پاییز بارانی چه شد؟/ «قطعیت» در هواشناسی مهم نیست. پیش بینی های روزانه کمتر دقیق است/دو هفته اخیر آذر بارانی است

پاییز بارانی چه شد؟/ «قطعیت» در هواشناسی مهم نیست.  پیش بینی های روزانه کمتر دقیق است/دو هفته اخیر آذر بارانی است

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی به خبرآنلاین می گوید: اطلاعات هواشناسی مانند شمشیر دولبه است. ما چاره ای نداریم جز اینکه به این داده ها اعتماد کنیم و به احتمالات نگاه کنیم و سعی کنیم با توجه به نتایج مدل های هواشناسی بیشترین احتمال را محاسبه کنیم و وضعیت آب و هوا را به اطلاع عموم برسانیم. حتی در پیشرفته ترین مراکز پیش بینی دنیا نیز در هواشناسی «قطعیت» وجود ندارد و «خطا» بخشی از ماهیت این کار است.

الهه جعفرزاده: اخیراً گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه «چرا با وجود هواشناسی در فصل پاییز این همه بارندگی نداشتیم و پیش‌بینی‌ها درست نبود؟» رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این درخواست گفت: ما بر اساس یک سری شواهد و مدل ها اظهار نظر می کنیم، حرف های ما پیش بینی است نه پیش بینی.این گزارش ضمن ارائه توضیحات لازم با واکنش های زیادی نیز مواجه شد از خوانندگان؛ در بین آنها گروههایی وجود دارند که زندگی و شغل آنها بیش از سایر اقشار به بارندگی سالانه بستگی دارد. کشاورزانی که به امید پاییزی پربار، با صرف وقت و هزینه فراوان، محصولات خود را به صورت خشک در مزارع و مزارع خود کاشتند و اکنون در آستانه پایان این فصل، نه تنها محصول را برداشت نکردند. اما خسارات هنگفتی نیز متحمل شده اند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا اصلاً می توانیم از داده های آب و هوا مطمئن باشیم؟

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی در این خصوص در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: در هواشناسی بحث قطعی نیست و باید شرایط جوی را با تقریب و احتمال در نظر گرفت. . البته این بدان معنا نیست که سازمان هواشناسی کشور قادر به محاسبه و پیش بینی دقیق وضعیت اقلیمی نیست، بلکه پیش بینی های بلندمدت به صورت قطعی و 100 درصدی در سطح جهانی اعلام نمی شود. زیرا با وجود فناوری گسترده و پیشرفت علمی روزافزون، این توانایی عموماً در دسترس نیست.»

اخبار هواشناسی به پیش بینی هایی گفته می شود که با توجه به شرایط آب و هوایی گزارش می شوند. به طور کلی، این پیش بینی ها به دو دسته تقسیم می شوند: 1) پیش بینی های کوتاه مدت یا روزانه. که برای 24 تا 72 ساعت آینده معتبر هستند و تا حد زیادی می توان به آنها اعتماد کرد. 2) پیش بینی های بلند مدت یا فصلی؛ که با توجه به بررسی الگوهای فصلی، از طریق شبیه سازی شرایط جوی انجام می شود. این پیش بینی ها اغلب بر اساس تقریب ها و احتمالات است.

Task در توضیح چگونگی تعیین شرایط آب و هوایی می گوید: «بیش از صدها مدل را می توان برای محاسبه شرایط آب و هوایی، با استفاده از نقشه ها و تصاویر ماهواره ای استفاده کرد. به عنوان مثال، یکی از مدل ها میزان بارندگی بیش از 70 درصد را نشان می دهد و مدل دیگر احتمال بارندگی را 20 درصد پیش بینی می کند. اما در نهایت از مجموع این اعداد یک میانگین گرفته می شود. به بیان ساده، مقدار متوسط ​​داده های عددی شرایط آب و هوایی را نشان می دهد. اکنون در نتیجه این پیش بینی ممکن است با 70 یا 20 درصد بارندگی مواجه باشیم. اما از آنجایی که از ابتدا قادر به تعیین وضعیت دقیق نیستیم، به عددی بین خروجی همه مدل‌ها نگاه می‌کنیم که همه احتمالات را در نظر گرفته‌اند.

وی می افزاید: حتی در پیشرفته ترین مراکز پیش بینی دنیا نیز در موضوع هواشناسی «قطعیت» وجود ندارد و ملاک این کار تنها بررسی همه احتمالات و میانگین خروجی است.

پیش بینی های فصلی فقط یک سناریو هستند

در فعالیت‌های مختلف مرتبط با آب، از جمله کشاورزی، آبخیزداری و ذخیره‌سازی آب در پشت سدها، نه تنها پیش‌بینی‌های فصلی، بلکه طیف وسیعی از احتمالات نیز ضروری است. اگر عموم مردم بیشتر به پیش بینی های روزانه اهمیت می دهند و پیش بینی های فصلی برایشان اهمیت چندانی ندارد.

همانطور که این مسئول در تایید این موضوع می گوید: پیش بینی های فصلی در خصوص فعالیت هایی مانند کشت تنها به صورت سناریویی کلی ارائه می شود و در عمل بهتر است کشاورزان هر دو هفته یک بار پیش بینی ها را بررسی کنند. مثلاً برای اینکه ببینیم آیا در ابتدای کشت زمین در اثر بارندگی آبیاری می شود یا خیر. این مشکل تنها در پیش بینی های کوتاه مدت قابل مشاهده است.

وی ادامه می دهد: داده ها و اطلاعات هواشناسی شمشیر دولبه است. گزینه دیگری نداریم و سعی می کنیم با توجه به نتایج مدل های هواشناسی بیشترین احتمال را محاسبه کنیم و ضمن تاکید بر احتمال آن، وضعیت آب و هوا را به اطلاع عموم برسانیم. از آنجایی که پیش‌بینی‌های فصلی معمولاً با خطا همراه هستند، قبل از اینکه خود پیش‌بینی دقیق باشد، باید به آمار و احتمال وقوع رویداد توجه کرد و چون این‌ها قطعی نیستند، باید ریسک یا احتمال خطا را بپذیریم. “

“خطا” جوهره پیش بینی است

زمانی که پیش‌بینی مکرر اشتباه می‌شود، برای برخی از افراد عادی است که اعتماد خود را نسبت به هشدارها و پیش‌بینی‌های هواشناسی از دست بدهند، اما این عدم اطمینان در برخی موارد می‌تواند پرهزینه باشد.

با اشاره به آمارهای جهانی، تکلیف مربوط به عدم وجود خطا در داده‌های هواشناسی بود، می‌گوید: «در پیش‌بینی‌های فصلی، خطا بخشی از اصل کار است. امکان خطا همیشه در این علم وجود دارد و تنها ایران نیست که این مشکل را دارد. چاره ای جز اعتماد به ساختمان نداریم. اگر پدیده های طبیعی به طور قطع قابل پیش بینی بود، تمامی مراکز هواشناسی دنیا هر کاری که ممکن بود در این حوزه انجام می دادند تا حداقل از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

او اطمینان می دهد که «در پیش بینی های روزانه یا کوتاه مدت، میزان خطا بسیار ناچیز است، یعنی. اکثر این پیش‌بینی‌ها در ایران و جهان با احتمال نزدیک به 90 درصد، شرایط آب و هوایی روز آینده را به درستی محاسبه می‌کنند.»

در دو هفته آخر خطر باران داریم

گفته می شود دلیل گرمای شدید این کشور از ابتدای سال و کمبود بارندگی در پاییز وجود توده هوای بسیار گرم واقع در شمال آفریقا است که به اروپای شرقی نفوذ کرده و باعث بارش باران شده است. سامانه هایی که در شرق مدیترانه توسعه یافته و در حال ورود به ایران هستند تا امسال فعال شوند. نباش

به هر حال رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور نوید بارش باران در پایان فصل پاییز را می دهد و می گوید: «بر اساس برآوردهای انجام شده تا دو هفته آینده توکل به خداست. [در ادامه هفته جاری و هفته پیش‌رو]بارش های قابل قبولی به خصوص در نیمه غربی کشور در انتظار ماست. اما بر اساس اطلاعات مرکز هواشناسی، متاسفانه نیمه شرقی کشور از نظر بارندگی شرایط مساعدی را نخواهد داشت.