وقت گذرانی با وزارت بازرگانی در دور دوم!

وقت گذرانی با وزارت بازرگانی در دور دوم!

در شرایط کنونی مشکل اصلی تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها نیست، بلکه برخی مدیران و وزرا هستند که با عملکرد نامطلوب، مسیر رشد و توسعه را ناهموار کرده و به عقب ماندگی کشور می انجامند. در گذشته متوجه خواهیم شد که عملکرد وزرا و دولت ها در هر دوره نسبت به دوره قبل بدتر می شود، به عقیده بسیاری از کارشناسان، ایجاد وزارت بازرگانی تماماً به قیمت تولید است و این وزارتخانه باید آرامش بخش باشد. با واردات کالاهای خارجی وارد بازار می شود و جدی ترین نیاز کشور در حال حاضر تولید است.

خبر ارسال نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور در خصوص ارائه دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی بازار داخلی و تصویب فوری این لایحه در دولت جای بحثی باقی نگذاشت که پس از گذشت چندین سال با طرح ها و لوایح مختلف در این زمینه، این بار دولت و مجلس تصمیم گرفتند کار ناتمام دولت و مجلس قبلی را تمام کنند و جنجالی ترین وزارتخانه چند سال اخیر را تشکیل دهند. این سوال در حالی مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ایجاد وزارت بازرگانی به ضرر تولید است و این وزارتخانه باید با واردات کالاهای خارجی برای آرامش بازار برخورد کند و جدی ترین نیاز کشور در حال حاضر تولید است. علاوه بر این، مسئولان بارها واردات بی رویه را در تضاد با تولید و اشتغال تلقی کرده اند، اما سوال مهم دیگر این است که چه کسی در راس این وزارتخانه قرار می گیرد و چه کسی مسئول است، باید گفت دیروز به پیشنهاد یکی از نمایندگان، در روز برکناری فاطمی امین از وزارت حراست، وی به عنوان گزینه مناسب برای وزارت بازرگانی شکل نگرفته معرفی شد. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر معرفی فاطمی امین به وزارت حریم خصوصی مناسب بود، چرا وی به عنوان پیشنهاد به وزارتخانه دیگری فرستاده می شود؟

وزرا را موثر کنید

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی» گفت: ادغام وزارت تجارت، صنعت و معدن در سال های گذشته با هدف خدمت به سیاست های تجاری در مسیر توسعه و رشد بود.
توسعه اقتصادی-صنعتی کشور صورت گرفته است و جنبه اصلی آن حمایت از تولید ملی و تسریع در اجرای خدمات بازرگانی و تولید و واردات و صادرات است، این نکته ای است که در اکثر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته مطرح می شود. وی افزود: تفکیک یا ادغام وزارتخانه ها مشکل اصلی در شرایط فعلی نیست، بلکه مدیران و وزرایی هستند که با نتایج نامطلوب مسیر رشد و توسعه را ناهموار می کنند و باعث عقب ماندگی کشور در حوزه های عملیاتی خود می شوند. دولت‌ها با هر دوره تصدی نسبت به دوره قبل بدتر می‌شوند، انتخاب برخی مدیران نشان می‌دهد که برخی مدیران در پست‌های بدون قدرت و تجربه عملیاتی نشسته‌اند که قدرت اداره امور را ندارند و نمونه بارز آن وزیر سابق است. وزارت صمت که به نظر می رسد تنها محور عملیاتی این وزارتخانه باشد، روی دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو متمرکز شده بود، در حالی که توجه بیش از حد به یک بخش در هر حوزه، این بخش عقب مانده و خراب را سربار می کند. .

اولویت های فراموش شده وزارت اطلاعات شخصی

این کارشناس افزود: بسیاری از اولویت های وزارت صمت در وادی فراموش شده رها شده است که نمونه ای از رفتار صحیح و منطقی خصوصی سازی است که بارها برای خصوصی سازی برخی شرکت ها و سازمان ها اعلام شد اما هیچ اقدام عملیاتی انجام نشد. این وعده و عدم تحقق و تزلزل تصمیمات نشان می دهد که وزیر کارآمدی نداریم و قطعا با تفکیک وزارتخانه ها این امر بهبود نخواهد یافت. پازوکی جدایی مجدد وزارت بازرگانی از حراست را پرهزینه دانست و گفت: با توجه به کسری بودجه در شرایط فعلی دولت باید در جهت کاهش هزینه ها گام بردارد نه افزایش. مشکل دیگر این است که اعتبارات هر وزارتخانه به درستی تقسیم می شود، نمی توان به تنهایی هزینه کرد، مثلاً زمانی که ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز با اعتبار 85 درصد از بودجه اختصاص یافته به این سازمان ساخته شد. ، که مشکوک است اما پس از مدتی این ساختمان به قوه قضائیه تحویل داده شد.

استعفا

وی بر این باور است که استعفای هر رهبری در هر سطحی از حکومت نشان از شجاعت و روحیه ملی آنهاست، زیرا قوای سه گانه محل آزمون و خطا نیستند و رهبران بدون تجربه عملیاتی بر بالاترین سطح مدیریتی تکیه دارند. بیشتر وضعیت فعلی کشور در این منطقه. آنها معتقدند وضعیت اقتصاد بسیار بدتر از اوایل انقلاب است که از نظر وجود نیروی کار ماهر با بحران بزرگتری مواجه بودیم. پازوکی با بیان اینکه دولت هنوز راهبرد اقتصادی مشخصی را اعلام نکرده است، گفت: حداقل بهتر است با نگاهی به الگوهای جهانی با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور به سمت موفقیت برویم تا مشکلات موجود در کشور و درجه اول فرار مالیاتی علیرغم وضع قوانین مالیاتی جدید، مشخص نیست چه طبقه ای قرار است معاف شود.

ایجاد وزارت بازرگانی به ضرر تولید و به نفع واردات

بر اساس این گزارش، خبر ارسال نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور در خصوص ارائه دو فوریت لایحه تشکیل وزارتخانه تنظیم بازار و تجارت داخلی و تصویب فوری این لایحه در دولت، جای بحثی باقی نگذاشت. پس از چندین سال رفت و برگشت بین طرح ها و لوایح مختلف در این زمینه، این بار دولت و مجلس تصمیم گرفتند کار ناتمام دولت و مجلس قبلی را به پایان برسانند و جنجالی ترین وزارتخانه سال های اخیر را تشکیل دهند. و این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، تشکیل وزارت بازرگانی تماماً به قیمت تولید است و این وزارتخانه باید با واردات کالاهای خارجی بازار را آرام کند، در حالی که جدی ترین نیاز کشور در حال حاضر است. تولید است، آن را در تضاد با تولید و اشتغال می دانند و از لزوم جلوگیری از واردات بی رویه صحبت می کنند. همان‌طور که خود رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در مهر ماه سال 1400، تنها چند ماه پس از تحویل گرفتن کشور گفت: واردات بی‌رویه یکی از موانع اصلی تولید است و ما دیگر به این موضوع نمی‌پردازیم.

تأسیس وزارت بازرگانی با قوانین موجود مغایرت دارد

جلال محمودزاده عضوکمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که تشکیل وزارت بازرگانی می تواند بر تولید محصولات داخلی تاثیر جدی بگذارد و به عبارتی مخالفت با تولید تلقی شود و همچنین مخالف شعار سال است. رهبری اعلام کرد. . وقتی وزارتخانه ای می سازیم که بر واردات بی رویه محصولات تمرکز می کند، برخلاف شعار سال است. محمودزاده تصریح کرد: راه اندازی وزارت بازرگانی مشکلات زیادی دارد. اولین مشکل این است که در جلسات قبلی شورای قیمت برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی مصوب شد و مقرر شد این شورا در مورد قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تصمیم گیری کند اما وزیر جهاد کشاورزی رئیس این است. شورا. اعضا افرادی هستند که ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی دارند، بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی خلاف این قانون شورای قیمت است، اما از طرف دیگر در مجامع گذشته قانون تنظیم بازار تصویب شد و بر این اساس تکلیف تنظیم بازار در حوزه محصولات کشاورزی مشخص شد باید به وزارت جهاد کشاورزی داده شود و در صورت لغو این قانون به وزارت بازرگانی و وزارت بازرگانی که یکی از وظایف آن است. کاستی های اصلی این وزارتخانه

حامیان واردات بی رویه

وی همچنین گفت: مشکل بعدی که در تشکیل وزارت بازرگانی ایجاد می شود، گسترش بدنه دولت است و طبق قانون نمی توانیم بدنه دولت را افزایش دهیم، همچنین واردکنندگانی هستند که پشت تشکیل این وزارتخانه هستند. بازرگانی و از لابی خود استفاده می کنند و برای واردات محصولات کشاورزی و صنعتی استفاده خواهند شد. این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی وزارت بازرگانی منجر به فعال شدن دیپلماسی اقتصادی می شود، گفت: اگر قرار باشد از وزارت بازرگانی برای صادرات محصولات استفاده شود، در حال حاضر می توان از وزارت بازرگانی استفاده کرد. صلح، وزارت جهاد، وزارت کشاورزی و وزارت امور خارجه و مشاوران اقتصادی در کشورهای مختلف قابل فعال شدن هستند. در حال حاضر در پنج تا شش کشور دیگر مشاور اقتصادی نداریم، در حالی که باید در 50 کشور مهم دنیا 50 مشاور اقتصادی داشته باشیم.

مهمترین دلایل حامیان ایجاد وزارت بازرگانی

تنظیم بازار و تسهیل تجارت دو کلیدواژه مهمی است که در نظر حامیان این طرح به چشم می خورد و سخنگوی دولت نیز هر از چند گاهی در صفحه شخصی خود به آن اشاره می کند که بحث تشکیل وزارتخانه مطرح می شود. بازرگانی در حال گرم شدن است، مانند ژوئیه سال گذشته، زمانی که او موافقت کرد دولت ایجاد وزارت بازرگانی را اعلام کرد. از جمله دلایل اعلام موافقت برای تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی بر بازار دولت، کنترل موثرتر قیمت ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست گذاری یکنواخت و منعطف در کسب و کار و حمایت جدی تر از مصرف کنندگان از جمله دلایل آن بود.

چرا وزارت بازرگانی ادغام شد؟

بر اساس این گزارش، زمانی که دولت لایحه دوجانبه تشکیل سازمان بازرگانی را به مجلس ارائه کرد، سخنگوی دولت اعلام کرد: تشکیل سازمان بازرگانی یا تصویب طرح از سوی وزارت بازرگانی می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. تنظیم بازار، جلوگیری از تورم و کارآمدتر کردن آن نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌های غیرمنطقی دارند. بررسی تجربیات کشورهای پیشرفته نشان می دهد که این کشورها سیاست های تولیدی و تجاری خود را در یک ساختار منسجم انجام می دهند و این اقدام نیز به این دلیل است که دسترسی به ابزارهای بازار برای رشد تولید و بازاریابی محصولات تولیدی هر کشور ضروری است. و بازار یک کشور را نباید در اختیار تولیدکنندگان کشورهای دیگر قرار داد، بنابراین اگرچه تنظیم بازار با کالاهای ارزان قیمت خارجی و بدون مسئولیت در قبال کار پرزحمت تولید آسان است، زیرا دولت قبل نیز بسیار تلاش کرد تا کاهش تکانه ها در بازار و ارتقای وجهه آن در بین مردم، بهبود پیدا کند، اما برای رسیدن به کشوری با تولید قوی و خودکفا راهی جز حمایت از تولید و اشتغال جوانان بومی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید