وین در حال مذاکره برای تعلیق وزیر خارجه قطر برای میانجیگری به مسکو رفت

وین در حال مذاکره برای تعلیق  وزیر خارجه قطر برای میانجیگری به مسکو رفت

روز جدید منابع خبری گفتند، وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه (22 اسفند) در بحبوحه مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی، عازم مسکو شد تا با مقامات روسیه گفت وگو کند.

به گفته یک منبع خبرگزاری فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی قرار بود روز دوشنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کند.

وزیر امور خارجه قطر پیش از این با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو کرده است.

منابع نزدیک به قطر نیز اعلام کردند که در صورت لزوم آماده میانجیگری در جنگ اوکراین هستند و آماده مذاکره با روسیه هستند. قطر، متحد نزدیک ایالات متحده و بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، در سال های اخیر روابط خود را با روسیه تقویت کرده است.

مذاکرات هسته ای ایران که پس از 11 ماه در آستانه موفقیت به نظر می رسید، روز جمعه در پی درخواست جدید مسکو برای تضمین بیشتر به حالت تعلیق درآمد.

روسیه که از زمان حمله به اوکراین درگیر تحریم های غرب شده است، از آمریکا خواسته است اطمینان حاصل کند که تحریم ها بر همکاری اقتصادی فعلی یا آتی مسکو با تهران تأثیری نخواهد گذاشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، این اتهامات را “بی ربط” خواند و گفت که ایالات متحده چنین تضمین هایی را به روسیه ارائه نخواهد کرد.

در همین حال سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، شرایط روسیه را “جدید” خواند و گفت که درخواست مسکو می تواند در کمیسیون مشترک وین مورد بررسی قرار گیرد.

حاتب زاده گفت: در حال حاضر توافقی را اعلام نمی کنیم. اگر بودیم اعلام می کردیم. بر کسی پوشیده نیست که روسیه اخیراً درخواست جدیدی ارائه کرده است. هر کشوری می تواند درخواست دهد. «همه این درخواست ها توسط کمیسیون مشترکی در وین بررسی می شود.

اوایل روز جمعه، یک دیپلمات اروپایی گفت در صورت ممانعت روسیه و اصرار بر تامین امنیت مذاکرات هسته ای در وین، می توان گزینه های دیگری را انتخاب کرد. او بدون اشاره به “گزینه های دیگر” به خبرگزاری فرانسه گفت: “اگر این محاصره روسیه ادامه یابد، ما باید گزینه های دیگری را در نظر بگیریم.” ما نمی خواهیم به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد.

ایالات متحده بار دیگر از ارائه ضمانت نامه کتبی به روسیه خودداری کرده و گفته است که اگر کرملین عقب نشینی نکند، واشنگتن به توافق دیگری با ایران، این بار بدون روسیه، فکر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید