده و این تخلف از سال 1397 آغاز و تا پایان سال 1401 ادامه داشت.

وی افزود: طبق گزارش ها مصرف چای در کشور 100 هزار تن است که 30 هزار تن آن تولید داخل و 70 هزار تن وارداتی است.

حجت الاسلام آژه ای افزود: بر اساس گزارش های موجود در سال 1397 بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار در سال 1398 بیش از 21 میلیون دلار به شرکت مذکور اختصاص یافته است. در سال 1400 60 درصد ارز وارداتی به این گروه داده شد و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز از این گروه گرفته شد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در مجموع در سال های 1397 تا 1397 بیش از 69 درصد ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق تخصیص داده شده است که قطعا غیرقانونی بوده و قطعا پیگرد قانونی دارد.

مدیر دولتی متخلف هنوز محاکمه نشده است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با بیان اینکه از طرح مسائل مردم ابایی نداریم، به طلاب و همه دلواپسان اطمینان داد که در رسیدگی به پرونده چای دباش نهایت دقت و قاطعیت را به خرج می دهند. نتیجه پیگیری ها با مردم تماس گرفته می شود و پس از مشخص شدن وسعت موضوع، مردم در جریان مشکل قرار خواهند گرفت.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه به پرونده همه افرادی که اتهامی بدون در نظر گرفتن سمتی که دارند رسیدگی خواهد کرد و این خواسته دولت نیز هست.

وی با بیان اینکه هنوز یک مدیر مقصر دولتی معرفی نشده است، گفت: گفته می شود 60 نفر برکنار شده اند اما این افراد هنوز در دستگاه قضایی معرفی نشده اند و معرفی شده گروه دباش است.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: در نتیجه حمایت همه جانبه آمریکا با تشدید جنایات وحشیانه آنها، صهیونیست ها تلاش کردند تا مردم غزه را به زور جابه جا کنند و حماس را نابود کنند، اما با مقاومت مردم فلسطین، توطئه های آنها خنثی شد.

و افزود: چرا باید از ناامیدی صحبت کنیم؟ ما جوانانی مثل شما دانشجو داریم که مصمم و مایل به اعتلای هر چه بیشتر ایران اسلامی هستند. امروزه دانشجویان و دانشمندان ما پیشرفت های علمی فوق العاده ای داشته اند و وقتی صحبت از مراکز هسته ای، دفاعی و فضایی می شود، آثار این دستاوردهای عظیم علمی را می بینند.

حجت الاسلام محسنی آژه ای خاطرنشان کرد: این تحولات اقتدار و بازدارندگی را برای کشور ما به ارمغان آورده است به گونه ای که امروز کشورهای قدرتمند برای دریافت و خرید تجهیزات نظامی و دفاعی از ما التماس می کنند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص احیای حقوق عامه گفت: ما در قوه قضائیه بنا به وظیفه ذاتی خود پیگیرانه و مجدانه برای احیای حقوق عامه تلاش می کنیم. این موضوع آلودگی هوا و احتمالاً استفاده از نفت کوره در برخی نیروگاه ها یکی از مصادیق حقوق عامه تلقی می شود و در این زمینه نه تنها به مسئولان مربوطه هشدار داده ایم بلکه آنها را تهدید و اعلام کرده ایم که در صورت عدم رعایت آنها اقدام در این خصوص در صورت تایید، برخورد مقتضی با آنان صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه به تشریح و تبیین ویژگی های جنبش دانشجویی ایران از جمله مطالبات و عدالت خواهی پرداخت و گفت: دانشجویان عزیز مطالبات و عدالت خواهی شما مسئولیت ما را سنگین تر و وجدان ما را آشفته می کند. شما دانشجویان مطمئن باشید که سیستم قضایی از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض با فساد دست بر نخواهد داشت. مبارزه با فساد مسئولان و نزدیکان آنها را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: از دقت و صراحت لهجه شما دانشجویان تشکر ویژه دارم. البته همه باید مواظب باشیم که در خواسته هایمان به وادی دروغ و توهین نیفتیم و کاری نکنیم که دشمن به ما فحش دهد.

در مورد شهید بزرگوار عجمیان هیچ مداخله ای خارج از دستگاه قضایی صورت نگرفت

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی با اشاره به موضوع رسیدگی به پرونده شهید عجمیان که از زبان یکی از طلاب مطرح شد، گفت: در مورد شهید عجمیان هیچ مداخله ای از بیرون صورت نگرفت. قوه قضائیه. از سوی پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه ها نامه ای از آقای ولایتی در خصوص پرونده مورد نظر به بنده تحویل داده شد.

وی افزود: پس از بررسی دقیق متوجه شدیم که چنین نامه ای به دستگاه قضایی ارسال نشده است. سپس از رئیس قاضی استان البرز مشکل و حتی قاضی پرونده را جویا شدم و پرسیدم که آیا نامه ای در خصوص این پرونده دریافت کرده اند؟ آنها نیز چنین سؤالی را رد کردند; بنابراین چون هیچ نامه ای از مراجع و ضابطان قضایی به دست ما نرسیده است، چگونه می توان گفت که در پرونده شهید عجمیان نفوذی بوده است؟ در این مورد عده ای از آقای ولایتی درخواست کردند اما ایشان کوچکترین دخالتی در این قضیه نداشتند.

رئیس کل دادگستری گفت: البته من نمی گویم که اعمال نفوذ در هیچ اداره یا قوه قضاییه وجود ندارد، اما تاکید می کنم که ما به شدت با این دسته بندی ها مخالفیم و از شما دانشجویان می خواهیم که آیا مواردی از این تعداد را می شناسید. برای پیگیری و کمک به ما