پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در محلات گشایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج مرکزی، مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی گفت: نمایشگاه بین المللی سنگ محلات می تواند مسیر صادرات را باز کند.

علی جودکی 18 مهرماه 1402 در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیمور محلات، اظهار داشت: مسیر رشد تولید و اقتصادی کشور صادرات است و سیاست  های دولت نیز در این مسیر ترسیم شده است.

وی افزود: سند تحول دولت با محوریت اقتصاد و صنعت تدوین شده است که در این راستا نیاز است سایر دستگاه های اجرایی هماهنگی و تعامل لازم را جهت تحقق اهداف و خروجی مناسب داشته باشند.

جودکی بیان کرد: با مدیریت و نوع نگرش استاندار مرکزی درحوزه تولید تمام دستگاههای اجرایی با اداره کل صمت تعامل خوبی دارند به شکلی که امروز با اداره کل منابع طبیعی کمترین مشکلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه امید است برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ مسیر صادرات را باز کند و تصمیم بر این است که پایانه صادراتی سنگ تزئینی کشور در این محل ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شوروم دائمی در این نمایشگاه و ایجاد زیرساخت‌ها، می‌توانیم عدد صادراتی کشور را جابجا کنیم.

رییس انجمن سنگ ایران دراین مراسم گفت: جایگاه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی با دارا بودن رتبه اول این سنگ‌ها در دنیا، قابل قبول نیست.

بهرام شکوری افزود : ایران رتبه پنجم تولید سنگ‌های تزئینی در دنیا را دارد و پس از کشورهایی مانند چین با ۵۳ و نیم میلیون تُن تولید سالانه و سهم ۳۳ درصدی بازار، هند با ۳۰ میلیون تُن، ترکیه با ۱۳ میلیون تُن و برزیل با بیش از هشت میلیون تُن قرار دارد.

وی ادامه داد: کشور چین با صادرات پنج میلیارد دلار رتبه اول صادرات سنگ‌های تزئینی را دارد و ایران در این حوزه با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات، جایگاه خوبی را در بازارهای جهانی ندارد.

شکوری با بیان اینکه مصرف سنگ دنیا بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمربع است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ معدن در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آنها فعال است و از حدود پنج هزار واحد فرآوری با ظرفیت ۴۵۰ میلیون مترمربع دارد نیز، ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و این معدن بخش کمی از ماشین‌آلات به روز دنیا را در اختیار دارند.

رییس انجمن سنگ ایران ادامه داد: ظرفیت در حوزه معدن کشور ۳۰ میلیون تُن است اما متاسفانه تاکنون بیشترین سهم تولیدی کشور بیشتر از ۱۵ میلیون تُن نبوده و باید به سمت و سویی حرکت شود که این مهم افزایش یابد و تا الزامات در مسیر محقق نشود، این امر امکان پذیر نیست.

شکوری بیان کرد: ۹۰ درصد سنگ تولیدی درکشور مصرف می‌شود اما در ترکیه ۸۰ درصد سنگ تولیدی صادر می‌شود و در ایران به دلیل کاهش ساخت و ساز، مشکلاتی نیز ایجاد شده و معادن فعال و کارخانه‌های فعال دچار مشکل شده‌اند و تنها راه نجات این صنعت، صادرات است.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید