پایان کتابت قرآن به خط محقق / عاطفه من در نوشتن کلام الله مجید بود.

ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784154

سید محمد احصایی خوشنویس و هنرمند از پایان کتابت قرآن در خط ۲۶۵۰ صفحه ای «محقق» خبر داد که این روزها در مرحله خلق کتاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایشگاهی از عکس های 50 ساله سید محمد احسایی، خوشنویس و هنرمند برجسته موزه های جهان در قالب نمایشگاه «گنج بازسازی شده» در گالری گلستان افتتاح شد.

سید محمد احصایی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کتابت قرآن کریم که سال هاست به انجام آن می پردازد، گفت: در 10 سال گذشته تمام تمرکز من روی کتابت قرآن بوده است اما واقعیت برای 40 سال است. قرآن با خط «کاوشگر». این خط در کشورهای عربی به نثر ایرانی معروف است. وقتی آن نام را یدک می کشد و شناخته می شود، پس چه بهتر که احساس مسئولیت کنیم و آن را احیا کنیم.

وی با ابراز علاقه به خط پژوهشگر توضیح داد: از آنجایی که کسی سراغ این خط نرفت، مشتاق بودم روی این خط کار کنم و آن را در داستان مدرن و خودم احیا کنم. این خط از قبل وجود دارد و من بدیهی است که باید قوانین آن را رعایت کنم و مثلاً نمی توانم چیزی به قلم ابن البواب که بسیار منسجم و حساب شده و هزار ساله است اضافه یا کم کنم. اما داستان شخصی من و عادت من به نقاشی بالاخره جواب داد. قرآن را برای چاپ و خواندن نوشتم. می خواهم بگویم که این یک موضوع کاملاً شخصی برای من نیست. قرآن کتابی است که مردم بخوانند و معلوم است که باید با خط نوشته شود تا مردم بخوانند. خوشبختانه نگارش این اثر در سال 1377 به پایان رسید و اکنون در دستان مجید فداییان، یکی از بنگاه‌های معتبر و مشهور است. آقای فدائیان کار من را گرفتند. به من گفت بقیه کار من است.

احسایی درباره ویژگی‌های قرآنی که نوشت: این قرآن 2650 صفحه است و هر صفحه پنج سطر دارد. من این کار را همیشه انجام داده ام، این سال ها هر کجا بوده ام، اما در کل 40 سال است که این کار را انجام می دهم و هنوز هم هستم. آدم نمی تواند از کاری که انجام می دهد خلاص شود. البته در این مدت غیر از قرآن کارهای دیگری انجام دادم. اما در زمان نگارش این قرآن، رفتار و قضاوت و احساسات من برای نوشتن کلام خدا مهیا بود.

این هنرمند و خوشنویس در پایان درباره زمان چاپ این قرآن گفت: زمان چاپ این قرآن هنوز مشخص نیست. آقای فدیان هم اکنون با عشق و علاقه روی این اثر کار می کنند و اطلاعات و مهارت های خود را وقف این کار می کنند. همان طور که من علاقه زیادی به کتابت این قرآن داشتم، آنها نیز با عواطف معنوی که دارند سر و کار دارند و بسیار وسواس دارند. فقط صاحب این اثر همه چیز را می داند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید