اجازه ندهید پیچیدگی تشریفات اداری سرمایه گذاران را آزار دهد

ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783234

تعدد و پیچیدگی اسناد و مدارک یکی از اصلی‌ترین شکایات صاحبان مشاغل است، اما با وجود گسترش این آسیب‌ها، برآورد هزینه‌های اجرایی، بار مقررات و متعاقباً ارزیابی دست‌وپاگیر بودن آن دشوار است و نیازمند روش‌های پیچیده‌ای است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ قوانین و مقررات سنگین همواره یکی از مهمترین موانع توسعه تولید ملی و توسعه اقتصادی در اظهار نظر سیاستمداران و فعالان بخش خصوصی بوده است. اما هیچ جامعه نظری در مورد اینکه کدام قواعد دست و پا گیر تلقی می شوند وجود ندارد و کمی فکر شده است.

نتیجه مقررات اداری، مقررات است که در بسیاری از زمینه ها رفتار بنگاه ها را تنظیم می کند و در واقع فعالیت های آنها را به صورت اداری تنظیم می کند.

این مقررات به طور کلی محیطی را برای تسهیل فعالیت های اقتصادی فراهم می کند و با تعریف چارچوبی که در آن تجارت در یک محیط رقابتی و ارزان صورت می گیرد، منافع تجاری را دنبال می کند.

اما آنچه گفته شد، کارکرد اصلی مقررات است. عیب بسیاری از کشورها، حتی کشورهای پیشرفته، این است که به جای خدمت رسانی و تسهیل گری فعالان تجاری و اقتصادی، کار آناندیل مانعی برای آنها شده است.

همانطور که در یکی از گزارش های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در مورد مقررات اداری …
و حتی مشروعیت مقررات را نیز تهدید می کنند.

با پیچیده‌تر شدن مقررات و وابسته شدن به اطلاعات، بسیاری از هزینه‌های مربوطه به اشکال مختلف مانند پر کردن فرم‌ها، درخواست مجوز، ارسال گزارش، اطلاع‌رسانی به دولت و نگهداری سوابق به شهروندان و مشاغل منتقل می‌شود. .

در برخی موارد، این شیوه‌ها تا جایی رشد می‌کنند که به مقررات دست‌وپاگیر تبدیل می‌شوند و مسائل نامناسب و دردسرساز و بارهای نظارتی غیرضروری را ایجاد می‌کنند.

همانطور که از توضیحات فوق بر می آید، می توان گفت که بین شدت مقررات و عدم رعایت آنها ارتباط مستقیم وجود دارد; این بدان معناست که اگر بار مقررات به این معنی باشد که هزینه های زیاد اجرای آن بیش از حد و خارج از توان کسب و کار باشد، مقررات خسته کننده و دست و پا گیر تلقی می شود.

به عبارت دیگر محدوده مقررات در مرحله اجرا آشکار خواهد شد. محدودیت‌های نظارتی عمدتاً مبتنی بر هزینه‌های اجرایی مستقیم و غیرمستقیم اجرای مقررات است. هزینه های اداری مستقیم،
شامل زمان و هزینه صرف شده برای اسناد و مدارک مورد نیاز برای مطابقت با مقررات است.

هزینه‌های غیرمستقیم زمانی ایجاد می‌شوند که مقررات، بهره‌وری، بهره‌وری و نوآوری فعالیت‌های کارآفرینی را کاهش دهند.

تعدد و پیچیدگی تشریفات و مستندات اداری یکی از شکایات اصلی صاحبان مشاغل است.

با این حال، با وجود شیوع این آسیب، برآورد هزینه های اجرای مقررات (بار نظارتی) و متعاقباً ارزیابی دست و پا گیر بودن آنها بسیار دشوار است و به روش های پیچیده ای نیاز دارد. به ویژه، هزینه های نظارتی نه تنها برای مشاغل بخش خصوصی بلکه برای دولت نیز قابل توجه است.

در بسیاری از کشورها، مطالعات مختلفی برای ارزیابی هزینه های بارهای نظارتی انجام شده است که هر یک به عوامل مختلفی می پردازند و حوزه های مختلفی را پوشش می دهند.

اگرچه برآوردهای جامع از هزینه بارهای نظارتی برای همه کشورها در دسترس نیست، برآوردها نشان می دهد که هزینه های بارهای اداری قابل توجه است.

قوانین سختگیرانه در نهادهای دولتی نباید سرمایه گذاران را سردرگم کند

متاسفانه در حال حاضر یکی از مهمترین انتقادات سرمایه گذاران وجود چنین قوانین سختگیرانه ای در نهادهای دولتی است.
حمایت از سرمایه گذاران داخلی در شرایط تحریم بسیار ضروری است، پتانسیل های بسیار خوبی داریم که با استفاده از این فرصت ها به راحتی می توانیم بر بسیاری از مشکلات فائق آییم.

متأسفانه، امروزه بسیاری از سرمایه گذاران محلی در پیچ و خم های اداری غرق شده اند و ادارات و نهادهای دولتی باید به شدت از قوانین دست و پا گیر برای سرمایه گذاران اجتناب کنند.

باید شرایط لازم برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه های مختلف فراهم شود، متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به قوانین سختگیرانه موسسات دولتی و بانک ها انتقاد دارند و همچنان سردرگم هستند.

انقلاب اسلامی موجب رشد و کمال کشور در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف شد، امروز همه باید قدردان این نعمت الهی باشیم که چنین شرایطی را برای پیشرفت در کشور فراهم کرده است.

پیشرفت امروز کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست، ملت ایران در سایه انقلاب امروز به الگو و مردمی قدرتمند در جهان تبدیل شده است.

باید از همه امکانات و ظرفیت ها در کشور برای خدمت به مردم استفاده کرد، خدمت صادقانه و بی منت مردم یکی از مهمترین وظایف و رسالت های رهبران و مسئولان کشور به مردم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید