تخلف بانک ها در اخذ ضامن برای وام ازدواج

این در حالی است که گزارش های میدانی و اطلاعیه های متقاضیان وام ازدواج نشان می دهد که بانک ها برای بازپرداخت وام طبق قانون ضمانتی ندارند و در اغلب موارد زوجین موظف به ارائه چک یا سفته 150 میلیونی به دو ضامن رسمی هستند.

شرایط عجیب بانک ها برای ضمانت

یکی از متقاضیان وام ازدواج می گوید که بانک دو گزینه برای وام ازدواج 100 میلیون دلاری به او پیشنهاد داده است. معرفی ضامن رسمی با حقوق 10 میلیون تومانی که 10 سال دیگر بازنشسته می شود. همچنین 100 میلیون جواز کسب و سفته با امضای دارنده پروانه واگذار شود.

پیشنهاد دوم بانک برای ضمانت وام، معرفی ضامن بازنشسته با دو خانه مستند با حقوق 10 میلیون تن به همراه گواهی کسر حقوق است، این فرد یکی از خانه های خود را اجاره می کند و دارای کد رهگیری است.

در ادامه یک جوان ایرانی روند اخذ ضامن برای بازپرداخت وام ازدواج در یکی از بانک ها را اینگونه بیان کرد: بانک از او دو کارمند ضامن با دو فقره چک 150 میلیونی و یک سفته درخواست کرده است.

مرد دیگری نیز گلایه کرد که بانک از او و همسرش 200 میلیون سفته و چک 150 میلیون تنی برای وام 140 میلیونی ازدواج خواسته است.

بر اساس این گزارش، دریافت دو ضامن یا کارمند رسمی و چک یا سفته 150 میلیون تومانی یکی از متداول ترین گله های متقاضیان وام است.

وام ازدواج چقدر پرداخت شد؟

این اظهارات از سوی متقاضیان وام ازدواج در حالی است که طبق قانون امسال وام ازدواج برای هر زوج معادل 70 میلیون تن با بازپرداخت 10 ساله است و برای زوج های زیر 25 سال به 100 میلیون تومان افزایش می یابد. باید تنها یکی از سه رتبه بندی اعتباری را بپذیرد. ضامن و سابقه سفته یا سهم اختصاصی در حساب بلاعوض هدف به عنوان تضمین تضمین این وام.

البته بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون 769 هزار و 839 فقره وام ازدواج بالغ بر 66 هزار میلیارد تن به متقاضیان بازپرداخت شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید