پاسگاهی در دستگاه قضایی برای اجرای سیاست های ابلاغی مدیریت ایجاد شد


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905293

معاون اول قضایی از تشکیل ستاد عملیاتی نظارت بر اجرای سیاست های کلی و فرامین رهبری قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضاییه، تیرماه سال جاری رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و مسئولان قضایی، رهنمودهایی را برای پیشبرد اهداف نظام قضایی و اجرای سند تحول قضایی بیان کردند. مبارزه جدی با فساد و جلوگیری از صدور احکام ضعیف یا مخدوش، بر عدم تعلیق هیچ یک از اختیارات و مأموریت های قانونی قوه قضائیه، پیشگیری از وقوع جرم، تنظیم روابط قوه قضائیه و ضابطان قضایی، مسئولیت تاکید کردند. قوه قضائیه برای امنیت روانی مردم و پیگیری پرونده های مهم و متنوع در افکار عمومی تا حصول نتیجه.

بلافاصله پس از جلسه فوق حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضائیه در نامه ای به رئیس قوه 18 راهکار برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری ارائه کرد که انقلاب نیز با برگزاری آن صورت گرفت. جلسات مشترک در قوه قضائیه و با توجه به استفاده از نظرات کارشناسان جهت راستی آزمایی، مقرر شد ستادی برای اجرای احکام و پیگیری سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب به ریاست معاون اول تشکیل شود. قوه قضائیه تشکیل خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: هدف از برگزاری این قرارگاه پیگیری دقیق سیاست ها، تدابیر و دستورات رهبر انقلاب در قالب سند تحول و برنامه های عملیاتی قوه قضاییه با اولویت و سرعت در تمامی سطوح است. قوه قضائیه، تا هیچ کس اقدامات و سیاست های فوق را نباید با انفعال دنبال کرد.

مصدق رئیس ستاد عملیات برای پیگیری دستورات و سیاست های ابلاغی رئیس قوه قضائیه در گفت وگویی ضمن تشریح اهداف قرارگاه مذکور گفت: این قرارگاه با هدف برنامه ریزی و هماهنگی واحدهای مختلف قوه قضائیه و پیگیری موثر آن می باشد. دستورات و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تشکیل می شود.

وی رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و معاونت راهبردی قوه قضائیه را از دیگر اعضای ستاد برشمرد و وظایف و اختیارات مندرج در دستورالعمل را به شرح ذیل برشمرد.

به گفته معاون اول قاضی، وظایف اصلی اردو شامل موارد زیر است:

– هماهنگی و تصویب برنامه های اجرایی بر اساس سیاست ها، تدابیر و دستورات رهبر معظم انقلاب از جمله دستورات 7/7/1301 و اولویت بندی برنامه ها.

– برنامه ریزی و هماهنگی بین معاونت ها، سازمان های زیرمجموعه و کلیه واحدهای قضایی به منظور اجرای صحیح دستورات و سیاست های کلی فوق در دستگاه قضایی.

– انجام طرح‌های اجرایی، توزیع کار، برنامه‌ریزی، تعیین سهم هر یک از معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای قضایی زیرمجموعه و فراهم کردن بستر مناسب برای همکاری مشترک و تبادل تجربیات بین مدیران.

– هماهنگی، هماهنگی و بسیج کلیه امکانات و ظرفیت ها برای حسن اجرای مصوبات و سیاست های ابلاغی تعیین شده در دستگاه قضایی.

– نظارت مؤثر و کارآمد برای حسن اجرای دستورات و سیاست های موضوع این دستورالعمل در معاونت ها، سازمان های تابعه و واحدهای قضایی.

– تأیید برنامه های رسانه ای و برنامه ها و اقدامات اطلاع رسانی.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه دبیرخانه ستاد در قالب معاونت راهبردی قوه قضاییه تشکیل شد، تصریح کرد: اگر حسن اجرای سیاست ها، تدابیر و دستورات رهبر معظم انقلاب مستلزم اصلاح یا ارتقا یا تکمیل باشد. سند تحول قوه قضائیه با تصویب ستاد با سازوکارهای موجود در سند تبدیل اجرا می شود.

موساداک تاکید کرد: برای انجام بررسی های دقیق و تهیه دستور کار قرارگاه و بررسی کارشناسی موضوعات، حداکثر ظرف مدت 15 روز، کارگروه های تخصصی پیشگیری و مقابله با مفاسد خارجی و داخلی؛ نظارت بر سیستم قضایی با ضابطان. حفاظت از منابع انسانی و بهبود کیفیت عملکرد؛ تحت رهبری دبیرخانه، مراقبت برای امنیت روانی جامعه و حقوق عمومی سازماندهی می شود.

وی با تاکید بر اینکه سازوکاری دیده شد تا کارگروه ها با توجه به مشکل از نظرات کارشناسی و کارشناسی معلمان، کارشناسان، مدیران و مسئولان ذیربط داخل و خارج قوه قضاییه، مدیران کل دادگستری، قضات و نخبگان استفاده کنند، گفت: قوه قضائیه در دوران تحول و دستاوردهای عالی آمادگی شنیدن نظرات گروه ها و گروه های مختلف را دارد و از این بند در رابطه با پیگیری و اجرای 8 فرمان مقام معظم رهبری نیز استفاده می شود.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: به منظور عملیاتی شدن فعالیت های قرارگاه، جلسات ربعوار و سالانه بصورت حضوری و مجازی در سطح کشور با حضور روسای عمومی، سارنوالان مرکز نواحی، روسای حراست برگزار می شود. و مراکز اطلاع رسانی و سایر مسئولین ذیربط استانی با برنامه ریزی خاص.

دیدگاهتان را بنویسید