ویتامین هایی که اثرات هوای آلوده را از بین می برند

ویتامین هایی که اثرات هوای آلوده را از بین می برند

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که در فصل سرما با آن مواجه هستیم. لازم به ذکر است یکی از مهم ترین راه های تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر هوای آلوده، مصرف منظم برخی مواد غذایی است.

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که در فصل سرما با آن مواجه هستیم. لازم به ذکر است یکی از مهم ترین راه های تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر هوای آلوده، مصرف منظم برخی مواد غذایی است.

به گزارش همشهری آنلاین، آلودگی هوا یک معضل جدی در دنیای امروز است و نمی توان پیامدهای آن را نادیده گرفت. بنابراین بهترین کاری که می توان انجام داد خنثی کردن اثرات منفی تنفس مواد شیمیایی و سمومی است که در اثر آلودگی هوا وارد بدن می شود. در عین حال هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا در اثر وارونگی هوا مواجه هستیم.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه است. بسیاری از اجزای ذرات معلق و سنگین موجود در هوا محرک بوده و باعث بروز سرطان به ویژه سرطان ریه، بیماری های مزمن مانند آلرژی های دستگاه تنفسی، عفونت های تنفسی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در هنگام تنفس، ذرات سمی موجود در هوا وارد بدن شده و به سطح ریه ها می چسبند و در نتیجه باعث تحریک التهاب در بدن و کاهش آنتی اکسیدان های بدن به ویژه آنتی اکسیدان های موجود در بدن می شوند. مایع مخاطی ریه ها در نتیجه سلول های مختلف از بین رفته و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش می یابد.

بنابراین، مصرف غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می دهند، در کنار مصرف مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های رژیمی، می تواند به کاهش اثرات مضر استنشاق ریزگردها کمک کند. لازم به ذکر است که با مصرف مواد غذایی مناسب و متعادل می توان از بدن در برابر آلاینده ها محافظت کرد.

لازم به ذکر است که آلاینده های موجود در هوا با حمله به سلول های بدن اثرات نامطلوبی بر جای می گذارند. به طور معمول، سیستم دفاعی بدن از سلول ها در برابر تمام آسیب های خارجی محافظت می کند. اما عوامل مضر محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی های محیطی باعث می شود بدن نتواند مبارزه کند و در نتیجه ساختار و عملکرد سلول های بدن توسط مواد مضری مانند رادیکال های آزاد از بین می رود. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از عمل رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و از تخریب سلول های حیاتی بدن جلوگیری می کنند. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه را برای بدن فراهم می کند تا به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد.

ویتامین هایی که اثرات هوای آلوده را از بین می برند

ویتامین E

یکی از این آنتی اکسیدان ها ویتامین E است. عملکرد اصلی ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی آن است. این ویتامین در برابر شرایط پخت مقاومت بیشتری دارد.روغن ها (غنی ترین) منبع این ویتامین هستند که با پختن از بین نمی روند بلکه با سرخ کردن از بین می روند. منابع آن روغن سویا، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی است، بنابراین سعی کنید از انواع روغن های گیاهی خوراکی در پخت و پز و فرآوری مواد غذایی استفاده کنید. اگرچه روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها را به عنوان منابع خوب این ویتامین معرفی می کنیم، اما نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد. زیرا اگر بیش از حد لازم مصرف شوند و انرژی تولید کنند می توانند منجر به اضافه وزن یا چاقی شوند.

ویتامین سی

ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. عملکرد آن افزایش مقاومت در برابر عفونت ها و افزایش جذب آهن به دلیل وجود آنتی اکسیدان است. این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود. به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است. مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در غذا غیرفعال می شود. بنابراین میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C مصرف کنید پرتقال، لیموترش، پرتقال، ماندارین، توت فرنگی، سیب، طالبی، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سبزی، انواع فلفل از جمله فلفل، شلغم، پیاز مصرف کنید. و پیاز در روزهای هوای کثیف.

ویتامین A

بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم و پیش ساز ویتامین A است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و شامل میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی است که باید زیاد استفاده کنید. مصرف زیاد هویج، کدو تنبل، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه توصیه می شود. این میوه ها و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن (که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود) هستند که به بدن در کاهش اثرات مضر گرد و غبار کمک می کند.

در عین حال، برای عملکرد آنزیم‌هایی در بدن که می‌توانند با شرایط بد و مضر محیطی مقابله کنند، نیاز به دریافت سلنیوم است که می‌توان آن را از طریق منابع غذایی مانند ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم‌مرغ به دست آورد. مرغ و سیر با تعریف برنامه غذایی سالم به دست می آید.

منیزیم

منیزیم موجود در هوای آلوده باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می شود و در نتیجه زمان تماس این ترکیبات مضر را در بدن به حداقل می رساند و از این رو مصرف سبزیجات سبز تیره که سرشار از این ماده مغذی هستند، می شود. به همه توصیه می شود منابع غذایی خوب منیزیم عبارتند از انجیر، لیمو، گریپ فروت، ذرت زرد، بادام، گردو، پسته، آجیل، دانه ها، سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، اسفناج، جعفری، کاهو، چغندر، غلات کامل و حبوبات مانند لوبیا و سویا. .. خوب.

همچنین مصرف جوانه سبزیجات و آجیل را در روزهای هوای کثیف در اولویت قرار دهید. همه انواع جوانه، آجیل و تخمه آفتابگردان حاوی مقادیر بالایی ویتامین E هستند که می تواند به کاهش التهاب در بدن و مبارزه با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

امگا 3

بیشتر ماهی، آجیل و خرفه بخورید. این غذاها دارای امگا 3 خوبی هستند که می توانند در حفظ سلامت ریه موثر باشند. لازم به ذکر است که مصرف ماهی روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است ممکن است در کاهش تنگی نفس و اثرات مضر ترکیبات التهابی مفید باشد. ضمناً توصیه می شود از سرخ کردن ماهی خودداری شود و در صورت امکان به صورت بخارپز، آب پز یا پخته مصرف شود. افزودن ادویه های مختلف (آب لیمو، آب پرتقال و…) به ماهی خورش، پخته یا آب پز طعم آن را بهتر می کند.

توصیه های دیگر

از مصرف سبزیجات خانواده چلیپایی غافل نشوید. کلم بروکلی، گل کلم و کلم حاوی موادی هستند که می توانند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات به میزان قابل توجهی اثرات منفی سموم استنشاقی بر ریه ها را کاهش می دهد.

پیاز و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این غذاها حاوی موادی هستند که به تقویت ریه ها و کاهش خلط در ریه ها کمک می کند.

مکمل ویتامین D مصرف کنید ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. بنابراین با یک آزمایش خون ساده از وضعیت ویتامین D در بدن خود مطلع شوید و در صورت کمبود حتماً پس از مشورت با کارشناسان یا متخصصان تغذیه از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

استفاده از زردچوبه را در تهیه غذا فراموش نکنید. این ادویه حاوی کورکومین است که عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

شیر و فرآورده های آن را مصرف کنید. لازم به ذکر است که مصرف روزانه شیر و فرآورده های شیری به مقدار کافی به دلایل زیر از اثرات آلودگی هوا بر دستگاه گوارش می کاهد:

الف- شیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم سموم را خنثی می کند.

ب- شیر دفع ادرار و مدفوع و آلاینده ها را تنظیم می کند. هر گاه در اثر ورود سرب و آلاینده ها به بدن میزان باکتری های مفید کاهش یابد، فرآیند دفع نیز با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیرهای غنی شده با باکتری هایی به نام پروبیوتیک ها سطح باکتری های مفید را در روده انسان متعادل می کند.

ج- کلسیم موجود در شیر باعث کاهش جذب سرب و تمام فلزات سنگین در هوای آلوده می شود. استفاده از شیر کم چرب در هوای آلوده توصیه می شود. زیرا مصرف اسیدهای چرب اشباع در لبنیات پرچرب می تواند از کاهش کارایی سیستم ایمنی جلوگیری کرده و باعث شیوع بیماری های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین توصیه می شود روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست مصرف شود.

در عین حال به یاد داشته باشید که اگر می خواهید اثرات محافظتی غذا در برابر آلاینده ها ماندگار باشد، باید این غذاها را به طور مرتب مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید