پرتاب سنگ توسط کشاورزان معدنچیان/سرمایه گذاران کردستان را با تهدید و آزار و اذیت می راند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، یکی از مزیت های شهرستان بیجار وجود معادن سنگ آهن در منطقه است که موجب رشد اقتصادی و اشتغال پایدار در استان و شهرستان شده است.

در شهرستان بیجار در مجموع 43 معدن وجود دارد که 4 معدن آن سنگ آهن است و ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی را برای این شهر ایجاد می کند.

یکی از مهمترین معادن سنگ آهن کردستان معدن قره کند بیجار است که سرمایه گذار آن به شدت پیگیر راه اندازی کارخانه کنسانتره است و با راه اندازی این کارخانه در کارا کند 150 نفر به صورت مستقیم استخدام خواهند شد.


846fb83b e3c8 4e64 94aa 7f8c16ff466a خبر خاکستری

حسین محمودانی مدیرعامل شرکت معدن کانی کاوان زرینه اوباتو قره کند در این خصوص گفت: ظرفیت تولید این مجتمع از 130 تا 200 هزار تن سنگ آهن در سال است و این معدن با ظرفیت بسیار خوبی در منطقه است. ظرفیت کل ذخیره سازی 1.5 میلیون مورد با کلاس 31 درصد وجود دارد.

محمودهانی افزود: حدود یک سال و نیم است که برای دریافت مجوز کارخانه کنسانتره اقدام کرده ایم اما به دلیل اینکه مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان به این بهانه که وجود دارد موفق به اخذ این مجوز نشده ایم. تنها 500000 تن ظرفیت کنسانتره در استان برای یک سرمایه گذار عراقی مانع صدور این مجوز شدیم.

به گفته شرکت زرینه اوباتو مدیرعامل کانی کاوان، رایزنی های خوبی با استاندار فعلی استان کردستان انجام شده و قول مساعدی در خصوص راه اندازی کارخانه کنسانتره آهن در شهرستان بیجار داده اند.


05947824 f6de 437a 8484 27572af80e4e خبر خاکستری

وی ادامه داد: به دلیل نبود کارخانه فرآوری سنگ آهن در کردستان، به ناچار محصولات معدنی استان برای تبدیل به کنسانتره آهن به استان های زنجان و اصفهان ارسال می شود.

محمودهانی تاکید کرد: کشاورزان در زمین های کشاورزی نزدیک معدن کارا کند بدون مشکل و وقفه به کار خود ادامه می دهند.

مدیر اجرایی کانی کاوان زرین اوباتو گفت: یکی از دلایلی که سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در استان کردستان ندارند این است که مردم محلی منطقه به بهانه اینکه کشاورزی آنها تحت تاثیر این معدن قرار گرفته است، کارگران معدن را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

وی افزود: 80 درصد کارگران معدن قره کند بومی هستند و تمامی مالیات شرکت در سنندج پرداخت می شود و حساب های بانکی و گردش مالی شرکت در بانک های استان کردستان انجام می شود.

محمود هانی فعالیت های مردمی خود در منطقه بیجار از جمله بهسازی راه های روستایی، مشارکت در بهسازی مساجد و مدارس و کمک به شهرداری یاسوکندو در حمایت از تیم های ورزشی بیجار را از مهمترین این اقدامات عنوان کرد.


f8f7d413 7fdc 4cdd 8185 d21635e209a3 خبر خاکستری


تعداد کمی مخالف ساخت معدن کامیانسکا کرپوست هستند

مدیرعامل شرکت کانی کاوان زرینه اوباتو با اشاره به تصمیم خود برای ساخت معدن دیگری در روستای قلعه گاه کامیاران، به گروگانگیری افراد قلعه گاه توسط برخی اشاره کرد و افزود: برخی نیز به دلیل رشوه یا تهدید به مخالفان پیوستند.

وی افزود: مجتمع معدنی روستای گله گاه در صورت بهره برداری کامل، ظرفیت اشتغال 700 نفر از افراد بومی منطقه را خواهد داشت.

زرینه اوباتو مدیرعامل کانی کاوان گفت: می خواهیم علاوه بر کار اقتصادی به مردم منطقه نیز خدمت کنیم و در تلاشیم خانه بهداشت و نانوایی در روستای کالا گا برای استفاده انسانی ایجاد کنیم.


c3424f41 ffe4 42c2 ba47 9959f42dcaeb خبر خاکستری

وی همچنین گفت: چندین خانواده در منطقه کالاگاه شناسایی شده اند که معتاد هستند و تا بهبودی کامل هزینه درمان آنها را پرداخت می کنند و طبق قانون کار و پس از درمان در معدن کالا حقوق ماهیانه به آنها پرداخت می شود. . گاهی اوقات آنها کار خواهند کرد.

محمودانی تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم دهیم و موانع برداشته شود، ظرفیت معدن می تواند کردستان را به سطح توسعه استان های تهران و اصفهان برساند.

نیمی از طلای کشور در استان کردستان استخراج می شود. کردستان از نظر ذخایر سنگ آهن نیز رتبه پنجم کشور را دارد. مهمترین معادن سنگ آهن استان در شهرستان های بیجار، کوروه، دهگلان، سکز و دیواندره قرار دارند.

یک میلیون و 900 هزار تن سنگ آهن در کردستان تولید می شود که از این میزان یک میلیون و 700 هزار تن به معادن شهرستان بیجار و 200 هزار تن به معادن قروه متصل است.

دیدگاهتان را بنویسید