وقتی گیشه سینما در یک سال 220 درصد رشد می کند

وقتی گیشه سینما در یک سال 220 درصد رشد می کند

به گزارش روزنو، زمانی که دولت سیزدهم اوضاع را در دست گرفت، وضعیت سینما چندان مساعد نبود. سینما در دوران تاریکی فرو رفته بود که در تاریخ 122 ساله سینمای ایران مانند آن تجربه نشده بود. انباشت جمعیت بیکار از فعالان سینما، رکود مطلق در حوزه تولید، تعطیلی بسیاری از سینماها و پردیس های سینمایی و… . . خلاصه وضعیت سینمای ایران در آستانه ورود به قرن جدید بود.

اما چیزی که در چنین شرایطی ضروری به نظر می رسید این بود که در وهله اول فیلم های مخاطب پسند به سینماها تزریق شود و در مرحله بعد راهکارهایی به کار گرفته شود تا مردم سینما را به عنوان مکان امنی بپذیرند که بدون هیچ خطری برای آنها سرگرمی فراهم کنند.

بر این اساس دولت سیزدهم برای تحقق چنین وضعیتی در گام نخست دستور بازگشایی مستمر سالن‌ها را صادر کرد. بر اساس این تصمیم، سالن‌هایی که اولین مکان‌هایی بودند که محدودیت‌ها را در هر شرایط رنگ‌آمیزی کرونا اعمال می‌کردند، از آن وضعیت خلاص شدند و توافقی صورت گرفت تا سالن‌هایی که در ایالت کرونای سرخ قرار دارند همچنان با بخشی از ظرفیت خود فیلم‌هایی را به نمایش بگذارند.

افزایش 220 درصدی فروش سینما

این خبر خوب برای سینمادوستان و صاحبان سینما خوب بود، آنها می‌توانند با خیالی آسوده فیلم‌های خود را روی پرده بفرستند و دیگر نگران تعطیلی‌های گاه به گاه سینما نباشند.

نتیجه چنین اقدامی بازگشت اقبال به سینماها بود که تقریباً تمامی سینماهای کشور بازگشایی شدند و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان بیشتری تشویق شدند تا فیلم های خود را به اکران بفرستند. این رویکرد باعث شد سینمای ایران در سال اول دولت سیزدهم در 550 هزار نمایش 177 فیلم را در گروه داستان و هنر و تجربه اکران کند و مجموع فروش این فیلم ها 366 میلیارد تومان بوده است.

و به این ترتیب گیشه 17 میلیارد تومانی در سال پایانی دولت دوازدهم به 366 میلیارد تومان رسید و امیدها برای بازگشت سینمای ایران به حالت عادی قبل از دوران کرونا افزایش چشمگیری پیدا کرد.

همچنین در سال پایانی دولت دوازدهم حدود 940 هزار نفر به سینما رفتند که به 13 میلیون نفر افزایش یافت.

این کارآمدی در سال اول مدیریت مردم نشان دهنده جهت گیری صحیح تیم سینمایی بود که به عنوان اهداف کوتاه مدت و میان مدت تعیین شد و موفق شد چرخه اقتصادی سینماهای سراسر کشور را تا حد قابل توجهی افزایش دهد و به ارمغان آورد. سینما از رکود مطلق خارج شده است

البته چنین اجراهایی برای پژوهشگران این حوزه نقش بسته است، اما تیم سینمای قدرت مردمی به مقوله‌های مهمی پرداخته است که پایه خوبی برای رفع نواقص موجود و راه‌اندازی راه به سوی سینما گذاشته است. نقش.

بازگرداندن عزت به سینما

از جمله این اقدامات، بازگرداندن شکوه و حیثیت سینما بود که در 2 سال شیوع کرونا آسیب جدی دید. بر این اساس با تشکیل شورای عالی سینمایی به ریاست معاون اول رئیس جمهور با اختیارات اصل 138، سیاستگذاری، هدایت، نظارت و هماهنگی در تولید آثار بزرگ سینمایی به ثبت رسید تا موضوعی که فراموش شده در 11 دولت دوازدهم از سر گرفته شد.

اصلاح ساختار مدیریتی سینما

یکی از موانع مهمی که در رایزنی های گسترده سینماگران کشور با پژوهشگران این حوزه به آن اشاره شد، ساختار نادرست مدیریتی بود که امکان ارزیابی دقیق برخی از مشکلات ساختاری را به تیم فیلم نداد. در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به اصلاح آیین نامه سینمایی در خصوص قانونی بودن در حوزه سینما و پرهیز از رفتارهای سلیقه ای و جلوگیری از دور زدن قوانین و مقررات اشاره کرد. این اصلاحیه که از اهمیت بالایی برخوردار است منجر به بازنگری در قوانین و انتخاب اعضای شوراهای سازمان از قبیل پروانه ساخت فیلم، پروانه نمایش فیلم و …، بازنگری در آیین نامه آموزشگاه های آزاد فیلم، فیلم شد. موسسات و مراکزی برای حمایت از سینما که به نوبه خود منجر به ویژه شدن در عرصه سینما شد.

یکی دیگر از برگ های برنده تیم سینمایی دولت سیزدهم، تشکیل هیئت راهبردی اکران سینما بود که باعث شد ساماندهی اکران و مدیریت اکران فیلم های تولیدی سینما با دقت و حساسیت بیشتری رصد شود. نتیجه چنین حرکتی تدوین قوانین اکران برای جلوگیری از رفتار سلیقه ای و تسریع در اکران فیلم های تولید شده بود.

یکی دیگر از اقدامات مهم در زمینه رسیدن به سینمای حرفه ای، بازسازی ساختار مدیریت فرهنگی سینما است. از مصادیق چنین رویکردی می توان به ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر، تفویض اختیارات و مدیریت نمایش فیلم های هنری و تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ایجاد دبیرخانه اشاره کرد. شورای صنفی نمایش و مدیریت سامانه سمفا در موسسه سینمایی شهر، واگذاری مدیریت فیلم های اولی را از بنیاد سینمایی فارابی و برنامه ریزی برای راه اندازی خانه فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی یاد کرد.

عدالت سینمایی در سراسر کشور

یکی از ایرادات مهمی که در دولت دوم به اوج خود رسید، بی عدالتی بزرگی بود که باعث شد بخش بزرگی از کشور در عرصه سینما کنار گذاشته شوند. دولت مردمی که فعالیت های خود را بر مبنای عدالت و محرومیت زدایی استوار کرده است، دستاوردهای خوبی در سینما داشته است که از جمله این دستاوردها می توان به افزایش 400 سالن سینما به ظرفیت سینماهای کشور تا پایان اشاره کرد. سال آینده همچنین عقد قرارداد برای نوسازی و نوسازی 11 سینما با 39 سالن سینما از دیگر اقدامات خوب در این زمینه است.

از دیگر اقدامات قابل توجه در این حوزه می توان به اکران فیلم های چهلمین جشنواره فجر در سراسر کشور اشاره کرد. اتفاقی که پس از سال ها برنامه ریزی به مرحله بهره برداری رسید و باعث تمرکززدایی سینما، ایجاد عدالت فرهنگی و دسترسی عمومی به امکانات فرهنگی شد. البته در این روند، طرح سینمای سیار برای نمایش فیلم های جشنواره در مناطق محروم نیز از دیگر اقدامات انجام شده در روند خلع ید سینما بود که با استقبال خوب شهروندان این مناطق مواجه شد.

همسویی با جبهه فرهنگی انقلاب

یکی از خواسته ها که تا حدودی به تعهد در عرصه سینما قبل از دولت سیزدهم مربوط می شد، تقویت گفتمان هویت ایرانی اسلامی و حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب بود. در این حوزه سیاست حمایت از تولید حداقل 5 فیلم با موضوع دفاع مقدس در سال 1401 در نظر گرفته شد. این پروژه مهم با گرایش به ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، حفظ و ارتقای هویت دینی در این فرمان اجرایی آمده است: انقلاب جامعه، حفظ و ارتقای ظرفیت فرهنگی و هنری اقوام و مذاهب و احیای نقش فعال مساجد در امور فرهنگی و تربیتی است. از دستاوردهای مهم این طرح می‌توان به فضای مناسب برای تولید فیلم در کشور با اولویت ارزش‌های اسلامی و فرهنگ غنی کشور اشاره کرد.

تقویت اقتصاد سینما

در 2 سالی که کرونا شرایط حساسی را برای سینمای جهان ایجاد کرد، تقویت و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و سیاست‌های حمایتی در حوزه فرهنگ و هنر از جمله الزاماتی بود که باید با کوتاه‌مدت برآورده شود. برنامه ریزی میان مدت رسیدن به نرم افزار استاندارد.

البته با استفاده صددرصدی از ظرفیت سینماها و تنوع پرتفوی پروجکشن، این الزام تا حدودی رفع شد. این رویکرد باعث شد فروش سینمای ایران در 5 ماهه امسال به 206 میلیارد تومان برسد که با توجه به اینکه ماه های رمضان و محرم در این 5 ماه قرار می گیرد، می تواند چرخش اقتصادی خوبی را در این حوزه و در این زمینه به همراه داشته باشد. دوره زمانی

سینمای ایران در ابعاد بین المللی

فارغ از همه زوایایی که تیم سینمایی دولت مردمی در عرصه داخلی سینمای ایران به ثبت رساندند، توجه به ابعاد بین المللی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجموعه اقداماتی که تیم سینمایی دولت در زمینه تقویت و ارتقای دیپلماسی فرهنگی انجام داده است شامل فعالیت های بین المللی سینمای ایران و برگزاری جشنواره های بین المللی فیلم کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، فیلم حقیقت و چهلمین فیلم برای. جشنواره فجر. با این رویکرد برنامه ریزی هدفمندی برای حضور جهانی سینمای ایران شکل گرفت که نتیجه آن استفاده از ظرفیت سینما برای ارتقای تعاملات فرهنگی در سطح بین المللی بود.

مجموعه اقدامات سینمایی دولت سیزدهم اگرچه به دلیل مشکلات فراوان در این حوزه یا به دلیل قرار گرفتن در نقطه شروع هنوز به نقطه ایده آل نرسیده است، اما هنوز وارد فاز عمیق تاثیرگذاری خود نشده است، اما این روحیه امیدواری که در ابتدا و با روی کار آمدن محمد خزاعی با مشکلی که در بین سینماگران به وجود آمد به خوبی برخورد کرد و آن را در پایان سال اول دولت به مرحله خوبی رساند که منجر به ارائه فیلم شد. این گزارش.

مجموعه تصمیمات و اقداماتی که مطمئناً در دومین سال عمر دولت به نقاط طلایی می رسد و فضای عمومی و حرفه ای سینما را به سطحی می رساند که قطعاً از وضعیت فعلی سینماها پیشرفته تر خواهد بود. این امید اکنون در سراسر سینمای ایران به وضوح قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید