رسیدن به اعماق قرآن جز با آموختن و اشتراک میسر نیست/ قرآن کریم سرشار از آیاتی است که انسان را دنیا و آخرت می کند.


ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820231

محمود لطفی نیا، قاری بین المللی قرآن کریم، گفت: هدف از تلاوت قرآن در بحث خاستگاه اجتماعی نباید در دعوت مردم به دریافت پیام الهی باشد. پیشگویی بخش عمیق تری از تفکر است. ممکن است به پدیده ای فکر کنید، اما وقتی از تفکر به سمت تحقیق و مطالعه و درک آن می رویم، تقسیم بندی می شود، بنابراین قرآن کریم مملو از آیات الهی است که دنیا و آخرت را توصیف می کند. در حال تکامل است و برای درک آن نیاز به آموزش و تقسیم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 دی ماه، استاد محمود لطفی نیا در 20 اردیبهشت 1343 در لاهیجان به دنیا آمد. پدرش اهل بندر انزلی و مادرش اهل لاهیجان است. فعالیت محمود لطفی نیا تنها به قرائت قرآن خلاصه نمی شود و سال هاست که در زمینه خوشنویسی فعالیت می کند.

خبرنگار به بهانه دیدار رهبر معظم انقلاب با قاریان قرآن کریم با این قاری برجسته گیلانی گفت و گو کرد که به شرح زیر است:


رسیدن به اعماق قرآن کریم جز از راه آموختن و تفرقه ممکن نیست

محمود لطفی نیا، قاری بین المللی قرآن کریم نهم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با قاریان قرآن کریم، اظهار داشت: سال ها طول کشید تا به تدریج به این بلوغ می رسند. فرمایشات امسال مقام معظم رهبری حاکی از آن بود که جامعه قرآنی باید گامی به اعماق و باطن قرآن نزدیک شود.

وی بیان کرد: رسیدن به اعماق قرآن جز از راه تعلیم و تفرق ممکن نیست و آیات این مشکل را نشان می دهد، بنابراین نه تنها در مراحل ابتدایی بلکه در مراحل عالی آموزه های قرآنی و در مراحل عالیه. و مراحل پایانی جامعه با قرآن از پوسته می گذرد و به اعماق و باطن نزدیک می شود.


قرآن کریم سرشار از آیاتی است که انسان را در دنیا و آخرت شاد می کند

این قاری بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه کدام آموزه باعث شناخت عمیق قرآن می شود و چه فرقه ای ما را به بطن قرآن نزدیک می کند، گفت: باید در مقابل اهل بیت زانو بزنیم. ع) و دیدگاه آنها را نسبت به آیات الهی برای برنامه ریزی زندگی خود بشناسیم. در واقع فقه بخش عمیق تری از تفکر است. ممکن است به یک پدیده فکر کنید، اما وقتی از تفکر به سمت تحقیق و مطالعه درباره آن و درک آن می رویم، یک تقسیم بندی وجود دارد. قرآن کریم مملو از آیات الهی است که دنیا و آخرت را انسان می سازد و برای درک آن نیازمند علم و شناخت است.

این کارشناس قرآنی ادامه داد: این پیشرفت در مسیرهای آموزشی در جامعه قرآنی در حال انجام است اما کاستی هایی نیز وجود دارد. فرمایش رهبری این است که در این مسیر به جاده عمق بخشیده شود.

لطفی نیا گفت: یادگیری به معنای آموزش و یادگیری است که باید زمینه آن فراهم شود و سمینارهایی در این زمینه فعال است. ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید از آن فراتر برویم و گامی برداریم تا اگر خدا بخواهد با اجتماعی شدن مهدوی به سوی خیر و صلاح مؤمنان علوی و مهدوی حرکت کنیم.


هدف از تلاوت قرآن در مورد خاستگاه اجتماعی نباید جزء دعوت فرد برای دریافت پیام الهی باشد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر هدایت قاریان در تلاوت کلام الله مجید گفت: تلاوت قرآن نه تنها یک موضوع فردی بلکه یک موضوع اجتماعی است و وقتی در صحنه یک پدیده اجتماعی قرار می گیرد، هدف آن است. نباید علاوه بر دعوت انسان به دریافت پیام الهی باشد. وقتی قاری می خواهد با مهارت خود قرآن را به زیباترین شکل تلاوت کند، قصدش از ارائه این تلاوت قرآن باید تبلیغی باشد، زیرا می گویند قاری قرآن حنجره است. قرآن و حلق او برای نمایش و شنیدن آیات الهی است، نفس شنونده است.


تلاوت قرآن باید در دل و جان شنونده بنشیند

لطفی نیا با بیان اینکه قرآن اساساً در دل پیامبر(ص) نشسته است و لذا در عمل به قرائت قرآن، قاریان باید در دل و جان شنونده بنشینند، تصریح کرد: قاری قرآن باید این علم و نیّت را داشته باشد و فقط برای نشان دادن صدای او باشد و اجتماع پیروان و هواداران چنین نباشد. باید روح و زبان و اندیشه و نیاتش را پاکیزه کند و وقتی از دل حرف می زند بر دل بنشیند.

این استاد و کارشناس قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرآن ذکر است و باید ضمن خواندن قرآن در خلوص و صفا در زندگی خصوصی، آن را برای افراد با همان کیفیت و حالت انجام دهیم. ذهن تا این اثر پسندیده خدا و رسولش باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید