وعده افطار چقدر است؟

افزایش قیمت کالاهای اساسی قبل از شروع ماه مبارک رمضان سالهاست که به یک سریال تکراری تبدیل شده است. اگرچه مسئولان وعده کنترل قیمت ها را قبل از آغاز ماه مبارک رمضان می دهند، اما بررسی قیمت در بازار کالاهای اساسی حکایت دیگری دارد.

در حال حاضر قیمت پنیر بسته 350 گرمی 36 هزار تومان، سبزی نیم کیلویی 15 هزار تومان، خرمای عسلی 800 گرمی 58 هزار تومان، نان بربر 3000 هزار تومان و نیم کیلویی زولبیا و بامیه 60 هزار تومان .
همچنین قیمت خورش گوسفندی کیلویی به بالای 520 هزار تومان رسیده است.

قیمت نیم پا بره بین 370 تا 400 هزار تومان، گوشت گوسفندی 320 هزار تومان و گوشت گوساله 270 هزار تومان است. قیمت قطعی مرغ کیلویی 63 هزار تومان است و تحلیل قیمت نشان می دهد که تهیه غذای اسپاگتی برنجی برای یک خانواده پنج نفره بالای 100 هزار تومان است. تهیه یک کیلو حلیم نیز بالغ بر 90 هزار تومان پول نقد می خواهد.

در واقع پاتیل افطاری برای یک خانواده پنج نفره که شامل 300 گرم خرما، 300 گرم سولبیا و بامیه، نیم کیلوگرم آش، 300 گرم پنیر، نیم کیلوگرم سبزی و چهار تکه نان است، حدود 150 قیمت دارد. هزار تومان.. علاوه بر این موارد باید هزینه چای و شکر و شکر را هم اضافه کرد.

در واقع سرپرست خانوار باید حداقل چهار میلیون و 500 هزار تومان برای ماه رمضان هزینه کند. اما اگر بخواهیم به این سفره افطار یک غذای گرم اضافه کنیم، مثل زرشک پلو با مرغ یا خورش؛ پهن کردن سفره افطار کامل برای یک خانواده پنج نفره به بیش از 250 هزار تومان می رسد.

حذف لبنیات از سفره افطار
با توجه به اینکه تقاضا برای لبنیات در ماه رمضان افزایش یافت، اما به دلیل حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت ها در سال 1401، لبنیات با افزایش شدید قیمت مواجه شد و در نهایت جداول بسیاری از دهک های پایین کشور با افزایش قیمت مواجه شد. جامعه خالی از لبنیات بود.

این در حالی است که انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرده است که قیمت لبنیات در ماه رمضان افزایش نخواهد یافت. البته این موضوع با گلایه تولیدکنندگان لبنی همراه بود، تولیدکنندگان لبنیات می گویند با این اقدام دولت یارانه مورد نظرشان را از جیب تولیدکنندگان به مردم پرداخت می کند به همین دلیل خواستار بازنگری در این زمینه هستند. قیمت محصولات لبنی که ممکن است اخیرا با توجه به افزایش شدید هزینه های تولید.

دیدگاهتان را بنویسید