پایان شگفت انگیز انحصار در بازار لوازم خانگی

پایان شگفت انگیز انحصار در بازار لوازم خانگی

روز جدید تنها چهار سال پس از سیل بازار، تولیدکنندگان ایرانی با شجاعت غبطه‌انگیزی تلویزیون‌های هوشمند بزرگ، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی را با قیمت‌های 60، 50، 25، 18 میلیون و … روانه بازار کردند.

بازار لوازم خانگی به لطف قانون ممنوعیت واردات کالاهای خارجی حداقل چهار سال است که پر از برندهای ایرانی شده است و در این مدت توانسته اند به موفقیت های باورنکردنی دست یابند. چهار سال پیش، حتی خوشبین ترین افراد هم نمی توانستند تصور کنند که روزی بتوانیم محصولات مجهز به آخرین فناوری ها، تلویزیون های هوشمند 4K، کولر گازی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی یا حتی مایکروفر را به صورت موازی در کشور تولید کنیم. علاوه بر وسایل برقی کوچک با این حال، همه ما در این موضوع اتفاق نظر داریم که «انحصار» معایبی خواهد داشت. چه چیز دیگری می تواند باعث شود که برندهای ایرانی با شجاعت رشک برانگیزی قیمت محصولات خود را تعیین کنند، مگر اینکه میدان را از وجود رقبای سنگین خالی کنند و از اینکه مشتری مجبور به خرید از آنها می شود، خیالشان راحت باشد؟ نمونه‌های زیر فقط چند نمونه هستند و اگر اصولی باشید و کمی وقت بگذارید، قطعاً می‌توانید موارد بیشتری را پیدا کنید.

تلویزیون J Plus 75 اینچ LQ9250

تلویزیون 75 اینچی LQ9250 رانا یک محصول هوشمند است، از پردازنده چهار هسته ای بهره می برد، می تواند تصاویر را با کیفیت تحسین برانگیز 4K نمایش دهد و در یک کلام از نظر چهره و شخصیت چیزی کم ندارد، اما وقتی صحبت از ابتدا وقتی به قیمت آن نگاه می کنیم، کاملاً توجیه می شویم. 50 میلیون تومان! اگر به دنبال سایز 75 اینچ هستید، می توانید تلویزیون هوشمند سونی را با قیمت 67 میلیون خریداری کنید. با 54 میلیون تومان می توانید تلویزیون 65 اینچ X90J سونی بخرید. به همین ترتیب X85J و X80J در سایز 65 و با قیمت 52 و 46 میلیون موجود هستند. اگر از تلویزیون 55 اینچی راضی هستید، می توانید تلویزیون سونی را با قیمت 32 میلیون تومان خریداری کنید.

یخچال ساید بای ساید دوو D4S

یخچال D4S با کد “دوسفار، 34” یکی از محصولات تولید داخل است که شایسته عنوان ساید بای ساید است. ظرفیت اسمی آن برابر با 34 فوت و برابر با 684 لیتر است. دارای یخ ساز و آبسردکن اتوماتیک، از درب خانه استفاده می کند و یخچال و فریزر آن دارای رتبه خوبی هستند. برای این محصول باید 58 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید. بله به همان اندازه وحشتناک در حالی که می توانید ساید بای ساید KAG93AI304 را از برند بوش به قیمت 63 میلیون خریداری کنید یا X257 را از برند ال جی به قیمت 81 میلیون و 400 هزار تومان خریداری کنید. محصول بوش از نظر طراحی کمی کوچکتر و کمی قدیمی به نظر می رسد، اما در نهایت یک یخچال خارجی است که تا زمانی که انگ قاچاق را نداشته باشد، قابل احترام است. ال جی یک یخچال 32 فوتی به نام J337CSAL هم دارد که حدود 88 میلیون تومان قیمت دارد.

ماشین لباسشویی J Plus L990

ماشین لباسشویی L990 دیگ 9 کیلویی انتخاب معمولی نیست اما در عین حال ظرفیت بالا و تعداد برنامه های نسبتا زیاد خرید آن را توجیه می کند.قابلیت شستشو با بخار، از بین بردن لکه، شستشوی سریع و برنامه شستشوی ویژه در شب در کنار سایر برنامه های معمولی، ارزش و منزلت این ماشین لباسشویی را افزایش می دهد. افراد فراموشکار از ویژگی مکث لذت می برند زیرا اغلب متوجه می شوند که بخشی از لباس های خود را در میانه کار جا گذاشته اند. موتور درایو مستقیم به معنای عملکرد بدون تسمه است. برای داشتن همه این امکانات باید 18100000 تومان پرداخت کنید. فقط وقتی می تونیم به L990 شک کنیم که بدونیم یک ماشین لباسشویی 9 کیلویی با نام F4V5VYP2T از برند ال جی با کارایی بیشتر و قیمت 23 میلیون 500 در بازار پیدا می شود که با همان 18 میلیون می توان هشت کیلویی خرید از WAJ2018SGC. اختلاف دیگ در این یک کیلو زیاد نیست.

پایان شگفت انگیز انحصاری در بازار لوازم خانگی، برندهای ایرانی تلویزیون 55 اینچی خود را با قیمت 14 تا 15 میلیون روانه بازار کردند.

ماشین ظرفشویی دوو 4471

ماشین ظرفشویی دوو 4471 مجهز به برنامه شستشوی فشرده است که در دنیای محدود و غیر هیجان انگیز ماشین های ظرفشویی یک ویژگی بسیار ناگوار است. این واحد با ظرفیت 14 نفر و دارای سه طبقه مجزا می باشد. دکمه های لمسی، سبد تمام استیل و قابلیت صرفه جویی در مصرف آب و برق نکات مثبت بیشتری را برای دوو 4471 به ارمغان می آورد اما خرید این ماشین ظرفشویی 24 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. مشکل اینجاست که با همین بودجه می توانید ماشین ظرفشویی بوش بخرید. می توانید دو میلیون دیگر بگذارید و یک ماشین ظرفشویی کره ای مانند DFB512 انتخاب کنید. اگر دقت کنید شاید بتوانید مدل های قانونی ماشین ظرفشویی سامسونگ 60M5050 را بیابید که علاوه بر ظرفیت زیاد دارای تعداد قابل توجهی برنامه شستشو نیز می باشد که مهمترین آنها قابلیت کارکردن با نیمه است. ظرفیت سبد از قضا قیمت ماشین ظرفشویی بوش SMS46NB01 به 22 تا 23 میلیون تومان می رسد.

مایکروویو J Plus M347

قیمت تمامی مایکروفرها مانند MS98CR برند ال جی به 39 میلیون تومان می رسد. ضمنا خرید مایکروفر سامی 12 از برند سامسونگ به 32 میلیون پول نیاز دارد. تقریباً از هر زاویه ای به این اعداد نگاه کنید، خرید شما اقتصادی و یا حتی منطقی نیست. جی پلاس با درک شکاف عمیق در بازار، تولید مایکروفر مدل M347 را با قیمت 13 میلیون و 500 هزار تومان آغاز کرد. چهار کارکرد اصلی کانوکشن، مایکروویو، گریل و پخت ترکیبی علاوه بر یخ زدایی دارد و 9 برنامه اتوماتیک برای سرخ کردن خانگی کم روغن طراحی کرده اند. خشک کردن غذا و تخمیر ماست از دیگر ترفندهای آستین مایکروویو J Plus مدل M347 است. تنها مشکل این است که می توانید ال جی MH8265 را به قیمت 8.5 میلیون یا مایکروفر سامسونگ ME341 را با قیمت 15 میلیون خریداری کنید. ممکن است از نظر گزینه ها بهتر نباشند، اما همچنان خریدار را در بازار به فکر فرو می برند.

جاروبرقی پارس خزر توربو مدل 2500

جاروبرقی توربو 2500 پارس خزر مدل و جاروبرقی پی وی سی 25501 پاکشوما مدل پاکشوما دقیقاً یک شکل و شبیه دو برادر دوقلو هستند. ممکن است تعجب کنید اگر ندانید که هر دو نمونه های مونتاژ شده جاروبرقی محبوب BGL8PRO3 بوش هستند. آنها تقریباً از تمام اجزای بدنه، از جمله قاب و شاسی، لوله کنفی و حتی کیف حمل لوازم جانبی محصول بوش کپی کردند و ادعا کردند که فقط موتور را به عنوان یک بخش حیاتی نگه داشته اند. اما پارس خزر جاروبرقی توربو 2500 را با قیمت پنج میلیون و 600 هزار تومان (در برخی فروشگاه ها 300 هزار تومان ارزان تر می فروشند) عرضه می کند و قیمت جاروبرقی پاکشوما به چهار میلیون تومان می رسد. این در حالی است که جاروبرقی اصلی بوش BGL8PRO3 با قیمت 7.5 میلیون تومان در بازار یافت می شود. آیا کل ماجرا از دید شما ناخوشایند به نظر نمی رسد؟

دیدگاهتان را بنویسید