پایان تلخ یک کلید فرانسوی در تیم ملی

اوج درخشش او در جام جهانی 2018 بود، اغراق نیست اگر بگوییم وحید امیری بهترین بازیکن تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه بود. شاید خیلی از فوتبالدوستان امیری را در تورنمنت روسیه با تونل معروفی که بین پاهای پیکه ساخته بود به یاد بیاورند، اما اگر دوباره فیلم سه دیدار مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال را مرور کنید، متوجه می شوید که وحید امیری در کنار امید ابراهیمی. بهترین بازیکنان تیم ایران در این مسابقات بودند.

آن روزها هم مثل امروز از نفوذ بازیکنان و لژیونرهای بومی در حاشیه تیم ملی صحبت می شد. عده ای در تیم های باشگاهی خود به عنوان هوادار فوتبالیست های بومی، درخشش اتفاقی لژیونرها را در تیم های باشگاهی خود شکست دادند و از سوی دیگر برخی معتقد بودند بازیکنان شاغل در لیگ برتر کشورمان که حضور مستمری در ترکیب اصلی دارند. تیم های آنها مولدتر و کارآمدتر هستند.

در پایان این مسابقات که تیم ملی با 4 امتیاز و بدشانسی از صعود به مرحله بعد بازماند، آنهایی که معتقد به راندمان بالاتر بازیکنان بومی بودند، سرشان را بلند کردند چرا که امیری و ابراهیمی بهترین عملکرد را در بازی فوق نشان دادند. هر لژیونر

پایان تلخ کلید فرانسه برای تیم ملی / پایان راه ستاره ای که یکی از لحظات ماندگار جام جهانی را رقم زد.

4 سال بعد و در آستانه جام جهانی 2022 قطر، وحید امیری از ناحیه کمر دچار مصدومیت شد. با اینکه امیری بعد از حدود 4 ماه جراحی کمر آماده بازی بود و در 4، 5 بازی اخیر پرسپولیس در لیگ برتر به تیم ملی دعوت شد، اما همه احساس می کردند که کی روش طبق مدل فوتبالی که از تیمش می خواهد بازی می کند. انبوهی از امکانات آن امیری حتما استفاده خواهد کرد. امیری بازیکنی با قابلیت بازی در تمامی خطوط و در شرح وظایف مختلف است. او در پرسپولیس با سیستم 2-4-4 دفاع چپ، هافبک چپ و مهاجم بود. امیری در جام جهانی قبلی به عنوان یکی از بازوهای خط هافبک در سیستم 3-3-4 تیم ملی قرار گرفت اما در همین سیستم می تواند مدافع چپ یا وینگر چپ باشد.

کی روش با چنین توانایی و با توجه به آمادگی امیری، از این بازیکن نه مقابل انگلیس و نه مقابل ولز استفاده نکرد. از قضا در مقابل آمریکا که نه احسان حاج صفی و نه میلاد محمدی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، کارلوس کی روش همچنان ترجیح داد ابوالفضل جلالی جوان را به زمین بفرستد و وحید امیری را نادیده بگیرد.

وحید امیری اکنون در سن 34 سالگی در پایان دوران حضورش در تیم ملی است. به نظر می رسد با وجود جوانان با انگیزه ای چون ابوالفضل جلالی، امید نورافکن و… شانسی برای دعوت به تیم ملی ندارد و جام جهانی 2022 قطر آخرین حضور این چپ دست در تیم ملی ایران بود.

دیدگاهتان را بنویسید