خودروهای فرانسوی ممنوع شد/ تمرکز وزارت حریم خصوصی بر واردات خودروهای غیر فرانسوی


ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912433

به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های اخیر، دیگر اجازه سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را ندارند و وزارت امنیت تاکنون هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز گذشته امید کلیباف (سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت) ضمن اعلام خبری مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت امنیت، تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت ایران خودروسازان فرانسوی را به دلیل تحریم رفتار قبلی آنها ممنوع کرده و دیگر اجازه نخواهد داد تا با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار قرار دهند.

به گفته وی، به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های اخیر، دیگر حق سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را ندارند و تا کنون وزارت امنیت هیچ‌گونه صادر نکرده است. مجوز واردات خودروهای فرانسوی تمرکز وزارت حریم خصوصی، همانطور که قبلا اعلام شده بود، تنها بر واردات خودروهای ژاپنی، کره ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

امید قالیباف در ادامه این موضوع را برجسته کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی در ایران با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریم ها همکاری خود را متوقف کردند، اکنون اجازه واردات خودرو به ما داده شده است. ما این کشور را ترک نخواهیم کرد تا زمانی که آنها ضررهای گذشته را جبران کنند.

دولت ایران واردات خودروهای فرانسوی را ممنوع اعلام کرد در حالی که صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی بود که تحت تحریم های آمریکا تحریم شد. با اعمال تحریم ها، خودروسازان فرانسوی مانند پژو، رنو و سیتروئن که در آن زمان با خودروسازان بزرگ همکاری می کردند، نمایندگان رسمی و فعالی در ایران داشتند و به صورت مشترک و با همکاری محصولات تولید می کردند، ایران را ترک کردند و همکاری خود را قطع کردند.

این مشکل باعث شد خودروسازان بزرگی که بخش قابل توجهی از پژو، ال 90 و سایر محصولات رنو و … را تولید می کردند و به بخشی از قطعات فرانسوی نیاز داشتند، خسارات مالی زیادی به بار آورد و باعث شد که به دلیل این وعده های بد، در صورت تحریم ها. برداشته شود یا واردات معاف شود، آنها دیگر قصد همکاری با فرانسوی ها را ندارند.

لازم به ذکر است پیشتر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال ایسنا گفته بود که با توجه به یاغی های قبلی فرانسوی ها و مواضع ژاپنی ها و کره ای ها این کار را انجام خواهند داد. آیا امکان واردات خودرو از این کشورها وجود دارد؟ وی گفت: با توجه به اینکه بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است، فعلاً قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات از کشورهای گذشته و خودروسازان نخواهیم داشت. در صورت وجود محدودیت، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود می شوند. نحوه واردات از این کشورها به عهده واردکنندگان است و باید اجازه دهیم واردکنندگان آن سازوکار را تعیین کنند. اما اگر خسارت ناشی از سوء نیت فرانسوی ها جبران نشود، اجازه ورود محصولات را نمی دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید