پاسخ مهدی تاج به اتهام عدم حمایت از استقلال برای آسیایی شدن

پاسخ مهدی تاج به اتهام عدم حمایت از استقلال برای آسیایی شدن

مهدی تاج در حاشیه تمرین تیم ملی امید گفت: بازیکنان اولین سفر خود را می روند و خوشبختانه در اولین سفرشان هم به کربلا می روند، ما در غرب آسیا نیستیم، در CAFFA هستیم اما من. تلاش کردند تا در این مسابقه شرکت کنند. بازی های خوبی ساخته می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: هماهنگی خوبی با کمیته ملی المپیک داریم تا آخرین لحظه تلاش کردیم نظر کمیته را در تیم داشته باشیم. 2 زخم همیشه به تیم ملی امید که سال ها نتوانسته بود به موفقیت برسد آسیب می رساند. اول عدم هماهنگی فدراسیون و کمیته ملی المپیک و دوم عدم هماهنگی تیم ملی امید با تیم ملی بزرگسالان که برای رسیدن به آن تلاش کردم.

وی ادامه داد: تیم ملی بزرگسالان در حال حاضر کاملا با تیم ملی امید هماهنگ شده و مشکلی از این بابت نداریم. همچنین با کاشانی برای جلب حمایت او مذاکره خواهم کرد. می خواهیم تمام ظرفیت کشور را فعال کنیم تا همه به تیم ملی امید کمک کنند تا نتایج خوبی کسب کند. خیلی امیدوارم، چون این هارمونی که در این سال ها ایجاد شد را ندیدم.

تاج گفت: «امید ما برای تیم ملی به فیفا نیست زیرا نگاه فیفا به زیر 23 سال متفاوت است.» کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز پیشنهاداتی به کمیته مسابقات داد و من یکی از نمایندگان آسیایی در کمیته ام بودم. به هر حال بخشی از فیفا نیست. باشگاه ها باید همکاری کنند، دو بسته موجود است. یک پیشنهاد این است که اگر یک تیم 3 نفره به تیم ملی امیدوار شد، بتوانیم یک بسته پیشنهادی به آنها بدهیم تا از بازیکنان دیگر استفاده کنند و به آنها امتیاز بدهند. نباید پنالتی باشد، نباید اینطور باشد که اگر تیمی بازیکن ندهد محروم شود و نتواند بازی کند. البته این پیشنهاد هنوز خام است و در حال کار روی آن هستیم.

رئیس فدراسیون درباره صحبت های میلکن و آمدن نوویدکیا برای سرمربیگری تیم ملی امید گفت: من شخصا با میلکن صحبتی نداشته ام اما حرف او درست است. او آرام صحبت کرد، نویدکیا یکی از گزینه ها بود، اما فکر نمی کنم زیاد روی این موضوع بمانم. امسال همه باید ناراحت باشیم که تیم ملی بعد از 48 سال وارد المپیک می شود. تلاش می کنیم منابع مالی خود را از فیفا بگیریم و موانع پیش روی خود را برداریم.

تاج در پاسخ به این سوال خبرنگار که همیشه وقتی با زور وارد چیزی می شد نتیجه می داد، گفت: 3 سوال برای ما مطرح است، شما از تراز مالی باشگاه هایی مثل من خبر ندارید. من تمام ترازنامه های مالی باشگاه ها را دیدم و هیچ باشگاه برنده ای نداریم. همچنین به دلیل اینکه بازی جوانمردانه مالی یکی از آنهاست، کنترل هزینه ها ضروری است، دیگری بررسی درآمد است. درآمد باشگاه های ما الان از کجا تامین می شود؟ آیا الان می توانیم حق پخش را بگیریم؟ این وضعیت بسیار بدی است و من از مجلس می خواهم که این موضوع را در برنامه هفتم قرار دهد یا حداقل آن را طوری بسازد که این سختی ها برطرف شود زیرا جزو مجوزهای حرفه ای است.

و ادامه داد: کمیسیون انضباطی 2 بند برای ضمانت اجرا دارد که یکی از آنها این است که اگر فردی خارج از سامانه قراردادی را ثبت کرد، طرف مقابل می تواند اعتراض کند. دوم اینکه به هر نحوی جریمه مالی در نظر گرفته شود تا هیچکس خارج از این فرم قراردادی را ثبت نکند. قبلاً زمانی که قرارداد برای بازیکنان بود تجربه داشتیم، الان برای بازیکن قرارداد نداریم. ما به باشگاه ها بودجه ای داده ایم که در آن باید تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید هزینه کنید. هر چه می گویند همین قدر باید خرج کنند. الان خیلی از باشگاه های ما دولتی هستند.

تاج از این موضوع صحبت کرد که خودش بهتر از هر مقام دیگری می‌توانست در مورد مجوز حرفه‌ای باشگاه توضیح دهد و کمیته استیناف نیز محرومیت استقلال را تایید کرد، اما حجت کریمی مدعی شد اگر تاج بخواهد این تیم می‌تواند به لیگ قهرمانان بازگردد. گفت: 2 سوال LT است که رئیس فدراسیون هیچ نقشی در تایید و رد مدارک مجوز حرفه ای ندارد و فقط می تواند تصمیمات اعضای این کمیسیون را صادر کند. AFC سیستمی دارد که به فرد باز نمی گردد. در دوره قبل فدراسیون حدود 180 هزار دلار جریمه شدیم چون دوستان تصمیم ناگهانی گرفتند و گفتند این تیم ها 3 ماه فرصت دارند. بعد همه خوشحال و قدردان بودند اما هر دو تیم حذف شدند و حالا جریمه می دهیم.

وی افزود: ما نمی خواهیم دیگران بیایند و برای ما پول بدهند. یعنی بگویند تصمیمی گرفتند که جریمه شد. بدتر از آن، چنین تصمیماتی منجر به تعلیق ما می شود و این بار بهتر نمی شود.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: خیر، از نظر اینکه آیا تعهدی به AFC داده است یا خیر. ما فقط به همه باشگاه ها اطلاع دادیم که اگر رکوردی مثل قبل وجود داشته باشد که الان جریمه آن را پرداخت می کنیم، اگر تخلفی صورت بگیرد، دیگر جریمه نیست بلکه محرومیت است. این محرومیت شامل همه تیم های ملی ما می شود. تمامی رویدادهای فوتبال کشور مانند تیم ملی بزرگسالان، فوتسال، فوتبال ساحلی و … ممنوع است. ما بسیار مراقب هستیم که اتفاقی نیفتد.

تاج افزود: حق باشگاه استقلال است. با من صحبت کردند و جلسه خیلی خوبی داشتیم. راست می گویند و ما گفتیم می توانید شکایت کنید. این شکایت هم می تواند نتیجه داشته باشد. استقلال حق اعتراض به کمیته استیناف و کمیته محاکمه را دارد.

وی درباره اینکه آیا خودش به باشگاه استقلال کمک می کند یا خیر، توضیح داد: من به عنوان رئیس فدراسیون باید بگویم که چیست، چون مدارک به کمیسیون می رود نه کیف من. این یک شخص نیست، یک سیستم است. اینکه اهالی رسانه می دانند دوستان می رفتند تلویزیون ما و مثلاً می گفتند استقلال چقدر بدهکار است، خیلی خوشحال کننده است. میدونی منظورم کیه واعظ هر چه گفت، گفت برو بالاتر. مثلا اگر می گفتند 500 و 700 میلیارد، باز هم می گفت برو بالاتر. استقلال الان واقعا بدهکار است.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: الان واقعاً استقلال بدهی ندارد. برای فدراسیون و باشگاه های کشور خیلی خوب است که در 16 تیم ما به جز 2 تیم بقیه فعلاً بدهی ندارند. این یک موفقیت برای فوتبال بومی است. دومین کاری که اکنون می خواهیم انجام دهیم این است که بازیکن از قراردادش فراتر نرود. او فقط می تواند 20 درصد از قراردادش را به عنوان یک آپشن دریافت کند. اینطور نیست که یک بازیکن قرارداد 1 میلیاردی ببندد و 2 میلیارد گزینه داشته باشد. همه آنها باید حذف شوند. همه این اتفاقات بد می افتد و حالا باید خوشحال باشیم، حالا باشگاه ها روی کاغذ بدهی زیادی ندارند، مگر اینکه یکی بیاید و بگوید من استقلال، پرسپولیس، گلگر را به سپاهان مدیونم که نمی تواند برای ما حساب کند چون او ندارد. آن وقت ادعا نکرد.

تاج در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نباید به کنفدراسیون پیشنهاد کند که فیرپلی مالی برای همه باشگاه‌ها رعایت شود تا دیگر تیم‌های عربستانی چنین قراردادهای سنگینی امضا نکنند، پاسخ داد: همه ما تلاش می‌کنیم که فوتبال مطمئن شود. میز زیاد شلوغ نیست اگر فدراسیون این کار را می کند اشتباه است. کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانینی دارد و می گوید 4، 3 باشگاه مجبور نیستند نصف مبلغ لیگ را خرج کنند. بازی فیرپلی اینجا در بازار داخلی منطقی است. در خارج از کشور هم به این معناست که ما همیشه با وزیر و مسئولان صحبت می کنیم که باید با عربستان یا قطری که چنین بازیکنانی آورده اند، رقابت کنیم. البته همه فوتبال آسیا عربستان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید