پدیده ضامن فروش برای گرفتن وام ازدواج!

پدیده ضامن فروش برای گرفتن وام ازدواج!

سخت گیری بانک ها برای بازپرداخت وام ازدواج نه تنها بازار خرید و فروش امتیازات اعتباری را داغ کرد، بلکه پدیده عجیب خرید ضامن برای دریافت وام را نیز به همراه داشت.

به گزارش تجارت نیوز، در شرایط تورم در اقتصاد ایران، وام ها بسیار در دسترس مردم قرار گرفته است و تسهیلاتی مانند وام ازدواج که با نرخ سود پایین و بازپرداخت نسبتا طولانی است، شرایط جذابی را برای کسانی که واجد شرایط شدن. اما به نظر می رسد فشارهای دولت بر شبکه بانکی برای پرداخت این وام ها از یک سو و کمبود منابع لازم در بانک ها از سوی دیگر باعث شده تا بانک ها به دلایل مختلف از این مسئولیت شانه خالی کنند.

این در حالی است که این روزها اگر برای دقایقی در شهر قدم بزنید، آگهی های متعددی برای خرید و فروش وام به خصوص با سود کم از جمله وام ازدواج و وام فرزند مشاهده می کنید. با این حال، به نظر می رسد که وام کوسه ها راه جدیدی برای سود بردن از بحران بانکی پیدا کرده اند. زیرا در حال حاضر عده ای علاوه بر خرید و فروش وام، با دریافت مبلغ قابل توجهی، وثیقه مورد نیاز برای اخذ این وام ها را به صاحب امتیاز وام می فروشند.

یکی از این دلالان وام در گفتگو با این پایگاه خبری توضیح داد که برای وام 180 میلیونی هر ضامن 40 میلیون تومان و برای وام 220 میلیون تومانی هر ضامن 50 میلیون تومان می پردازد. میلیون تومان هزینه داشت. همچنین وام گیرندگانی که می خواهند از این تضمین ها برای دریافت وام استفاده کنند باید چک یا سفته ای را به عنوان وثیقه به این افراد تحویل دهند.

وی همچنین توضیح داد که اگر بخواهد وام ازدواج مشتریانش را می خرد، هزینه وام 180 میلیون تومانی 73 میلیون تومان و وام 220 میلیون تومانی 93 تومان است.

امروزه خرید و فروش فرانشیزهای اعتباری به صورت کاملا عمومی انجام می شود و برخی از شرکت ها و سایت های خرید و فروش اعتبار مدعی مجوز از موسسات مربوطه هستند. اما اقدامات بعدی نشان می دهد که بانک مرکزی به عنوان نهادی که بر فعالیت موسسات مالی نظارت دارد، مجوز خرید و فروش اعتبار صادر نکرده است. بدیهی است این مشکل در کنار عدم نظارت کافی بانک مرکزی و سایر نهادها می تواند راه را برای سوء استفاده از مشتریان این شرکت ها آسان کند.