کشفیات جدید در مورد اثرات ویتامین E بر چاقی.

کشفیات جدید در مورد اثرات ویتامین E بر چاقی.

روز جدید : محققان ژاپنی یافته های جدیدی در مورد اثرات ضد چاقی موادی که زیرگروه ویتامین E هستند ارائه کردند.

چاقی و پیامدهای سلامتی آن به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. با این حال، مواد یا داروها بسیار کمی می توانند با چاقی مبارزه کنند.

در یک پروژه جدید، محققان ژاپنی در حال بررسی اثرات “توکوترینول ها”، زیرگروهی از ویتامین E، علیه چاقی هستند. آزمایش ها نشان می دهد که توکوترینول ها به طور قابل توجهی وزن به دست آمده توسط موش ها را در رژیم غذایی پرچرب کاهش می دهند و سطح کلسترول بد را کاهش می دهند. نتایج این مطالعه راه را برای درمان موثر چاقی هموار می کند.

در چند دهه اخیر، چاقی در سراسر جهان رایج تر شده است. از آنجایی که چاقی اغلب منجر به بیماری های دیگری مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود، یک مشکل اجتماعی نگران کننده در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. اگرچه بسیاری از ما می دانیم که رژیم غذایی متعادل و ورزش زیاد بهترین راه برای پیشگیری از چاقی است. اما در صورت لزوم، مصرف دارو برای درمان موثر نیز مفید خواهد بود.

مواد یا داروهای شناخته شده بسیار کمی وجود دارد که می تواند به پیشگیری یا درمان چاقی و بیماری های ثانویه وحشتناک آن کمک کند. مشکل دیگر این است که برخی از مکانیسم های پشت بیماری های مرتبط با چاقی نامشخص است. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چاقی منجر به افزایش استرس اکسیداتیو در بدن می شود. برخی از دانشمندان بر این باورند که افزایش استرس اکسیداتیو به این دلیل است که چاقی راه را برای بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر هموار می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، داروهای ضد چاقی نیز اگر عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته باشند، می توانند مفید باشند.

یک تیم تحقیقاتی ژاپنی به سرپرستی پروفسور کوجی فوکوی از موسسه فناوری شیباورا در ژاپن تصمیم گرفته اند از این پیشینه برای تعیین اینکه آیا توکوترینول ها ممکن است ترکیباتی باشند که به دنبال آن هستیم، استفاده کنند. با این حال، نشان داده شده است که توکوترینول‌ها از افزایش وزن در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شوند، جلوگیری می‌کند. اما اطلاعات زیادی در مورد مکانیسم های اصلی پشت آن یا نحوه انجام آن وجود ندارد. برای روشن شدن این موضوع، محققان آزمایش های مختلفی را روی موش هایی که با یا بدون توکوترینول درمان شده بودند، انجام دادند.

همانطور که انتظار می رفت، خوردن یک رژیم غذایی پرچرب به مدت بیش از 13 هفته باعث شد موش ها نسبت به گروه کنترل وزن بیشتری اضافه کنند. در مقابل، موش‌های پرچرب تحت درمان با توکوترینول‌ها به طور قابل توجهی وزن کمتری داشتند. محققان دریافته‌اند که توکوترینول‌ها تجمع چربی سفید در اطراف کلیه‌ها را کاهش می‌دهند و از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از رژیم غذایی پرچرب محافظت می‌کنند. علاوه بر این، توکوترینول ها به کاهش سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد خون کمک کردند. بدون تاثیر بر سطح لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا کلسترول خوب.

پروفسور فوکو گفت: نتایج مطالعه ما به طور کلی نشان می دهد که مصرف بیشتر توکوترینول در رژیم غذایی روزانه می تواند در پیشگیری از چاقی موثر باشد.

تحقیقات قبلی گزارش داده اند که چاقی می تواند منجر به اختلالات شناختی شود. به همین دلیل است که محققان چندین آزمایش انجام داده اند تا ببینند آیا توکوترینول ها می توانند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز و کاهش تغییرات شناختی و رفتاری ناشی از رژیم های غذایی پرچرب کمک کنند.

در این آزمایش، تفاوت معنی داری بین موش های تحت درمان با رژیم غذایی پرچرب و موش های تحت درمان با رژیم غذایی پرچرب به همراه توکوترینول وجود نداشت، هر دو گروه کاهش فعالیت را نشان دادند. با این حال، به نظر می‌رسد موش‌هایی که فقط با رژیم غذایی پرچرب درمان شده‌اند، کمتر در مرکز محفظه آزمایش حرکت می‌کنند. چنین رفتاری معمولاً با اضطراب یا افسردگی همراه است. برای درک اینکه چرا رژیم‌های غذایی پرچرب چنین تأثیری دارند، محققان به سطوح چندین نشانگر زیستی که استرس اکسیداتیو در مغز را نشان می‌دهند و همچنین بیان عوامل نوروتروفیک مشتق از مغز را که برای رشد نورون‌ها و عملکرد شناختی حیاتی هستند، بررسی کردند. شمارش کرد. با این حال، آنها تفاوت معنی داری بین دو گروه پیدا نکردند و این سوال ما را بی پاسخ گذاشتند که چرا رژیم غذایی پرچرب بر رفتار موش ها تأثیر می گذارد.

اگرچه برخی از اثرات توکوترینول ها بر بدن همچنان یک راز باقی مانده است، اما این مطالعه مطمئنا راه را برای توسعه داروهایی که به مبارزه با چاقی کمک می کند، هموار می کند.

پروفسور فوکو گفت: ما امیدواریم که تحقیقات ما امکان تحقیقات بیشتر در مورد مواد ضد چاقی مانند توکوترینول ها و ترکیبات مشابه را افزایش دهد. هدف نهایی ما کاهش تعداد افرادی است که از بیماری های مرتبط با چاقی رنج می برند.

دیدگاهتان را بنویسید