پدیده عجیب فروش وثیقه برای گرفتن وام

پدیده عجیب فروش وثیقه برای گرفتن وام

سخت گیری بانک ها برای بازپرداخت وام ازدواج نه تنها بازار خرید و فروش حق وام را داغ کرد، بلکه پدیده عجیب خرید ضامن برای گرفتن وام را به دنبال داشت.به گزارش تجارت نیوز، این روزها اگر قدم بزنیم. در شهر برای دقایقی شاهد تبلیغات زیادی برای خرید و فروش وام به خصوص با بهره پایین از جمله وام ازدواج و وام فرزند هستیم. با این حال، به نظر می‌رسد که کوسه‌های وام‌دهنده راه جدیدی برای پول نقد در بحران بانکی پیدا کرده‌اند. زیرا در حال حاضر عده ای علاوه بر خرید و فروش وام، با دریافت مبلغ قابل توجهی، وثیقه مورد نیاز برای اخذ این وام ها را به صاحب امتیاز وام می فروشند.

ضامن وام ازدواج چقدر است؟

تجارت نیوز برای بررسی شرایط خرید ضامن برای دریافت وام ازدواج از طریق این افراد با یکی از آنها که آگهی تبلیغاتی او در سطح شهر تبلیغات گسترده ای داشت، تماس گرفت. این فرد با تاکید بر اینکه بانک ها برای پرداخت وام ازدواج دو ضامن را ملزم می کنند، تصریح کرد: برای وام 180 میلیون تومانی هر ضامن 40 میلیون تومان و برای وام 220 میلیون تومانی هر ضامن 50 میلیون تومان است. همچنین دارندگان وام هایی که می خواهند از این ضمانت ها برای دریافت وام استفاده کنند، باید چک یا سفته ای را به عنوان ضمانت به این افراد تحویل دهند، این فرد همچنین توضیح داد که در صورت تمایل، وام ازدواج مشتریان خود، هزینه آن را خریداری می کنند. از این وام 180 میلیون تومان 73 میلیون تومان و وام 220 میلیون تومانی 93 تومان است.

وام بازار جولان برای خرید و فروش

در شرایط تورمی اقتصاد ایران، وام ها بسیار در دسترس مردم قرار گرفته است و تسهیلاتی مانند وام ازدواج با نرخ سود پایین و بازپرداخت نسبتا طولانی، شرایط جذابی را برای واجدین شرایط ایجاد کرده است. اما به نظر می رسد فشارهای دولت بر شبکه بانکی برای بازپرداخت این وام ها از یک سو و کمبود منابع لازم در بانک ها از سوی دیگر باعث شده تا بانک ها به دلایل مختلف از این مسئولیت شانه خالی کنند.

اگرچه دولت و بانک مرکزی بارها تاکید کرده اند که ارائه ضامن برای دریافت وام ازدواج از بانک ها کافی است، اما همچنان گزارش ها حاکی از سخت گیری بیش از حد بانک ها است و بیش از آنچه در قانون آمده ضمانت می خواهند. در واقع این جاده پر دست انداز برای دریافت وام ازدواج باعث شده است که بسیاری از مشمولان این تسهیلات از شرط اخذ وام صرف نظر کرده و امتیاز خود را بفروشند یا با متحمل شدن هزینه اضافی استخدام ضامن، این وام ها را دریافت کنند.

عدم نظارت نهادهای نظارتی

امروزه خرید و فروش فرانشیزهای اعتباری به صورت کاملا عمومی انجام می شود و برخی از شرکت ها و سایت های خرید و فروش اعتبار مدعی مجوز از موسسات مربوطه هستند. اما اقدامات بعدی نشان می دهد که بانک مرکزی به عنوان مرجع ناظر بر هر فعالیت موسسات مالی مجوزی برای خرید و فروش اعتبار صادر نکرده است که بدیهی است این مشکل در کنار عدم نظارت کافی از سوی بانک مرکزی بانک مرکزی و سایر نهادها می توانند مسیر سوء استفاده از مشتریان توسط این شرکت ها را هموارتر کنند.