پتانسیل کسب درآمد از ورزش همیشه نادیده گرفته شده است/ باید از جام جهانی به عنوان فرصتی برای ایران هراسی استفاده می کردیم


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918168

یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تنیس روی میز گفت: وقتی آخرین وزیری که از مجلس رای اعتماد گرفته، وزیر ورزش است نشان می دهد که جایگاه ورزش چقدر پایین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرهاد نیکزاد، عضو هیئت مدیره فدراسیون تنیس روی میز و کارشناس اقتصاد ورزش در خصوص استفاده از ظرفیت قطر برای میزبانی جام جهانی گفت: کارگروهی که زیر نظر معاونت گردشگری وزارت میراث است باید مسئول عدم استفاده از ظرفیت میزبانی قطر باشیم. وزارت امور خارجه، وزارت ورزش، وزارت حمل و نقل یا راه و شهرسازی می توانستند در این زمینه کمک کنند اما همکاری نکردند. این در حالی است که امارات، عربستان و حتی عمان از ظرفیت میزبانی قطر به درستی استفاده کردند، اما کشور عظیم ایران و دومین کشور پرجمعیت غرب آسیا از این ظرفیت استفاده نکرد.

نیکزاد با اشاره به بی توجهی ایران به انتظارات قطر در زمینه زیرساخت ها، گفت: زیرساخت هایی که قطر از ما برای جذب گردشگر انتظار داشت ساخته نشد. کارگروه ویژه جام جهانی تشکیل شد و شالبافیان کار را به عهده گرفت و با سفرهای متعدد نمایندگان قطر به ایران و برگشت، در نهایت نتیجه ای حاصل نشد.

وی افزود: گردشگری و ورزش مکمل یکدیگر هستند و دو بال یک برنامه برای رسیدن به قله های موفقیت هستند. متاسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به جایگاه واقعی خود نرسیده است. برای میزبانی، تاکسی ها و هتل های کیش، قشم و چابهار باید به روز می شد، خانه های گردشگری تشکیل می شد که هیچ کدام تکمیل نشد.

یکی از اعضای شورای حاکمیتی فدراسیون تنیس روی میز به فرصت های جغرافیایی و گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی قطر با ایران بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، چابهار در ایران با حرکت دلفین ها از کنار قایق های ماهیگیری به سواحل زیبای استان هرمزگان، جاذبه ای فوق العاده است. همه شهرهای ایران به ویژه سواحل جنوبی و بنادر ایران ظرفیت میزبانی جام جهانی و گردشگران کشورهای دیگر را داشتند.

وی گفت: مدیریت به دلیل تحریم های سخت سخت است. وقتی توریست جذب می شود و میزبانی بین المللی انجام می شود یعنی پول جذب می شود. چند میلیون دلاری که فیفا به فوتبال ایران اهدا می کند به دلیل تحریم ها قابل دسترسی نیست. همچنین عدم تمایل فعلی مدیران ما به جایگاه های بین المللی نیز در عدم ارائه میزبانی مهم به ایران موثر است.

نیکزاد با اشاره به دلایل میزبانی قطر در جام جهانی و کیفیت بالای آن نسبت به دوره های قبل، تصریح کرد: قطر هزینه های هنگفتی را به دلیل هزینه های ساخت ورزشگاه های قطر متحمل شده است. اساس اصلی هاست، وجود زیرساخت های لازم است که در این زمینه بسیار عقب هستیم. مسئولان به صنعت ورزش اعتقادی ندارند در حالی که اقتصاد ورزش یکی از 5 اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود و صنعت ورزش نیز صنعت پولساز دنیا محسوب می شود. ایران با جمعیت 90 میلیون نفری ظرفیت جذب میلیاردها دلار را دارد اما این پتانسیل در ایران همیشه نادیده گرفته شده است. سرمایه گذاری در ورزش سودآور است اما مدیران ارشد باور ندارند که می توانند از ورزش درآمد کسب کنند.

نیکزاد در خصوص وزیر ورزش نیز گفت: متاسفانه وزیر ورزش پاسخی نداد. وقتی آخرین وزیری که از مجلس رای اعتماد گرفته، وزیر ورزش است، نشان می دهد که جایگاه ورزش چقدر پایین است.

یکی از اعضای شورای حاکمیتی فدراسیون تنیس روی میز نیز گفت: فرهنگ و قوانین کشور ما با برخی کشورها سازگاری ندارد و مجبور شدیم از این فرصت ایران هراسی برای نشان دادن خود به دنیا استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی کشورمان در خصوص میزبانی مسابقات جهانی پرورش اندام گفت: میزبانی مسابقات پرورش اندام جوانان جهان در آزادی با لابی رئیس فدراسیون ایران در فدراسیون جهانی محقق شد و رئیس فدراسیون جهانی پرورش اندام به ایران تقدیم کرد. به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه

نیکزاد که در رادیو ایران صحبت می کرد در پایان گفت: باید ببینیم در حال حاضر می توانیم آنچه را که می خواهیم خرج کنیم یا خیر.



دیدگاهتان را بنویسید